آریا بانو
تاریخچه حضور و نادیده گرفتن نیکی کریمی در جشنواره فجر
پنجشنبه 10 بهمن 1398 - 00:31:31
آریا بانو - تاریخچه حضور و نادیده گرفتن نیکی کریمی در جشنواره فجر
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6021874
k ٣.٣
٢
سینما دیلی/ نیکی کریمی از سال 69 تا 77 با فیلم‌های «عروس»، «سارا»، «پری»، «روانی» و «دو زن» پنج بار نامزد سیمرغ شد که با هیچکدام به سیمرغ نرسید و در این سالها تنها یک بار بخاطر بازی‌اش در «دو زن» تقدیر شد. در این سالها او همچنین برای «نیمه پنهان» نامزد دریافت جایزه نشد. و بازی هایش در فیلم‌هایی چون «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» هم نادیده گرفته شد تا یکی از بهترین دوره های فعالیت او در دهه هفتاد جایزه‌ای از جشنواره فجر برایش به همراه نداشته باشد. این در شرایطی است که نیکی کریمی در این سالها چند جایزه جهانی از جمله صدف نقره‌ای جشنواره سن‌سباستین را برای «سارا» بدست آورد.
نیکی کریمی سرانجام در سال 81 بعد از دوازده سال نامزد شدن و حضور در جشنواره فجر برای برای دو فیلم «واکنش پنجم» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فجر شد.
بعد از دوازده سال فعالیت بازیگری در سینما نیکی کریمی سراغ فیلمسازی رفت و همکاری با عباس کیارستمی به عنوان دستیار را تجربه کرد. با وجود اینکه فیلم «یک شب» او در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت، در بخش مسابقه جشنواره فجر پذیرفته نشد و تنها در بخش جشنواره جشنواره های این جشنواره نمایش داده شد. «چند روز بعد» هم شرایط مشابهی داشت و «سوت پایان» در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فجر پذیرفته شد . نیکی کریمی سرانجام با «شیفت شب» وارد بخش مسابقه جشنواره فجر شد فیلمی که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره سی و سوم را بدست اورد.
نیکی کریمی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان داور حضور داشته او همچنین در جشنواره های معتبری چون کن، برلین و لوکارنو هم داوری کرده. نیکی کریمی در سی و هشتمین دوره جشنواره تنها کارگردان زن حاضر در این جشنواره است

http://www.banounews.ir/fa/News/260077/تاریخچه-حضور-و-نادیده-گرفتن-نیکی-کریمی-در-جشنواره-فجر
بستن   چاپ