آریا بانو
فواید شیر بادام برای مغز، قلب و استخوان‌ها
شنبه 12 بهمن 1398 - 06:34:44
آریا بانو - فواید شیر بادام برای مغز، قلب و استخوان‌ها
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6023078
k ٣.١
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / شیر بادام در کافی شاپ های سراسر کشور ارائه می شود و ارائه آن دلیل خوبی هم دارد زیرا این شیر مبتنی بر پایه گیاهی، بسیار محبوب است و منبع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی کلیدی و مهم می باشد که فواید بالقوه سلامتی زیادی را به همراه دارد. بنابراین آیا شیر بادام مضر است و یا می‌تواند به عنوان یک افزودنی سالم به یک رژیم غذایی متعادل اضافه شود؟ اگر می خواهید درباره برخی از فواید شیر بادام و اثرات جانبی آن اطلاعاتی کسب کنید، مطلب زیر را بخوانید. در این مقاله، برخی از تفاوت های کلیدی و مهم در بین چند تا از محبوب ‌ترین محصولات لبنی در بازار را برای شما شرح می دهیم تا در انتخاب محصولاتی که باید به فهرست خرید خود اضافه کنید، کمکی کرده باشیم.
شیر بادام چیست؟
بیایید با این واقعیت شروع کنیم که شیر بادام از بادام به دست می آید، یک میوه گوشتی با پوستی نازک است که از دیدگاه گیاه شناسی، یک میوه محسوب می شود و به آن Prunus dulcis (بادام شیرین) گفته می شود. شیر بادام چگونه تهیه می‌شود؟ فرآیند تهیه شیر بادام شامل ترکیب بادام و آب و سپس استفاده از یک صافی یا پارچه نازک پنبه ای برای صاف کردن و خارج شدن مواد جامد است. صاف کردن محصول نهایی می تواند یک بافت صاف و نرم و تا حدی طعمی آجیلی را به شیر بادام ببخشد.
اگرچه که شیر بادام لزوما تمام خواص غذایی بادام را در خود نگه نمی دارد، اما به طور قطع می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم قرار بگیرد. علاوه بر ارائه چندین ماده مغذی مهم، ممکن است با برخی فواید سلامتی مهم از جمله عملکرد بهبود یافته مغز تا افزایش سلامت استخوان و حتی فراتر از آن مرتبط باشد.


`آریا


شیر بادام، تنوع زیادی دارد و می تواند یک جایگزین بسیار عالی برای شیر گاو باشد و برای آن‌ دسته از افرادی که به دنبال رژیم غذایی بدون لبنیات هستند و یا افرادی که قادر به تحمل محصولات لبنی نیستند، مفید ‌باشد و نه تنها می‌توان شیر بادام را با اغلب دستور العمل ‌ها جا به جا کرد و به جای شیر استفاده کرد بلکه آن را می توان در محصولات پخته ‌شده، اسموتی ها، شیک ها و دسرها نیز به کار برد.
ارزش غذایی شیر بادام
تغذیه با شیر بادام چیزی نیست که باعث تاسف و ناراحتی شما شود. این ماده مغذی،حاوی ویتامین E، مقدار قابل ‌توجهی ویتامین D و مقدار زیادی کلسیم است. همچنین در مقایسه با سایر محصولات لبنی، کالری بسیار کمی دارد و اگر می‌خواهید به سرعت وزن کم کنید، می‌توانید از این محصول لبنی استفاده کنید. در حقیقت اکثر کالری های موجود در چربی ها، در هر وعده از اسید های چرب اشباع شده و سایر چربی های غیر اشباع تک حلقه ای و چند حلقه ای، برای محافظت از قلب مفید هستند.
یک فنجان شیر بادام شیرین نشده تقریبا حاوی مواد زیر است:
40 کالری
2 گرم کربوهیدرات
1 گرم پروتئین
3 گرم چربی
1 گرم فیبر غذایی
10 میلی گرم ویتامین E ( 50 درصد نیاز روزانه بدن)
100 واحد بین المللی ویتامین D ( 25 درصد نیاز روزانه بدن)
200 میلی گرم کلسیم (20 درصد نیاز روزانه بدن)
500 واحد بین المللی ویتامین A ( 10درصد نیاز روزانه بدن)
16 میلی گرم منیزیم (4 درصد نیاز روزانه بدن)
40 میلی گرم فسفر (4 درصد نیاز روزانه بدن )
فواید سلامتی شیر بادام
پس آیا شیر بادام برای شما خوب و مفید است؟ علاوه بر تامین یک دوز مناسب از چندین ماده مغذی ضروری، شیر بادام با برخی از فواید سلامتی بسیار موثر نیز در ارتباط است.
1. شیر بادام می تواند در پیشگیری یا مدیریت برخی از سرطان ها مفید باشد.
برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که شیر بادام و اجزای تشکیل دهنده آن می‌تواند به طور بالقوه ای به پیشگیری از سرطان کمک کند. به دلیل وجود چربی ‌های تک غیر اشباع، تغذیه با شیر بادام همچنین می‌تواند نقش مهمی در پبشگیری از سرطان آندومتر داشته باشد.
با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی سرطان و اپیدمیولوژی سرطان، بیومارکرها و پیشگیری، مصرف زیاد چربی های تک غیر اشباع، خطر ابتلا به سرطان کبد و برخی از انواع خاص سرطان پستان را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل بادام و شیر بادام از بهترین مواد غذایی ضد سرطانی محسوب می شوند.
2. می تواند به کاهش وزن شما کمک کند
شیر بادام در هر وعده، کالری بسیار کمی دارد، و این باعث می شود که یک افزودنی عالی برای رژیم کاهش وزن در نظر گرفته شود. در مقایسه با شیر بز که هر وعده آن دارای 168 کالری می باشد، شیر بادام در هر وعده طور متوسط دارای40 کالری است.
رژیم های غذایی که در آنها مصرف چربی های سالم زیاد است، مانند رژیم کتوژنیک یا انواع رژیم های کم کربوهیدرات، اغلب مصرف شیر بادام شیرین نشده را به دلیل کم بودن کالری، کربوهیدرات و قند توصیه می کنند. همچنین علاوه بر کم بودن کالری، شیر بادام تاثیر کمی بر میزان سطح قند خون دارد، که می تواند از بالا رفتن قند خون و افزایش گرسنگی جلوگیری کند و به کاهش وزن نیز کمک کند.
3. می تواند قلب شما را قوی نگه دارد
شیر بادام مملو از چربی های سالم از جمله چربی های تک حقه ای و چند حلقه ای است. با جایگزین کردن چربی های اشباع شده در رژیم غذایی خود به جای چربی های غیر اشباع، می توانید به محافظت از قلب در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک کنید. این چربی ها همچنین نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به اختلال خوشه ای به نام سندرم متابولیک ایفا می کنند.


