آریا بانو
به احساس مالکیت بدن کودک احترام بگذارید
شنبه 12 بهمن 1398 - 10:55:17
آریا بانو - سلامانه: روانشناس کودک و نوجوان از کردستان گفت: کودکان را مجبور نکنید، برای دستیابی به خواسته‌های منطقی خودشان، به خواسته‌های نامعقول دیگران تن بدهند.
به گزارش سلامانه؛ مختار ویسانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تربیت جنسی و حقوق اولیه کودکان بر مبنای حق مالکیت بدن، اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها شرایطی تحت عنوان بچرخ تا بچرخم را برای کودکان فراهم کرده و آن‌ها را به‌اجبار به بوسیدن وامی‌دارند.
وی افزود: برخی افراد برای بوسیدن یا بغل کردن کودکان، از آن‌ها گروکشی کرده و برای یک آبنبات، اسباب بازی و غیره کودک را به سمت خود می‌کشانند.
روانشناس کودک و نوجوان در کردستان، بیان کرد: با دقت در بحث هویت و شکل‌گیری کودکان در می‌یابیم کودکان در سنین پنج تا هشت‌ماهگی به‌تدریج می‌فهمند که چه اسمی دارند و با صدا کردنشان نسبت به اسم خود واکنش نشان می‌دهند.
ویسانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: هویت فردی کودکان به‌تدریج در این سن پایه‌گذاری می‌شود که یکی از اصول اساسی رشد شخصیت نرمال است.
وی ذکر کرد: در مرحله بعد یعنی سنین 16 تا 24 ماهگی کودکان خود را به‌عنوان یک موجود متمایز می‌شناسند که منیت و احساس مالکیت نسبت به اسباب بازی و لباس‌هایش در درونش شکل می‌گیرد.
روانشناس کودک و نوجوان از کردستان تصریح کرد: همچنین در مرحله بعدی سنین 24 تا 36 ماهگی یعنی پایان سه‌سالگی احساس مالکیت بر بدن خودش شکل و پایه‌گذاری می‌شود و از این سن به بعد کودک حاضر نیست بغل هرکسی برود و او را ببوسند و گاهی نیز این محدودیت را برای والدین در نظر می‌گیرد.
ویسانی افزود: در این راستا اولین وظیفه والدین و اطرافیان کودک، احترام گذاشتن به احساس مالکیت و حس مراقبت از بدن بوده که به‌عنوان یکی از مراحل مهم رشد تلقی می‌شود.
وی ذکر کرد: اما متأسفانه برخی از اولدین، عمو، دایی، خاله، مادربزرگ و پدربزرگ نه‌تنها برای این حق مالکیت و حریم خصوصی کودک، ارزشی قائل نیستند بلکه با ترفندهای مختلف کودک را دچار تعارض می‌کنند.
روانشناس کودک و نوجوان از کردستان در ادامه به تعارض گرایش اجتناب اشاره کرد و گفت: اطرافیان برای بغل کردن کودک از ترفندهایی استفاده کرده که کودک به آن علاقه دارد و در این مواقع است که کودک دچار تعارض شده و ازیک‌طرف نمی‌خواهد او را ببوسند و از طرف دیگر نمی‌خواهد خوراکی (پاداش) را از دست بدهد.
ویسانی بیان کرد: کودکان را مجبور نکنید، برای دستیابی به خواسته‌های منطقی خودشان، به خواسته‌های نامعقول دیگران تن بدهند.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا ممکن است کودک لجباز و پرخاشگر شود و همچنین یاد بگیرد گاهی اوقات مجبور است برای به دست آوردن خواسته‌های مطلوب باید تن به درخواست‌های نامعقول دیگران بدهد.
کارشناس کودک و نوجوان از کردستان در پایان یادآور شد: والدین گرامی در محیط خانه برای حس مالکیت کودکان خود احترام بگذارید و این آگاهی را به اطرافیان خود بدهید که کودک را مجبور به بوسیدن نکند چراکه بر روی روند رشد کودک آثار مخرب و شکننده‌ای به بار می‌آورد.

http://www.banounews.ir/fa/News/261500/به-احساس-مالکیت-بدن-کودک-احترام-بگذارید
بستن   چاپ