آریا بانو
طنز/ جشنی چنین میانه‎ میدان
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 11:40:49
آریا بانو - طنز/ جشنی چنین میانه‎ میدان
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6035666
٣٠
٠
روزنامه شهروند / پانزدهم بهمن ماه در تقویم ایران باستان روز «جشن میانه‎ زمستان» است. اما اگر این را به شهروندان ایرانی بگویی عده زیادی‌شان خواهند گفت «جشن چیست؟» دیگران خواهند پرسید «میانه و میانه‌روی چیست؟» و عده دیگری هم حتما می‎گویند «زمستان؟ برف؟ شیب؟ ما فصل‌هایمان بازتعریف شده. بهار، تابستان، پاییز و آلودگی هوا. الان میانه‎ آلودگی هوا هستیم. حالا بالاغیرتا میانه‎ آلودگی بودن جشن‌گرفتن دارد؟»
اصولا جشن گرفتن خیلی نیاز به قانون و ملاک و دلیل ندارد. شما هر وقت از چیزی راضی بودید، باید برایش جشن بگیرید. مثلا می‎گویند یک بنده خدایی تعریف می‎کرد جوجه‎ای خریده. آنها آن روز جشن گرفتند، چون فکر می‌کردند وقتی خوب به آن رسیدگی کنند و بزرگ ‎شود، روزانه کلی تخم‌مرغ به آنها می‎دهد و با پرهایش هم بالش‎ها را پر می‎کنند. تا این جوجه بزرگ شد، دل ما آب شد، اما دریغ از یک تخم‌مرغ. تازه فهمیدیم جوجه، نر بوده و خروس هم که تخم نمی‎گذارد. پرهایش هم حتی یک بالش را پر نکرد. هی هم بیشتر از روز قبل دانه می‎خورد. وقتی خروس پیر شد و مرد دوباره جشن گرفتیم که یکی از پرهزینه‎ترین آیتم‎های زندگی‎مان حذف شد.
یک جشن هم جشن زنده‌ماندن است. روزی نیست که شما خبری در مورد یک سانحه هوایی نشنوید. آخرینش هم همین حادثه پرواز ماهشهر. چی؟ آخری نبود؟ پرواز تهران- استانبول؟ ‌ای بابا کرمانشاه؟ ای... اصلا ولش کنید. اما به نظرم به‌زودی میزان بیکاری در کشور افزایش خواهد یافت. یعنی خلبانان و مهمانداران را هم باید به فهرست بیکاران اضافه کنید. چرا؟ به دو دلیل؛ یک با تعلیق خلبان پرواز هفته گذشته تهران-ماهشهر که پس از فرود از باند منحرف و با خروج از فرودگاه وارد خیابان شده بود، مشخص شد سازمان هواپیمایی قصد دارد خلبان‌های پروازهایی را که دچار سانحه شده‌اند، از کار تعلیق کند که با توجه به حجم سوانح به‌زودی هیچ خلبانی سرکار نخواهد رفت و دوم با این همه هواپیمای آسیب‌دیده و خلبان بیکار، دیگر نیازی به کادر پرواز نیست و آنها هم می‌توانند بروند سماق بمکند.
و روزی یکی به من گفت من نودمین ‌سال زندگی‎ام را جشن گرفته‌ام. در این ٩٠ ‌سال نه غذای چرب خورده‎ام، نه ریسک کرده‌ام، نه سینما رفته‌ام، نه بازی هیجان‌آمیز کرده‌ام، نه ازدواج کرده‌ام، نه خیلی اهل رفیق‌بازی بوده‌ام، نه غذای بیرون خورده‌ام، نه ... گفتم عزیز جان صبر کن ببینم. پس شما الان دقیقا چی را جشن گرفته‌ای؟ همه این دستورها و آیین‌نامه‎ها برای زندگی سالم خوب است، اما بالاغیرتا اول زندگی کنید بعد فکر این باشید که بروید دنبال زندگی سالم.
در لغت‌نامه دهخدا برای تعریف جشن آورده‎اند «شادی، عیش، کامرانی، مجلس نشاط و میهمانی» حالا شما خودتان کلاه‌تان را قاضی کنید. این چیزها اگر هم باشد که مأمورها می‎آیند جمعش می‎کنند.
شهرام شهیدی

http://www.banounews.ir/fa/News/262895/طنز--جشنی-چنین-میانه‎-میدان
بستن   چاپ