آریا بانو
معاون رئیس جمهوری:
ام ابیها، شخصیتی فرازمانی و فرامکانی
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 08:59:04
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، شخصیت حضرت زهرا(س) را الگویی برای همه عرصه‌ها عنوان کرد و گفت: شخصیتی که متعلق به زمان و مکان خود نیست و فراجهانی و فرازمانی است که همچنان مورد استناد و الهام بخش است.

معصومه ابتکار روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تاکید بر این که امروزه الگوی رفتاری در محافل علمی و مباحث اجتماعی بسیار با اهمیت تلقی می شود، افزود: حضرت زهرا زنی نبود که بر اثر جبر زمانه تصمیم بگیرد و همواره انتخاب های آگاهانه و درست داشتند. این برای دختری در عصر حاضر، الگویی در جهت رسیدن به زندگی خوب، رسیدن به آرمان های متعالی و حرکت در عرصه علم، اجتماع، خانواده و انتخاب همسر و در نوع روابط داخل خانواده است.
وی ادامه داد: همه مذاهب و حوزه های فکری برای پیشبرد تفکرات خود، الگوهای رفتاری که تجسم واقعی مرام، سیره و سنت های ناشی از آن تفکر یا جریان فکری هستند را معرفی می کنند.
ابتکار اضافه کرد: ابعاد زندگی، فکری، اجتماعی و تسلط به مسائل فلسفی و عقیدتی که در خطبه فدک نشانه های آن بارز است، از جمله خصایص شخصیتی حضرت زهرا(س) است که ایشان را به عنوان یک الگوی موثر جامعه و دارای شخصیتی کاریزماتیک و جذاب برای تمامی اعصار میتوان دانست.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: بخش عمده این شخصیت به واسطه روح و بزرگ و اثر معنوی و الهام بخش شخصیت ایشان است که همین باعث شده با وجودی که متعلق به دوران صدراسلام هستند اما تاثیر شخصیتی فراتر از زمان و مکان داشته باشند. بگونه ای که در قرن بیست و یکم می توان از این شخصیت الهام بخش و تاثیرگذار و الگوی رفتاری قابل انطباق با نسل جوان صحبت کرد.
حضرت فاطمه، الگویی سرشار از عاطفه
ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود، شخصیت حضرت زهرا (س) را به سه بخش خانوادگی، سیاسی و اجتماعی تقسیم کرد و توضیح داد: تمام ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) را وقتی نگاه می کنیم، می بینیم که از دوران کودکی نسبت به شرایط محیط اطراف خود و خانواده متفاوت نبوده و بسیار رفتار عاطفی داشتند.
وی متذکر شد: اتفاقا بحث عواطف انسانی امروز برای جامعه و خانواده بسیار مهم است چرا که تغییر ماهیت روابط در جریان انقلاب دیجیتال آن را کمرنگ کرده است. پس اگر برای تقویت روابط و عواطف داخل خانواده تلاش نشود باید منتظر آسیب های غیرقابل جبران بود.
ابتکار یادآور شد: در حضرت زهرا (س) عواطف قوی، بجا و موثر وجود داشت که خانواده را به هم پیوند می داد به حدی که همان موقع پیامبر به ایشان لقب ام ابیها دادند که حکایت از جاذبه، نقش مغناطیسی و محوریت حضرت زهرا از دوره کودکی دارد.
شاکله صبر زهرا(س)، ایستادگی آگاهانه در مقابل ناملایمات
معاون رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود، از صبوری و تحمل مثال زدنی حضرت زهرا (س) یاد کرد و گفت: صبر در برابر بدرفتاری ها و ناملایماتی که از سوی عده ای بر ایشان و خاندان پاکشان روا می شد، از دیگر شاخصه های رفتاری حضرت زهرا است که در عمل نشان دادن صبر پذیرش ظلم و سختی نیست بلکه صبر همراه با امید، استقامت با توکل و آگاهی بخشی و ایستادگی آگاهانه در مقابل ناملایمات است.
وی توضیح داد: صبر برای حمایت از اعتقادی که داشتند؛ این که اصالت مسیر و پیامی که پیامبر برایش مبعوث شدند حفظ شود و ادامه پیدا کند. ایشان بابت حفظ رسالت پیامبر و مبارزه با پیرایه هایی که از همان موقع به نام دین در رفتار و گفتار یک عده ای شروع شد مقابله و آگاهی بخشی کردند که اوج تجلی این آگاهی بخشی در خطبه فدک نمود یافت؛ خطبه ای بسیار پیشرو از نظر فلسفی و تاریخی که فلسفه خلقت را بخوبی، با زیبایی و ادبیات قوی و محکم و با ادب مطرح می کند.
