آریا بانو
خواص شگفت انگیز گیاه بابونه
پنجشنبه 17 بهمن 1398 - 16:40:50
آریا بانو - خواص شگفت انگیز گیاه بابونه
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6045793
٤٧٦
٠
دکتر سلام / از فواید و مزایای سلامتی بابونه می توان به خواص آن به عنوان یک ضد انقباض، ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک، ضد افسردگی، آنتی نورالژیک، ضد ورم، داروی ضد نفخ و چاقی اشاره کرد. علاوه بر این، بابونه یک داروی سیکاتریزان (بازسازی کننده و التیام بخش پوست)، افزایش دهنده و محرک قاعدگی، ضد درد، تب بر، مفید برای کبد، داروی آرام بخش، ضد استرس، داروی گوارشی، نیرو بخش، ضد انقباض، ضد باکتری، مولد عرق، اشتها آور، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد کرم و بهبود دهنده زخم است. اغلب افراد از خوب بودن نوشیدن یک فنجان چای بابونه قبل از خواب، اطلاع دارند، اما این گل کوچک ساده خیلی بیشتر از آن چیزی است که به چشم می آید. دراین مقاله از بخش طب سنتی و گیاهان دارویی دکتر سلام به بررسی فواید گیاه بابونه می پردازیم.
بابونه چیست؟
بابونه یک گل وحشی سفید رنگ و کوچک است که شبیه به گل آفتابگردان می باشد و بومی اروپا، هندوستان و آسیا است، اما به شمال امریکا نیز گسترش یافته است. غالبا این گلها خشک می شوند و برای تهیه چای مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه که برگ های تلخ این گیاه نیز خوراکی هستند. دو نوع رایج گل بابونه عبارتند از آلمانی و رومی که هر دو حاوی خاصیت آرامش بخشی ملایمی هستند و حدود 30 دقیقه بعد از مصرف، اثر آرام بخشی خود را نشان می دهند.
فواید بابونه
بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌ها و فلاونوئید ها است و در نتیجه فواید سلامتی شگفت انگیز بسیار زیادی دارد که به موارد زیر می توان اشاره کرد:
بهبود کیفیت خواب
کاهش اضطراب
درمان افسردگی
تسکین دهنده سیستم عصبی
بهبود بهداشت لثه و دهان
یک عامل ضد التهابی
یک عامل ضد باکتری
بهبود سلامت قلب
دارای خاصیت ضد سرطانی
بهبود بهداشت و سلامت پوست
مبارزه با آسیب ‌رادیکال های آزاد
افزایش و تقویت تولید کلاژن
کاهش لکه های پوستی
درمان آلرژی
جلوگیری از کم آبی بدن
کمک به هضم و گوارش
کاهش گرفتگی عضلات شکم
کاهش نفخ
درمان سرما خوردگی
روغن بابونه چیست؟
روغن بابونه از گل ‌های گیاه بابونه به دست می‌آید که در بین گیاهان گلدار بسیار محبوب است. با اینکه روغن ‌های به دست آمده از هر دو نوع، در برخی از خواص دارویی مشابه هستند‌، اما هر کدام ترکیبات متفاوتی دارند و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند که قابل توجه است.
روغن بابونه رومی ترکیبی از آلفا پینن، بتا پینن، کامفن، کاریوفیلن، سابینن، میرسن، گاما ترپینن، پینوکارون، فارسنول، سینئول، پروپیل آنجلات و بوتل آنجلات است. از طرف دیگر، روغن بابونه آلمانی از آزولن(کامازولن)، آلفا بیسابولول، بیسابولول اکسید A و B و بیسابولن اکسید A تشکیل شده است.
در حالی که روغن بابونه رومی خاصیت آرام بخشی بیشتری دارد و محرک بهتری برای قاعدگی می باشد، اما روغن بابونه آلمانی به علت وجود ترکیباتی به نام آزولن، یک عامل ضد التهابی بسیار قوی است. آزولن یک ترکیب شامل نیتروژن است که باعث پر رنگ بودن رنگ آبی این روغن می باشد. خواص دارویی متعدد و ویژگی ‌های دیگری از روغن بابونه وجود دارد که در زیر آورده شده‌ اند که هم شامل روغن رومی و هم روغن بابونه آلمانی می شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/263944/خواص-شگفت-انگیز-گیاه-بابونه
بستن   چاپ