آریا بانو
ازدواج با شخصیت خودشیفته چه مشکلاتی در پی دارد؟
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 19:35:10
آریا بانو - هنر زندگی/ ازدواج با شخصیت خود شیفته مانند زندگی و ازدواج با دیگر اختلالات شخصیت می‌تواند به جای خوشبختی برای شما فلاکت به بار بیاورد. پس از ازدواج با شخصیت خود شیفته متوجه می‌شوید که معنای به اشتراک گذاشتن و یکی بودن تنها یک مفهوم یک طرفه از جانب شماست و همسر خودشیفته شما نمی‌تواند کسی جز خودش را دوست بدارد. او حتی موفقیت‌ها و مهارت‌های شما را نیز به خودش نسبت می‌دهد. پس ازازدواج با شخصیت خود شیفته متوجه می‌شوید دیگر چیزی از خود ندارید و همه اعتماد به نفستان تخریب شده است. افراد زیادی در دام محبت‌های شخصیت خود شیفته در شروع رابطه می‌افتند. اگر به دنبال خودآزارگری نیستید لازم است پیش از ازدواج از آینده ای که در انتظارتان است اطلاع کسب کنید حتما از مشاوره ازدواج راهنمایی بگیرید. برای اطلاع از مشکلات ازدواج و زندگی با شخصیت خودشیفته تا پایان مطلب همراه باشید.
شخصیت خودشیفته
خودشیفتگی در دسته اختلالات شخصیت گروه B قرار می‌گیرد؛ شخصیت خودشیفته با عشق بیش از اندازه به خود شناخته می‌شود. صفات شخصیتی خود محوری و خود بینی در شخصیت خودشیفته به شدت دیده می‌شود به طوری که بر روابط او تأثیر منفی می‌گذارد.
شخصیت خودشیفته هرگز هیچ انتقادی را نمی‌پذیرد و خود را مرکز توجه می‌داند. این افراد به سرعت عصبانی می‌شوند و مسئولیت هیچ اشتباهی را به گردن نمی‌گیرند. تا زمانی که از آن‌ها تعریف کنید با شما خوب رفتار می‌کنند اما زمانی که نسبت به آن‌‌ها بی‌تفاوت باشید، مورد تحقیر و تمسخر شدید قرار می‌گیرید.
زندگی و ازدواج با شخصیت خودشیفته
در مراحل ابتدایی آشنایی حتی شاید تا سال‌ها بعد از ازدواج با وجود عدم ارضای نیازهایتان از طرف شخصیت خود شیفته، همچنان این فرد برایتان جذابیت داشته‌باشد. اما متوجه نمی‌شوید دلیل این وابستگی چیست. در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی که شخصیت خودشفیفته را جذاب می‌کند اشاره کرده‌ایم:
1. واقعا با اعتماد به نفس است
در حقیقت اعتماد به نفس شخصیت خودشیفته به صورت کاذبی افراطی است. شخصیت خود شیفته در برخی زمینه‌ها ممکن است عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، اما آن چه از خود نشان می‌دهد بسیار اغراق آمیز و بدون در نظر گرفتن شکست‌هایش می‌باشد. شخصیت خودشیفته با استفاده از دروغ‌ها یا بزرگ نمایی‌ها، کاذب بودن اعتماد به نفس خود را پنهان می‌کند.
دلنشین‌ترین حرف را به شما می‌زند
شخصیت خودشیفته خوش سر و زبان است و به همین دلیل در برخوردهای اول شما را جذب خود می‌کنند. آن‌ها به صورت حرفه‌ای و با بی رحمی تمام به تمسخر دیگران و خصوصا زیر دستان خود می‌پردازند و چون شما هنوز درگیر جذابیت ظاهری آن‌ها هستید، چندان متوجه این موضوع نمی‌شوید. بهتر است به برخورد این افراد با زیر دست‌هایشان بیشتر توجه کنید.
هنوز به شما نیاز دارد
شخصیت خودشیفته برای کسب محبت از سوی شما نقش بازی می‌کند. شخصیت خودشیفته اثبات برتری و دریافت توجه به شما نیاز دارد. تا زمانی که این نیازها را برآورده نکرده باشید، به فیلم بازی کردن ادامه می‌دهد. رفتار شخصیت خودشیفته پس از دریافت خواسته‌اش تغییر می‌کند؛ چرا که شخصیت خودشیفته عشقش تنها معطوف به خودش است.