این مقام مسئول یادآوری کرد: حضرت زهرا (س) در مقابل بدترین و پست ترین کسانی که با وی مواجهه داشتند ذرهای بی ادبی و پرخاشگری نکرد و در عین حال با استحکام کامل، از تاریخ گذشته و حال و آینده سخن گفت و هشدار داد اگر مسیر درست را پیدا و دنبال نکنید و برای آن استقامت و صبر و مبارزه با تاریکی ها و پیرایه ها نداشته باشید چه سختی ها، دشواری ها و انحرافات برای جریان اسلام و رسالت پیامبر بوجود خواهد آمد. صدیقه کبری، الگویی بر مسئولیت های اجتماعی و سیاسی
ابتکار، بی تفاوت نبودن حضرت زهرا (س) نسبت به مسائل پیرامون را مسئولیت اجتماعی ایشان دانست و گفت: نکته ای که از رفتار ایشان باید الگوبرداری کرد این است که اگر می خواهی، رشد کنی به دیگران نگاه کن و فراتر از خودت و جامعه را ببین. چرا که اگر اینطور نگاه کردی تو هم رشد خواهی کرد و مراتب تعالی را طی خواهی کرد.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: ایشان فعال اجتماعی بودند و در ماجرای خطبه فدک هم در جمع سخنرانی و مسایل را به گونه ای بیان می کنند که حرکت ذهنی و فکری و اجتماعی بوجود می آورند.
وی درباره ابعاد سیاسی شخصت حضرت فاطمه (س) افزود: در بعد سیاسی هم ایشان هیچ‌گاه نسبت به تعیین سرنوشت یک امت بی تفاوت نبودند در حالی‌که می توانست با وجود شرایط دختر پیامبر بودن کنار بایستد اما مسئولانه وارد عرصه می شود و شرایط زمانی مواضع خود را تبیین و دیگران را به حضور آگاهانه دعوت می کند. حتی روایت داریم ایشان مهاجرین و انصار را به تبعیت از سیره پیامبر دعوت می کردند.
ابتکار تاکید کرد: از مجموعه این مولفه ها، شخصیت انسان فعال دیده می شود؛ این که مسلمان در عصر معاصر چگونه انسانی باید باشد، نسبت به نیازمندان جامعه چه کند، پاکدست، با صداقت و راستگو باشد و بی ادبی و تهمت نزند. چیزی که امروز به شدت نبود آن احساس می شود و با عناوین دینداری الگوهایی را مطرح می کنند که در مغایرت آشکار با همه الگوهایی است که پیش از این وجود داشته است.
از نگاه حضرت، هدف توجیه کننده وسیله نیست
معاون رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) هیچ‌گاه عنوان نکردند که هدف وسیله را توجیه می کند تا به این وسیله عواطف انسانی را زیرپا بگذارند. هیچگاه نسبت به افراد، عناوین و اتهامات نزدند و نگفتند این از ما نیست یا کافر است یا یهودی است. رویه پدر بزرگوارشان را دنبال کردند و برای نجات خود افراد را وسیله قرار ندادند.
وی یادآور شد: امروز همه جهان به شدت به این نگاه بلند برای جامعه، جوانان و کشور نیاز دارند تا از پیرایه های دین زده رها شوند تا بتوانند خود را از این تاریکی ها و گرفتاری ها نجات دهند.
ابتکار تاکید کرد: حضرت زهرا فقط برای زنان الگو نیست همانطور که قرآن کریم در مورد همسر فرعون عنوان می کند که برای تمام کسانی که ایمان دارند الگو است. جنسیت بر این الگوپذیری غلبه ندارد بلکه الگویی فراجنسیتی، فرازمانی و فرامکانی است همانطور که ائمه هم فقط الگو برای مردان نیستند.
برچسب‌ها
معصومه ابتکار شهادت حضرت فاطمه زهرا قرآن کریم

http://www.banounews.ir/fa/News/259804/ام-ابیها،-شخصیتی-فرازمانی-و-فرامکانی
بستن   چاپ