آریا بانو
بعد از شنیدن جواب منفی در خواستگاری چه کنیم؟
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 10:10:52
آریا بانو - بعد از شنیدن جواب منفی در خواستگاری چه کنیم؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6032499
١١٥
٠
خراسان / گاهی و به هر دلیلی، ممکن است یکی از دو طرف یا خانواده‌هایشان به جمع‌بندی برسند که این ازدواج به صلاح نیست و تصمیم بگیرند تا به طرف مقابل، جواب منفی بدهند. در این بین، بهترین واکنش چه خواهد بود؟
چند توصیه به جوانان
پیش از این‌که از نظر روانی در رابطه‌ای سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید، سعی کنید از فردی که مورد اعتمادتان است، درباره انتخاب خود، مشورت بگیرید. این فرد می‌تواند فردی از خانواده، اقوام، محیط کار یا یک روان‌شناس باشد.
اگر ازخواستگارتان جواب رد شنیدید، ناامید نشوید. البته بهتر است خودتان برای بار دوم اقدام نکنید و فرد دیگری را برای این موضوع واسطه کنید.
داشتن درگیری ذهنی زیاد درباره یک فرد، رابطه با او، خواستگاری و ازدواج، می‌تواند از نظر هیجانی شما را آسیب‌پذیرتر از حالت عادی سازد. اگر احساس می‌کنید توان بیان خواسته خود را ندارید، در عوض تعلل زیاد، بهتر است فرد قابل اعتماد و بزرگ تری را واسطه کنید تا او در زمانی کوتاه‌تر برای صحبت، پا پیش بگذارد.
پیش از اقدام برای خواستگاری، احتمال پاسخ رد شنیدن را در نظر داشته باشید و برای زمان بعد از جلسه حتما برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال با خود قرار بگذارید اگر جواب رد بود، بعد از جلسه خواستگاری به باشگاه بروید.
در نهایت این‌که اگر درگیری ذهنی شما به رغم جواب رد شنیدن و مخالفت اطرافیان با فرد مورد علاقه‌تان، ادامه دارد، از مشاوره متخصصان کمک بگیرید. این کار بیش از همه به آرامش شما کمک خواهد کرد.
چند توصیه به خانواده‌ها
وقتی فرزندتان موردی را به شما معرفی می کند و تقاضای همراهی برای خواستگاری دارد، حتی اگر با انتخاب او موافق نیستید، او را تنها نگذارید. طرد کردن فرزند و فرستادن او به تنهایی برای این که به خواسته‌اش برسد، گاهی به نتایج بسیار تلخی می انجامد.
اگر فرزند شما جواب رد شنیده است، موضوع را بی‌اهمیت جلوه ندهید. از او بپرسید که در این روزها چطور می‌توانید به او کمک کنید، این پیشنهاد می‌تواند به او کمک کند تا این روزهای دشوار را آسان‌تر پشت سر بگذارد.
اگر احساس می‌کنید فرزندتان بعد از شنیدن جواب رد، از نظر هیجانی ثبات نداشته، تغییرات محسوسی در خورد و خوراک و خوابش نمایان و آشفته است، از متخصص کمک بگیرید.
شفاف، مودبانه و صریح، نه بگویید
چند نکته که بهتر است دختران و خانواده شان در زمان جواب رد دادن به خواستگاری افراد سمج در نظر داشته باشند
جواب نه گفتن به یک خواستگاری حق هر دختری است. اما همیشه این جواب رد دادن، آسان نیست؛ گاهی خانواده ها در رودربایستی گیر افتاده‌اند، گاهی دختر احساس گناه می‌کند و گاهی هم البته نگرانی از واکنش پسر، دختر را دچار تعلل می‌کند. این مورد آخری، یعنی ترس از واکنش پسر، موضوعی است که قصد تامل در آن را داریم و می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که بهتر است در زمانی که نگرانی‌هایی درباره واکنش پسر وجود دارد، دختر و خانواده‌اش در نظر داشته باشند.
اول این‌که اگر فکر می‌کنید موردی برای ازدواج مناسب نیست یا شما به هیچ عنوان قصد ازدواج ندارید، شاید بهتر باشد پیش از این‌که فرد مورد علاقه‌تان در رویاهای خود، مسئله را تمام شده بداند، جلوی جدی شدن رابطه را بگیرید و همان ابتدای کار جواب رد بدهید.
اگر پسری به شما در محیطی که تنها هستید، پیشنهاد ازدواج بدهد و احساس می‌کنید از نظر هیجانی متعادل نیست، سعی کنید از پاسخ مستقیم به او در آن موقعیت خودداری و تلاش کنید او را متقاعد کنید تا همراه خانواده یا در محیطی رسمی‌تر به خواستگاری بیاید. بعد از دور شدن از او و در فرصتی مناسب می‌توانید پاسخ خود را طبق نکاتی که در ادامه می‌آید، به او اعلام کنید.
اگر فردی که خانواده‌ شما او را نمی‌شناسد از شما خواستگاری کرده است و می‌خواهید جواب رد دهید، پیشنهاد می‌شود، یکی از اعضای خانواده یا اقوام را از ماجرا آگاه کنید و اگر نگرانی در این رابطه دارید، با او در میان بگذارید. مخفی کردن موضوع از خانواده می‌تواند شما را بسیار آسیب‌پذیر کند.
دست انداختن، تحقیر فرد مقابل یا با نیش و کنایه صحبت کردن، از روش‌های نادرست در زمان پاسخ رد دادن به خواستگاری است که از نظر هیجانی و احساسی در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
به صورتی صریح، شفاف و مختصر، به خواستگار خود نه بگویید. بعد از پاسخ شفاف، از بحث و تلاش برای قانع کردن اجتناب کنید. این تلاش برای قانع کردن و ادامه تماس‌ها، گاهی باعث می‌شود، طرف مقابل تصور کند شما مایل به ادامه رابطه هستید.
اگر خواستگار شما می‌خواهد شما را قانع کرده یا از صحبت شما قانع نشده است، از او درخواست کنید تا به صورت کتبی و پیامکی صحبت‌های خود را به شما منتقل کند. پیشنهاد مراجعه به مشاور هم از دیگر گزینه‌ها در این شرایط می‌تواند باشد.
توضیح دادن دلیل مخالفت، همیشه آسان نیست. اگر در این زمینه مشکل دارید، از واسطه‌ای برای رساندن پیام خود استفاده کنید.
نکته دیگر این‌که اگر به واسطه جواب رد دادن، تهدید به خشونت شده‌اید، موضوع را جدی و در صورت لزوم با پلیس تماس بگیرید.
در نهایت نکته بدیهی این است که هر چند پاسخ منفی دادن از سمت دختر و خانواده اش باید محترمانه و با رعایت قواعدی باشد اما حتی اگر این موارد به هر دلیلی رعایت نشد هم توجیهی برای رفتارهای پرخاشگرانه و ناهنجار از سمت پسر و خانواده اش نیست.

http://www.banounews.ir/fa/News/262404/بعد-از-شنیدن-جواب-منفی-در-خواستگاری-چه-کنیم؟
بستن   چاپ