آریا بانو
هرچیزی به خانمم می‌گویم، یادش می‌رود!
شنبه 5 بهمن 1398 - 08:41:27
آریا بانو - خراسان / خانمم 38 ساله است. 1- خیلی فراموشکار است و هر چیزی را به او می‌گویم یا می‌خواهم که انجام بدهد، می‌گوید یادم رفت. 2- به وضع ظاهری‌اش در خانه اهمیت نمی‌دهد و همیشه یک لباس می‌پوشد.
پاسخ
با توجه به دو نوع رفتاری که بیان کردید به نظر می‌رسد که وضعیت روحی و روانی همسرتان خیلی خوب نیست و نیاز به ارزیابی‌های بیشتری در این خصوص احساس می‌شود. به طور معمول وقتی یک فرد تمرکز مناسبی نداشته باشد، بیشتر دچار فراموشی می‌شود و از طرف دیگر اهمیت ندادن به وضعیت ظاهری می‌تواند از نشانه‌های بی‌حوصلگی و بی‌انگیزه بودن باشد.
خانم‌تان به تازگی این‌طور شده یا نه؟
البته این‌که همسرتان از ابتدا این‌گونه بوده یا بعدا دچار این وضعیت شده‌ و دارای اهمیت است و مخصوصا اگر به تازگی متوجه این موضوع شده‌اید، لازم است برای ارزیابی وضعیت روانی خانم‌تان مبنی بر وجود مشکل یا علایم افسردگی حتما مراجعه حضوری به روان‌شناس داشته باشند. با این حال، چند توصیه به شما دارم تا شرایط زندگی‌مشترک‌تان را بهبود ببخشید.اگر وضعیت روانی خانم‌تان مناسب تشخیص داده نشد، بهتر است به دنبال دلایل و علت‌های آن باشید و شایسته است که در این فرایند ابتدا به نقش و سهم خودتان نیز توجه داشته باشید تا اگر احیانا در خصوص انتظارات همسرتان تاکنون موردی وجود داشته، بتوانید آن‌را مرتفع کنید.
همسرتان را تحت فشار نگذارید
یادتان باشد که وقتی یک فرد حالش خوب نیست حتی اگر بخواهد خوب رفتار کند، ممکن است قادر نباشد. ناامیدی، بی‌انگیزه بودن و حوصله نداشتن باعث ضعف در عملکرد افراد می‌شود. در این اوضاع هر گونه سرزنش، گلایه‌مندی و تحت فشار قرار دادن همسرتان شرایط را وخیم‌تر می‌کند. بنابراین سعی کنید به جای ابراز ناراحتی و سرزنش کردن کمی با وی همدلی و به گونه‌ای رفتار کنید که شما را حامی خود ببیند. فکر می‌کنم در چنین شرایطی، همسرتان قبل از هر چیزی به حمایت توام با احترام نیاز دارد.
به همسرتان پیشنهاد بدهید
در یک زمان مناسب که حال همسرتان خوب است، در کمال آرامش و از طریق یک گفت‌وگوی صمیمانه علایق خود را به ایشان بگویید و توجه داشته باشید در فرایند گفت و‌گو فقط از ضعف‌هایش صحبت نکنید بلکه ابتدا ویژگی‌های مثبت و توانایی‌هایش را بازگو و سپس شرایط مطلوب خود را با ادبیاتی مناسب و دلایل منطقی و حتی در قالب پیشنهاد بیان کنید. اجازه بدهید همسرتان خودش به این تصمیم برسد که تغییراتی را ایجاد کند نه این‌که مجبور به انجام آن‌ها باشد.
نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان‌شناس

http://www.banounews.ir/fa/News/258010/هرچیزی-به-خانمم-می‌گویم،-یادش-می‌رود!
بستن   چاپ