آریا بانو
سوپ و آش/ آش ترخینه دشمن سرماخوردگی
پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 21:29:39
آریا بانو - سوپ و آش/ آش ترخینه دشمن سرماخوردگی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6065664
٣٦٥
١
بیتوته / زمستان فصل سرماخوردگی است و برای درمان سرماخوردگی چه چیزی بهتر از یک آش داغ و خوشمزه و مقوی. آش ترخینه یا به اصطلاح محلی «آش دویینه» که به آش ترخینه دوغ هم مشهور است بیشتر در استان‌های غربی ایران پخته می شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مثل یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند.
چی لازم دارم:
ترخینه 300 گرم
نخود 50 گرم
عدس 50 گرم
لوبیا چیتی 50 گرم
سبزی (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج) 300 گرم
پیاز 3-4 عدد
سیر داغ به مقدار لازم
نعنا به مقدار لازم
کشک به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
چطور بپزم:
ابتدا ترخینه های خشک را بشویید تا اگر گرد و غباری در زمان خشک کردن روی آن نشسته است از بین برود سپس ترخینه ها را در مقداری آب خیس کنید. سپس حبوبات خیس خورده به غیر از عدس را بپزید در قابلمه ای مناسب پیازداغ می کنیم و نخود و لوبیا را از آبکش رد کرده و در آن کمی تفت می دهیم و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم، زمانی که جوش آمد حرارت را ملایم می‌کنیم.
سپس عدس و ترخینه که آن را آبکش کرده و با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه را با آب بگذارید بپزند و بعد از پخت حبوبات آن ها را به ترخینه و عدس اضافه کنید.
سپس مقداری از پیازهای سرخ کرده را به آن اضافه کنید تا با هم بجوشند و بعد از گذشت زمانی اندک سبزی را هم به آش ترخینه اضافه کرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. در آخر کشک را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بجوشد تا آش شما سرد نشود. زمانی که آش آماده شد آن را در ظرف کشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغو کشک تزیین می کنیم.
نکاتی برای تهیه آش ترخینه:
حتما حبوبات را از شب قبل خیس کنید و اگر فراموش کردید آنها را دو بار بجوشانید و آب آن را خالی کنید تا نفخ آنها گرفته شود.
می توانید از قارا یا دوغ به جای کشک درون آش استفاده کنید. اگر دوست نداشتید می توانید هر دو را حذف کنید و از ترشی دیگر مانند آبغوره استفاده کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/267674/سوپ-و-آش--آش-ترخینه-دشمن-سرماخوردگی
بستن   چاپ