آریا بانو
راه‌های انتقال زونا و واگیردار بودن آن
شنبه 5 بهمن 1398 - 00:48:28
آریا بانو - سلامانه: راه انتقال این بیماری با آبله مرغان تفاوت بسیاری دارد. آبله مرغان را می توان از طریق تنفس هم انتقال داد اما بیماری زونا تنها یک راه انتقال دارد و آن هم لمس ترشحات تاول ها است.
البته این روش انتقال تنها در صورتی رخ می دهد که شخصی که آنها را لمس می کند تا به حال آبله مرغان نگرفته باشد. این بیماری دارای تاول های متعددی است که در بخشی از بدن جاری می شوند و ترشحاتی درون آن وجود دارد.
حال اگر یک فردی که در گذشته آبله مرغان گرفته است آنها را لمس کند، اتفاقی برای او رخ نخواهد داد اما اگر شخصی که آبله مرغان نگرفته است این ترشحات را لمس کند، دچار آبله مرغان می شود.
به همین دلیل است که می گویند باید فردی که دچار بیماری زونا شده است را در محدودیت ارتباط های لمسی قرار داد. شخص باید مدام خود را شستشو کند و از مواد ضد عفونی برای منطقه زونا خود استفاده کند تا خطر کمتری دیگر اعضای خانواده را تهدید کند و همچنین میکروب ها رشد کمتری داشته باشند.
حال برخی فکر می کنند که زونا یک بیماری واگیردار است و نباید نزدیک فردی که این بیماری را دارد، شوند. این تفکر کاملا درمورد بیماری زونا اشتباه است و به صورت بدی در جامعه جا افتاده است. زونا از طریق بدن خود شخص ایجاد می شود.
افرادی که در گذشته آبله مرغان گرفته اند، یک ویروس درون آنها همیشه می ماند که همان زونا است و ممکن است روزی خود را نمایان کند. چنین چیزی نشان دهنده این است که افراد ابتدا دچار ابله مرغان می شوند و بعد ممکن است بیماری زونا را دریافت کنند. یعنی کسی که آبله مرغان نگرفته است، نمی تواند این بیماری را داشته باشد. همچنین شما باید بدانید که برای زونا واکسن خاصی وجود ندارد.
علت نبود واکسن این است که این ویروس بعد از آبله مرغان به طور همیشگی در بدن حضور دارد و نمی توان زمان فعال شدن آن را فهمید. خود آبله مرغان اخیرا واکسن پیدا کرده است که در کشورهای غربی به عنوان یک واکسن عادی به کودک برای پیشگیری تزریق می کنند. البته همانطور که از اسمش پیداست تنها برای پیشگیری است و نمی تواند آن را برای همیشه غیرفعال کند. در ایران هنوز چنین واکسنی پیدا نشده است و فروش آن عادی نیست و به صورت بسیار محدودی پیدا می شود. سلام دکتر

http://www.banounews.ir/fa/News/257985/راه‌های-انتقال-زونا-و-واگیردار-بودن-آن
بستن   چاپ