آریا بانو
رعایت بهداشت فردی تنها راه مقابله با بیماری مرموز چینی
شنبه 5 بهمن 1398 - 20:09:11
آریا بانو - فارس / فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری کرونا واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد؛ گفت: لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهیم.
مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به بروز موارد جدید حاد تنفسی در شهر ووهان کشور چین از ایجاد موج نگرانی در سراسر دنیا در رابطه با شیوع و همه‌گیری این بیماری خبر داد.
هشدار به تجار ایرانی درباره ویروس کرونا
وی به ایرانیانی که در چین اقامت دارند و یا قصد خروج از کشوربه مقصد چین را به هر دلیلی دارند، توصیه کرد: افرادی که در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز کنند و به هموطنان و تجار ایرانی نیز توصیه می‌کنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اطلاعیه سفارت ایران در پکن، خاطرنشان کرد: در این اطلاعیه از هموطنان درخواست شده با توجه به شیوع این بیماری در چین حتما مقصد خود را در چین قبل از رفتن رصد و از تردد در اماکن مشکوک و آلوده خودداری کنند و در ادامه اگر چنانچه کار ضروری در این کشور ندارند از ورود و خروج به این کشور خصوصا در شهرهای قرنطینه پرهیز کنند.
مردانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایران برای پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری، ادامه داد: در فرودگاه امام خمینی(ره) تمام افراد در همه پروازهایی که از چین وارد ایران می‌شوند، پیش از ورود مورد بررسی و در صورت مشاهده علایم مورد معاینه قرار می‌گیرند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: ویروس کرونا ویروسی شناخته شده است که بعد از رینو ویروس‌ها دومین علت عفوت‌های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می‌شوند.
عضو کمیته کشوری آنفولانزادامه داد: دو نوع از این ویروس به نام بیماری سارس در سال 2003 در تمام دنیا اپیدمی شد که در همان بازه زمانی 774 مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همچنین در ادامه نوع دیگر این ویروس در عربستان شیوع پیدا کرد و موجب مرگ و میر 885 نفر شد، بعدها مشخص شد شتر و شیر شتر می‌تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.
نسل جدید ویروس کرونا در چین
وی ادامه داد: نسل جدید ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده نوع جدیدی از ویروس کروناست که با انواع دیگر آن متفاوت است.
مردانی درباره نحوه شیوع این ویروس در کشور چین، توضیح داد: این ویروس 31 سپتامبر 2019 میلادی در شهر بوهان کشور چین شیوع پیدا کرد و مشاهدات اولیه گواه این مهم بود که عمدتا مبتلایان در بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی فعالیت می‌کردند که در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری به تعطیلی بازار وانجام اقدامات سلامت و گندزدایی از این بازارها تقریبا این بیماری کنترل شد.
عضو کمیته کشوری آنفولاآنزا ادامه داد: این بیماری تشابه 70 درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه 2020 در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس‌های درمانی با این بیماری درگیر شدند.
عضو هیأت علمی دانشگاه به روند شتابنده انتقال انسان به انسان این ویروس در دنیا اشاره کرد و گفت: بعد از کشور چین موارد ابتلا در تایلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و اخیرا طی 48 ساعت گذشته در فرانسه مشاهده شده است.
مردانی افزود: علی رغم این که سازمان جهانی بهداشت طی سه روز گذشته جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی این بیماری تشکیل و هشدارهای لازم را به کشور چین و سایر مناطق درگیر این بیماری داده، ولی تاکنون این سازمان فراگیری ابعاد جهانی و محدودیت‌های بین المللی را برای مقابله با این ویروس تایید نکرده است.
چطور یک ویروس 20 میلیون نفر را قرنطینه کرد؟
وی از قرنطینه بیماران و افراد در معرض خطر در کشور چین خبر داد و توصیه کرد: با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می‌شود از انجام سفرهای غیر ضروری به کشور چین جدا خودداری کنند.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به قرنطینه 20 میلیونی در کشور چین، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون 835 مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده که از این تعداد 26 نفر جان خود را از دست داده اند.
عضو کمیته کشوری آنفولاآنزا با بیان اینکه احتمال انتقال این بیماری از حیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده، تاکید کرد: افرادی که با این حیوانات سرو کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
مردانی شست و شوی مکرر دست‌ها را مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است؛ همچنین افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.
فوق تخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه بیمارستانی 1000 تختخوابی طی 7 تا 10 روز آینده در چین راه اندازی و تجهیز خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: با تدابیری همچون جداسازی بیماران و یا افراد مشکوک مبتلا بتوان این بیماری را کنترل کرد.
هیچ موردی از ابتلا به کرونا در کشور مشاهده نشده است
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: یادمان باشد این بیماری واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد؛ بنابراین لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار دهیم.
مردانی با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در ایران مشاهده نشده، خاطرنشان کرد: طی هفته‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سمینار یک روزه‌ای درباره کروناویروس جدیدی که در چین شیوع پیدا کرده برگزار خواهد کرد.
وی یادآور شد: در این سمینار دستورالعمل کشوری مقابله و پیشگیری با این بیماری تبیین خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/258380/رعایت-بهداشت-فردی--تنها-راه-مقابله-با-بیماری-مرموز-چینی
بستن   چاپ