`آریا


این سندرم ترکیبی از اختلالات سلامتی از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی در ناحیه شکم و سطح بالای کلسترول خوب است که به عنوان سندرم X شناخته می شود که این عوامل باعث افزایش خطر جدی بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت می شوند.
4. شیر بادام به استحکام و قوی شدن دندان ها و استخوان های شما کمک می کند
آیا شیر حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کرده اید و نگران آسیب رسیدن به استخوان ها و دندان های خود هستید؟ نگران نباشید. اگر چه شیر بادام به اندازه شیر گاو دارای ویتامین D و یا پروتئین نمی باشد، اما شیر بادام منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D و منیزیم است که در حفظ سلامتی استخوان ها نقش مهم و اساسی دارند.
چربی های سالم مناسب برای قلب که در شیر بادام یافت می شود، ممکن است به سلامت استخوان ها کمک کند. طبق یک تحقیق بر روی یک مدل حیوانی که در مجله Nutrition Research منتشر شده است، استفاده از چربی های غیر اشباع در افزایش جذب کلسیم و تراکم مواد معدنی استخوان در موش های ماده موثر بوده است.
5. با صدمات و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و تشکیل بیماری ها مبارزه می کند
شیر بادام دارای ویتامین E است، یک ریز مغذی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها با مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد که علت قرار گرفتن در معرض آفتاب، رژیم غذایی ضعیف، آلودگی و بیماری در بدن ایجاد می شوند، از بدن محافظت می کنند. مصرف مقادیر قابل توجهی ویتامین E از غذاهای سالمی مانند شیر بادام، می توانید اثرات مضر ناشی از بیماری ایجاد شده بر اثر رادیکال های آزاد را از بین ببرد که حتی پوست نیز سالم تر مانده و روند پیری کندتر می شود.
6. می تواند روند بیماری آلزایمر را کند کند
بیماری آلزایمر یک وضعیت عصبی جدی است که با کاهش حافظه و گیجی مشخص می‌شود. اگرچه که آلزایمر در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، اما محققان در حال یافتن روش های جدیدی برای کمک به پیشگیری و یا کم کردن روند پیشرفت بیماری از جمله ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی روزانه هستند.
به طور خاص می توان گفت که ویتامین E نقش مهمی در کند کردن علائم بیماری آلزایمر و پیشگیری از بروز زوال شناختی در طول زمان ایفا می‌کند. شیر بادام یک منبع عالی از این ماده مغذی مهم است و هر فنجان شیر بادام در حدود 50 درصد از کل مقدار روزانه ویتامین E را تامین می کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/261147/فواید-شیر-بادام-برای-مغز،-قلب-و-استخوان‌ها
بستن   چاپ