آریا بانو
شهر هوشمندی در مکزیک کشتگاه بیش از 7 میلیون گیاه
شنبه 5 بهمن 1398 - 15:46:50
آریا بانو - لست سکند / یک شرکت معماری ایتالیایی به نام اِستِفانو بوئِری ایده‌ای برای ساخت جنگل عمودی داشت که اکنون بر آن است تا آن را به یک مرکز شهری کامل در مکزیک به نام «شهر جنگلی هوشمند» تبدیل کند. این محیط پهناور که قرار است در نزدیکی شهر کانکون ساخته شود، به‌گونه‌ای طراحی شده است که بین فضاهای سبز و معماری ساختمانی‌اش، طبیعتی کاملاً هماهنگ پدید آید. شهر جنگلی هوشمند روی 1375 هکتار زمین بنا خواهد شد که پیش‌تر به یک مرکز خرید اختصاص یافته بودند. و 130.000 شهروند خواهند توانست از زندگی در شهر تحول‌آفرین پایدار شرکت بوئِری لذت ببرند.
ویژگی محوری شهر جنگلی هوشمند، فضای سبز آن است. حدود 1000 هکتار از آن به فضای سبز اختصاص یافته است و 5/7 میلیون گیاه در آن کاشته خواهد شد (شمار درختان به ازای هر شهروند 3/2 خواهد بود). 400 گونه‌ای که قرار است کاشته شوند را یک گیاه‌شناس و معمار منظره به نام لورا گاتی به‌دقت مورد بررسی زیست‌شناختی قرار داده‌اند تا ترکیب هوشمندانه‌ای از زندگی گیاهی برای شهر فراهم گردد. این درخت‌ها، درختچه‌ها، بوته‌ها و گل‌ها نه‌تنها پارک‌های عمومی و باغ‌های خصوصی را خواهند آراست، بلکه بخشی از سقف‌ها و نماهای سبز شهر خواهند بود که به افزایش بازدهی انرژی شهر می‌انجامد. درواقع، تیم بوئِری برآورد کرده‌اند که شهر جنگلی هوشمند سالانه 116.000 تن کربن دی‌اکسید را جذب و 5800 تن از آن را ذخیره خواهد کرد.
امید می‌رود که این شهر به یک قطب یادگیری برای محققانی که می‌خواهند مسائل زیست‌محیطی و تکنولوژی‌های نوین را بررسی کنند، تبدیل شود و دانشجویان برتر کشور مکزیک و دیگر کشورها را جهت مطالعه به‌سوی خود بکشاند. بدین منظور، یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته را در شهر در نظر گرفته‌اند که امکانات آن با تمرکز بر شش موضوع فراهم شده‌اند: 1- مراقبت از سلامت زیستی، 2- فیزیک نجومی و دانش سیارات، 3- بازسازی صخره‌های مرجانی، 4- کشاورزی دقیق و تکنولوژی ترمیمی، 5- شهر هوشمند و 6- حرکت و رباتیک.
شهر جنگلی هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً از نظر غذا و انرژی خودکفا باشد. این مطلوب با همکاری با یک شرکت آلمانی به ترانسولار و نوآوری این شرکت در محیط ساختمانی شهر به دست آمده است. حلقه‌ای از پنل‌های خورشیدی شهر را احاطه خواهند کرد و زمین‌های کشاورزی گسترده‌ای نیز پیرامون آن خواهند بود که با یک سامانه لوله‌ای زیرزمینی متصل به یک کانال آبی آبیاری خواهند شد. درواقع، آب عنصر کلیدی شهر است.
یک آبگیر بزرگ در ورودی شهر آب را جمع خواهد کرد و سپس این آب از طریق کانال‌های قابل پیمایش توزیع خواهد شد. همچنین مجموعه‌ای از باغ‌های آبی در چشم‌انداز آن قرار دارد که مانعی برای سیل به شمار می‌رود. یک سامانه حمل‌ونقل پیشرفته نیز برای آن طراحی کرده‌اند که نوآوری‌اش را دوچندان می‌کند. این سامانه ساکنان را قادر می‌سازد تا اتومبیل‌هایشان را در کناره شهر پارک کنند و محیط شهری را تنها با استفاده از وسایل حمل‌ونقل داخلی برقی و نیمه‌خودکار بپیمایند.
هر چه شرکت بوئِری پروژه‌اش را بیشتر به‌پیش می‌راند، یک گام به آرمان خود برای ساخت یک محیط شهری سبز و پایدار نزدیک‌تر می‌گردد. این شرکت می‌گوید: «شهر جنگلی هوشمند کانکون یک باغ طراحی شده با اصول گیاه شناختی در دل یک شهر معاصر است که بر پایه میراث مایایی‌ها و در ارتباط با جهان طبیعی و مقدس بنا شده است. این شهر یک زیست‌بوم طبیعی است که در آن طبیعت و محیط شهری در هم تنیده شده‌اند و به‌عنوان یک اندام واحد عمل می‌کنند.»
شرکت بوئِری طرح پروژه‌اش را در مارس 2019 به مقامات منطقه ارائه کرد و اکنون منتظر دریافت تأییدیه از سوی آن‌ها است.
معماران شرکت استِفانو بوئِری شهر جنگلی هوشمند کانکون را با هدف ساخت یک زندگی شهری پایدار طراحی کرده‌اند. پنل های خورشیدی، زمین‌های کشاورزی، و کانال‌های آبی قابل پیمایش این شهر تکنولوژی دوست را خودکفا کرده‌اند. بیش از 7 میلیون گیاه در کل مساحت پروژه کاشته خواهند شد؛ پروژه‌ای که با فاصله کمی از شهر کانکون واقع شده است. به نظرتان این پروژه عملی خواهد شد؟

http://www.banounews.ir/fa/News/258243/شهر-هوشمندی-در-مکزیک-کشتگاه-بیش-از-7-میلیون-گیاه
بستن   چاپ