آریا بانو
دستور تهیه یک حلوای شاد!
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 22:29:55
آریا بانو - جام جم / یکی از شیرینی و دسرهای سنتی ما ایرانی‌ها حلواست که در مراسم مذهبی و سایر آیین‌ها تهیه و سرو می‌شود. در طول سال‌ها هر کس بنا به سلیقه و ذائقه‌اش تغییراتی در آن ایجاد کرده است و حالا ما با تنوع زیادی از حلوا روبه‌رو هستیم. یکی از انواع حلوا، حلوای هویج است با رنگ و طعم متفاوت و البته خوشمزه.
چی لازم دارم (برای 4 نفر):
هویج متوسط: 3 عدد
آرد سفید: یک فنجان
شکر یا پودر قند:
2 قاشق غذاخوری
روغن: 3 قاشق غذاخوری
گلاب: 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: 2 قاشق غذاخوری
خلال بادام یا پسته برای تزئین:
به میزان لازم
چطور بپزم:
پوست هویج‌ها را گرفته و خرد کرده و آن را بخارپز می‌کنیم یا با کمی آب می‌پزیم. وقتی خوب پخت با همزن به صورت پوره درآورده و کنار می‌گذاریم. بعد آرد را در قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت کم می‌گذاریم و هم می‌زنیم تا وقتی که رنگش عوض شده و بوی خامی آن گرفته شود. بعد از آن روغن را به آرد اضافه کرده و به هم زدن ادامه می‌دهیم. وقتی آرد سرخ شد کم کم پوره هویج را به آن اضافه کرده و خیلی خوب هم می‌زنیم تا کامل با هم مخلوط شوند.
شکر یا پودر قند را در گلاب ریخته و هم می‌زنیم تا حل شود. سپس آن را کم‌کم به حلوا اضافه کرده و ترجیحا در یک جهت هم می‌زنیم تا یکدست شود. در این مرحله حرارت را کم کرده و چند دقیقه یکبار هم می‌زنیم تا وقتی که حلوا پخته، جا افتاده و از قابلمه جدا شود. زعفران را باید آخرین مرحله اضافه کنیم تا عطرش از بین نرود. بعد از چند دقیقه حلوا را از روی حرارت برمی‌داریم تا کمی خنک شود. نهایتا آن را در ظرف مناسبی ریخته و با خلال بادام و پسته تزئین کرده و سرو می‌کنیم. البته بعد از کمی خنک شدن حلوا می‌توانیم آن را با دست به شکل هویج‌های کوچک فرم داده و در ظرف مناسبی چیده و با خلال بادام و پسته تزئین کنیم.
​​​​​​​ *این حلوا به دلیل داشتن هویج طعم شیرین دارد و نباید شکر یا پودر قند زیادی به آن اضافه کرد.
*برای شیرین شدن حلوا به جای شکر یا پودر قند می‌توان از شیره‌های مختلف مانند شیره انگور، خرما و... استفاده کرد که ممکن است رنگ آن را کمی تیره کند، اما بسیار خوش طعم‌تر و سالم‌تر می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/269040/دستور-تهیه-یک-حلوای-شاد!
بستن   چاپ