فقط قول و وعید
از حرف تا به عمل رسیدن یک ماجرا نیاز به زمان دارد. این افراد به دلیل قدرت بیان خوبی که دارند، تصویر‌های جالبی از خیال بافی‌هایی که از آینده دارند را بیان می‌کنند. خیالبافی‌هایی که شاید تنها یک دانشمند قدرت به اتمام رساندن آن‌ها را داشته باشد. تا زمانی که موعد خیالبافی‌ها نرسیده باشد، این افراد با بلوف و توضیحات اضافه شما را سرگرم می‌کنند.
ازدواج با شخصیت خودشیفته | کلید صندوقچه اسرارتان را می یابد
این افراد ضعف‌های مختلف شما را به صورت یک لیست تهیه می‌کنند تا بتوانند در مواقع نیاز از آن‌ها بر علیه شما استفاده کنند. آن‌ها معمولا به صورت یک دوست به شما اجازه می‌دهند تا با آن‌ها درد و دل کنید و از ناراحتی‌های خود صحبت کنید. در ابتدای آشنایی احساس می‌کنید یک نفر هست که شما را درک می‌کند. اما شخصیت خودشیفته به ضعف‌های شما گوش می‌داده تا نسبت به خود احساس بهتری داشته باشد و از طرفی بتواند در زمان مناسب از آن‌ها سوء استفاده کند تا خود را فرد برتر و کم خطاتری نشان بدهد. معمولا این حالت در زمانی که احساس کند در رقابت با شما است، پیش می‌آید.
مشکلات بعد از ازدواج با شخصیت خودشیفته
پس از ازدواج با شخصیت خودشیفته مشکلات و ناراحتی‌ها هر روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود، پس باید نحوه برخورد با شخصیت خودشیفته را بدانید. اما پیش از آن برای درک بهتر چگونگی ازدواج با شخصیت خودشیفته در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
1- شما فراموش می‌شوید
همیشه باید به داستان‌هایی که در نهایت بزرگ بودن آن‌ها و عظمت تکرار نشدنی آن‌ها بر کرۀ زمین را نشان می‌دهد، گوش کنید. همچنین مدام سرکوفت‌های او را تحمل کنید و قبول کنید که یک فرد بی‌عرضه هستید.
2- دائم از آینده ای رویایی حرف می‌زند
شخصیت خودشیفته مدام شما را بی عرضه خطاب می‌کند و از کارهایی که خودش قرار است در آینده صورت بدهد حرف می‌زند. ذهن شخصیت خودشیفته مدت زیادی به خیالبافی‌های افراطی مشغول می‌شود و مدام از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نامحدودی که در آینده خواهد داشت صحبت می‌کند.
3- کسی لیاقت همنشینی شخصیت خودشیفته را ندارد
شخصیت‌های خودشیفته خودشان را محور جهان طلقی می‌کنند. هرچند که تشابهات زیادی بین خود و دیگران می‌بینند اما همچنان خود را استثنایی می‌دانند. این شما هستید که باید او را درک کنید. به شما به عنوان کسی که زیر دست او است می‌نگرد و تنها نیازهای او باید برآورده شود.
4- همیشه باید از شخصیت خودشیفته راضی باشید
در زندگی با یک فرد خودشیفته شما نباید از خودتان یا موفقیت‌های خودتان صحبتی به میان بیاورید. برای خوشحال کردن شخصیت خودشیفته لازم است حتی برای کارهایی که انجام نداده، او را تشویق کنید.
5- در ازدواج با شخصیت خودشیفته همیشه حق با اوست
معمولا در ازدواج‌های صورت گرفته با شخصیت خودشیفته معمولا همسران برای مصلحت زندگی خود کوتاه می‌آیند و خود را فراموش می‌کنند. چرا که حتی اگر شخصیت خودشیفته در مورد موضوعی حق را به شما بدهد، در نهان تنها خود را قبول داشته و بر اساس میل خود رفتار می‌کند.
6- در ازدواج با شخصیت خودشیفته همه چیز برای اوست
شخصیت خودشیفته با شما ازدواج نکرده است؛ بلکه این شما هستید که گوشه‌ای از زندگی او را اشغال کرده‌اید. در زندگی مشترک با شخصیت خودشیفته تمام اتفاقات و جریان‌ها مربوط به زندگی او است. در هر بار تلاش برای استقلال طلبی در زندگی با شخصیت خودشیفته با برخوردها و موانع جدی روبرو می‌شوید.
