آریا بانو
با شادترین کشور جهان آشنا شوید!
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 12:00:43
آریا بانو - لست سکند / یکی از شادترین نقاط روی کره زمین در وسط اقیانوس آرام قرار دارد. وانواتو کشوری است که بیش از 80 جزیره را در فاصله نزدیک به 2000 کیلومتر از شرق استرالیا در بر می‌گیرد. این کشور براساس شاخص سرانه شادی در میان چهار کشور شاد جهان و به عنوان ناشناخته ترین آن ها معرفی شده است. در لست سکند همراه ما باشید تا کمی بیشتر درباره یکی از شادترین کشورهای جهان بدانیم.
معیار سنجش شادی چیست؟
با وجود اینکه این مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام در معرض بلایای طبیعی بسیاری قرار دارد، ولی ترکیب منحصر به فرد پایداری اکوسیستم و سنت، آن را به یکی از شادترین نقاط جهان تبدیل کرده‌ است. رتبه‌بندی‌ها؛ رفاه یک کشور، امید به زندگی و سطوح نابرابری را همراه با ردپای اکولوژیک ( تأثیر فرد یا انسان بر محیط زیست) آن به عنوان شاخص های شادی در نظر می‌گیرند.
چه چیزی باعث شاد بودن مردم این کشور کوچک شده است؟
از زمان استقلال این کشور از حکومت مشترک فرانسه و انگلیس در سال 1980، تمام زمین‌های وانواتو به جمعیت بومی این کشور تعلق دارد و نمی توان آن‌ها را به خارجی‌ها واگذار کرد. یک بررسی در سال 2011 توسط اداره آمار ملی وانوآتو (‏VNSO)‏ نشان داده است که مردمی که به زمین دسترسی دارند، بطور متوسط از مردمی که به زمین دسترسی ندارند، شادتر هستند.
حدود سه چهارم از جمعیت 298،000 نفری این کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و اکثر اهالی جزیره به زمین‌هایی دسترسی دارند که هم محل زندگی آن‌ها است و هم در آن به کار می‌پردازند و زندگی خود را تامین می‌کنند. همچنین کالاهایی مانند گوشت، سیب زمینی و کاوا (‏نوعی گیاه فلفلی که گاهی اوقات برای رفع استرس و اضطراب استفاده می‌شود)‏ به راحتی در دسترس هستند و بدون پول در وانواتو تبادل می‌شوند.
دلیل دیگر شادی، ارتباط قوی جزیره نشینان با سنت‌هایشان و همچنین مناظر متنوع مجمع‌الجزایر است که از کوه‌های سنگی تا صخره‌های مرجانی را در بر می‌گیرد. در این کشور حدود 139 زبان بومی وجود دارد که وانواتو در همه آن‌ها به معنی «سرزمین ما برای همیشه» است. با وجود این شاد بودن، کشور هنوز با چالش‌هایی مواجه است. وانواتو که در حلقه آتش اقیانوس آرام واقع شده‌ است به شدت در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است و در سال‌های اخیر این جزایر با افزایش سطح آب دریا و تغییر در الگوهای آب و هوایی تهدید شده‌اند.
در واقع، براساس گزارش 2014 دانشگاه سازمان ملل، مجمع‌الجزایر وانواتو به عنوان پرخطرترین کشور جهان برای خطرات طبیعی در نظر گرفته می‌شود. در سال 2015 طوفان پم این جزایر را زیر و رو کرد و باعث خسارت گسترده و بی‌خانمان شدن 75،000 نفر شد. اما علی‌رغم همه خرابی‌ها، ساکنان به سرعت شروع به بازسازی روستاها کردند که این موضوع نشان‌دهنده قدرت و مقاوت آن ها در برابر آسیب های طبیعی است.
به نظر شما شادی در کشورها چه معیارهای دیگری می‌تواند داشته باشد؟

http://www.banounews.ir/fa/News/268454/با-شادترین-کشور-جهان-آشنا-شوید!
بستن   چاپ