آریا بانو
نگرانم در آینده خواستگار بهتری نداشته باشم
چهارشنبه 23 بهمن 1398 - 12:04:01 AM
آریا بانو - نگرانم در آینده خواستگار بهتری نداشته باشم

مشاوره24 / سوال: سلام خسته نباشید من دختر 23 ساله ای هستم که تقریبا 20 روز پیش خواستگاری داشتم و شرایط این خواستگار خوب بود و باهم کاملا هماهنگ بودیم هم از لحاظ سنی و هم تحصیلات و فرهنگی و طی دو جلسه ای که با ایشون صحبت کردم متوجه شدم که با هم از لحاظ فکری و اعتقادی تفاهم داریم و هر دو خانواده هم بسیار راضی بودند از این وصلت و همچنین دو خانواده با هم صحبت کردند راجع به مراسم بله برون و باهم توافق کرده بودند ولی مشکلی که وجود داشت من نسبت به ایشون حسی نداشتم نه از ایشون بدم میومد و نه خوشم. مردد بودم که بعد از 4 جلسه رفت و آمد تصمیم خودمو گرفتم و جواب منفی دادم ولی قبل از اینکه جواب منفی رو به خانواده پسر بگیم پدرم استخاره گرفت و بسیار بد اومد ولی دو روز بعد من از این کار پشیمون شدم و به خانواده گفتم و پدرم هم به صورت غیرمستقیم از واسطه خواست اگر امکان داره دوباره خواستگاری از سر گرفته شود ولی پدر پسره ام استخاره گرفته و بد اومده مشکلی که من دارم اینه که خیلی نگرانم از آینده که نکنه خواستگار دیگه ای نداشته باشم و مجرد بمونم و همچنین همه ی انگیزمو برای ادامه ی زندگی از دست دادم و انگار هیچ هدفی ندارم و همین پشیمونی داره دیوونه ام میکنه لطفااااا منو راهنمایی کنید که چطور امید و انگیزمو بدست بیارم مثله قبلا و از دست این عذاب وجدان و پشیمونی رهایی پیدا کنم.
الهام داودی (روانشناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلام
ببینین احساس یک چیزیکه که بدون دلیل و از لحظه اول خود به خود به وجود میاد. و چیزی نیاز نیست که از آدم اجازه بگیره. یکهو آدم به خودش میاد و می بینه که به وجود آمده پس به نظر میاد درسته که چیزهای ظاهری اوکی بوده اما در عمق این مسئله محکم نبوده. به نظر میاد شما تصمیم درست و جسارت مندانه ای رو گرفتین که باید به خاطرش به خودتون افتخار و اعتماد کنین.
شیما برمه ( روانشناس بالینی و مشاور خانواده)
با سلام به شما دوست عزیز
توضیحات شما رو خوندم و متوجه نگرانی شما از شرایطی که در اون قرار دارید هستم ،
اما در ادامه باید بگم شما سنی ندارین که بخوای بگی اگه این ‌خواستگار رو رد کنی دیگه کیس خوبی واست نمیاد و بهتره تصورات منفی در مورد اینده رو بی جهت مرور نکنی چون جز اینکه حالت رو بد کنه سود دیگه ای نداره ،
اما باید اینو بدونی که وقتی با یک نفر از خیلی جهات تفاهم داری پس بهتره به اون گزینه به راحتی جواب منفی ندی بلکه باید بررسی های بیشتری رو انجام بدی بعد اقدام به تصمیم گیری کنی (حالا در هر شرایط سنی که‌ باشی)،
شما در مورد این کیس گفتین که از خیلی جهات با هم‌ تفاهم داشتین و خانواده ها هم موافق بودن بعد در جای دیگه گفتین بهش حسی نداشتی؟
ایا این حس نداشتن واسه ترس از اینه که شاید بهتر از ایشون هم برای شما باشه یا دلیل دیگه ای داره؟