7- شخصیت خودشیفته همدلی نمی‌کند
در رابطه با شخصیت خودشیفته شما باید کاملا خود را به فراموشی بسپرید. کامل فراموش کنید که شما نیز از احساساتی برخوردارید. نمی‌توانید با همسر خودشیفتۀ خود درد و دل کنید و در صورتی که با او صحبت بکنید هیچ همدلی و درک متقابلی از او نمی‌بینید.
8- همه به شخصیت خودشیفته حسادت می‌کنند
جدا از اینکه همیشه هر جمعی را با تبدیل کردن به یک رقابت از حالت دوستانه خارج می‌کند، این افراد همیشه دیگران را در حال حسادت به خود فرض می‌کنند. در صورتی که شما بتوانید به صورت اتفاقی به آن‌ها بفهمانید که اینطور نیست، باید تا چند ساعت صحبت‌های آن‌ها را تحمل کنید تا در نهایت قبول کنید که اینطور است! او در نهایت باید بتواند با خیال راحت به خود بگوید دیگران نسبت به من حسادت می‌کنند.
در زندگی با شخصیت خودشیفته چه می‌توان کرد؟
ممکن است با شخصیت خودشیفته ازدواج کرده و به دلایلی نتوانید از این رابطه خارج شوید؛ توصیه می‌کنیم از خود در برابر آسیب‌های این زندگی محافظت کنید و راهکارهای زیر را به کار ببرید:
گول رفتارهای توجه‌طلبانه‌ی همسر خودشیفته را نخورید و همیشه برای خود زمان بگذارید. هیچ گاه او را در اولویت قرار ندهید.
خود را دوست داشته‌باشید و اجازه ندهید همسر خودشیفته در تصمیماتتان دخالت کند. ارزش‌های خود را حفط کنید و به خود احترام بگذارید.
در صورتی که مدام توسط همسرتان مورد انتقاد قرار می‌گیرید ارتباط خود را با افرادی که شما را دوست دارند و ارزش‌های شما را حفظ می‌کنند، بیشتر کنید. با دوستانتان بیرون بروید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.
به زمان‌های خوبی که با هم داشته‌اید و همسرتان مسبب خوشحالی شما شده‌است فکر کنید.
احساسات خود را با او درمیان بگذارید و بدون ترس از مسخره شدن نیازهای خود را برای او شرح دهید. او را از آسیب‌هایی که به شما می‌زند آگاه کنید.
در آخر باید بگوییم ممکن است در راه تغییر همسر خود سختی‌های زیادی را متحمل شوید و مدام مورد تحقیر قرار بگیرید. به احتمال زیادی همسر شما هیچ گاه تغییر نمی‌کند. به این سؤال عمیقا فکر کنید؛ آیا حاضرید تا ابد این شرایط را تحمل کنید و با او زندگی کنید؟ اگر نه بهتر است به فکر بیرون آمدن از رابطه باشید.
آیا می‌توان به امید درمان شخصیت خودشیفته با او ازدواج کرد؟
شخصیت‌های خودشیفته هرگز وجود مشکل در خود را قبول نمی‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را برای درمان ترغیب کرد. هرگز به امید تغییر همسر بعد از ازدواج وارد زندگی مشترک با او نشوید چرا که آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شوید. تنها در صورتی که خود فرد خوشیفته وجود مشکل در خود را بپذیرد و سعی کند تا خود را تغییر دهد می‌توان از روش‌های روان درمانی و درمان شناخی رفتاری استفاده کرد؛ هر چند که این احتمال بسیار ضعیف است.
سؤالات متداول
آیا افراد خودشیفته عاشق می‌شوند؟
فرد خودشیفته هرگز نمی‌تواند شما را بدون قید و شرط دوست بدارد. ممکن است تظاهر به دوست داشتن و علاقه بکند اما تنها فردی که برایش دوست داشتنی به نظر می‌رسد خودش است. این افراد از نوعی اختلال روانی برخوردارند به همین دلیل گاها در علاقه به خود نیز دچار مشکل می‌شوند.
نقطه ضعف افراد خودشیفته چیست؟
نقطه ضعف افراد خودشیفته نیاز آن‌ها به توجه دیگران است این نیاز بسیار محسوس است و در پس رفتارهای خودخواهانه‌ی آن‌ها می‌توانید به این نیاز آن‌ها پی ببرید. زمانی که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و منبع خودشیفتگیشان تأمین نمی‌شود رفتارهای نابهنجار و پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند.

http://www.banounews.ir/fa/News/269393/ازدواج-با-شخصیت-خودشیفته-چه-مشکلاتی-در-پی-دارد؟
بستن   چاپ