آریا بانو
کمک مالی زنان در انقلاب مشروطه
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 20:10:23
آریا بانو - در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه، مجلس براى‌آنکه پول کافى براى دولت فراهم کند، تأسیس بانک ملى را به تصویب رساند. زنان در فراهم ‌آوردن پول و تأسیس مجلس، فداکارانه شرکت جستند.

اواخر سلطنت مظفرالدین‌شاه، دولت مشیرالدوله تصمیم گرفت براى تأمین برخى مخارج دولتى و کشورى، از دولت روس و انگلیس وامى با سود 7 درصد دریافت کند.
این تصمیم با مخالفت مجلس و مردم روبه‌رو شد. در نتیجه آن، دولت از اجراى تصمیم خود دست برداشت و مجلس براى‌آنکه پول کافى براى دولت فراهم کند، تأسیس بانک ملى را به تصویب رساند. زنان در فراهم ‌آوردن پول و تأسیس مجلس، فداکارانه شرکت جستند.
مساعدت مالى زنان در انقلاب مشروطه، به کمک آنان در تأسیس بانک ملى محدود نماند. زمانى‌که مبارزان مشروطه براى تأمین هزینه‌هاى مقاومت و خرید اسلحه با مشکل مالى مواجه شدند، زنان با فداکارى و ایثار و با فروختن جواهرات یا وسایل خانه، به کمک آمدند؛ از جمله پس از فتح اصفهان به دست سواران بختیارى، عده‌اى از زنان به انجمن ایالتى اصفهان رفته و زیورآلات خود را هدیه کردند. دراین‌میان، زنى کاسه‌ای مسین را که تنها دارایى او بود، به مشروطه‌خواهان تقدیم کرد.
- از کتاب «مشعل‌داران و پیشتازان آزادی زنان» نوشته بدرالملوک بامداد

http://www.banounews.ir/fa/News/263642/کمک-مالی-زنان-در-انقلاب-مشروطه
بستن   چاپ