ر واقع باید اینو بدونی که قطعا همیشه هم برای شما گزینه های بهتری هست و هم برای اون اقا ،مهم اینه که شما کسی رو انتخاب کنی که از خیلی جهات به هم شبیه باشین (در حدود 70٪؜)
و تفاهم داشته باشین و در واقع قلبا اون فرد رو بخوای ، در بقیه موارد طبیعیه اگه شما به طور مثال اختلاف نظر داشته باشین چرا که که هیچ وقت نمیتونی یه فرد کاملی رو پیدا کنید چون قطعا شما هم کامل و بی نقص نیستین،
(در واقع یه ازدواج خوب ازدواج شباهت ها و‌ تفاهم ها در کنار تفاوت هاست نه پیدا کردن یه مورد کامل و بی نقص)
و همونطور که احتمال میدم بدونید بهتر بود واسه کار خیر استخاره نمیگرفتین اونم زمانیکه همه چیز طبق گفته شما داشته خوب پیش میرفته،
در نهایت اگر امکان مجدد این ازدواج و این کیس واست میسر شد بهتره سود و زیان این ازدواج رو در نظر بگیری بعد تصمیم‌ بگیری که چه راهی واست بهتر هست و میخوای چه اقدامی انجام بدی.
به امید روزهای بهتر برای شما
نسیم مرتضوی (بازی درمانگر کودک، درمانگر اعتیاد و مشاور پیش از ازدواج)
درود بر شما
دوست عزیزم با خوندن پیامتون چند تا نکته به ذهنم رسید که باید خدمتتون بگم.
اول اینکه در انتخاب همسر قبل از هر چیز گرایش و جذابیت اهمیت بالایی داره. یعنی خوشتون بیاد که ارتباطتون رو ادامه بدین و اگر این اشتیاق و میل نباشه و اون آدم هیچ جذابیتی برای شما نداشته باشه در همون مرحله این ارتباط باید قطع بشه و ادامه پیدا نکنه حتی اگر شرایط دیگر را داشته باشد. اما اگر احساس خنثی باشه خب ممکنه این گرایش و جذابیت به وجود بیاد بنابراین زمان خیلی میتونه کمک کنه.
خواندن میخوام به خواستگارم نگم که بیماری صرع دارم ، اما نگران آینده هستم
نکته دوم اینکه سلامت شخصیت و تناسب شخصیت دو طرف از معیارهای مالی و تحصیلی و مذهبی و… اهمیت بیشتری دارد و در این مسیر شناخت مشاوره پیش از ازدواج و تست های مربوطه میتونه بهتون کمک کنه.
نکته سوم اینکه اگر بر اساس عقاید مذهبی و شک و دودلی استخاره کردید قاعدتا پشیمون شدن شما مفهومی نداره و منطقی نیست! و این نشان دهنده عدم ثبات روانی خود شماست!
نکته چهارم پدر شماست که دست کمی از خودتان ندارد! مثل یک عروسک خیمه شب بازی اختیار را به دست شما سپرده و شما هم بدون فکر و منطق و صرفا بر اساس تصمیم گیری های هیجانی دست به عمل میزنید!
نکته بعد اینکه شما جواب منفی تان را اعلام کرده اید درست زمانی که مردد بودید و با استخاره به اطمینان رسیدید! حالا از ترس اینکه نکنه تا آخر عمر مجرد بمونم پشیمون شدید؟!!! به نظر میاد هنوز به بلوغ کافی برای ازدواج نرسیدید. این نمیتونه دلیل موجهی برای ازدواج شما باشه ! علی الخصوص ازدواج با کسی که قبلا یکبار جواب منفی گرفته!
به نظرم بهتره برای مشاوره فردی اقدام کنید. شاید رواندرمانی بتونه شما رو از سردرگمی و افکار مزاحمی که دارید نجات بده.
با آرزوی شادی

http://www.banounews.ir/fa/News/266911/نگرانم-در-آینده-خواستگار-بهتری-نداشته-باشم
بستن   چاپ