آریا بانو
تاتو رژلب و خط لب چیست؟
جمعه 4 بهمن 1398 - 23:20:16
آریا بانو - کاویاب / لب­‌ها یکی از قسمت­‌های مهم صورت هستند که اهمیت ویژه‌­ای بر زیبایی و جذابیت فرد دارند. همچنین لبخند و احساسات را بروز می­‌دهند. مواردی همچون نامتناسب بودن لب بالا و پایین با یکدیگر، تیرگی لب­‌ها، سفیدی و رنگ پریدگی آن­ها می­‌تواند تأثیر منفی بر روی زیبایی داشته باشد. در این راستا اقدامات متفاوتی همچون لب سازی، شیدینگ لب، هاشور لب، تاتو رژلب و خط لب انجام می­‌شود. که هدف از تاتو رژلب ساخت مجدد حالت لب، تقویت رنگ خود لب، اصلاح تقارن برای لب‌های آسیب دیده به علت تصادفات رانندگی، جای جراحی، لب شکری (نقص مادرزادی) و اصلاح چروک‌های اطراف لب، افزایش حجم لب و… است.
گاهی خانم‌­ها تمایل دارند که کل لب را رنگ کند که به آن تاتو رژلب می­‌گویند و برای افرادی که می­‌خواهند تغییری در فرم و شکل و رنگ لب ایجاد کنند کاربرد دارد. در بعضی مواقع فرد می­‌خواهد فقط خط اطراف لب را نمایان­تر سازد در­این­صورت “تاتو خط لب” را انتخاب می‌­کند. این دو روش در کنار هم نیز استفاده می‌شوند. تاتو لب دارای انواع مختلفی است. گاهی از هاشور لب به عنوان آرایش نیمه دائمی لب­‌ها بهره می­‌برند که زیر مجموعه‌ی تاتو قرار می­گیرد. در این روش رنگ را به صورت خطوطی نامنظم و با طول‌های ناهمسان بر روی لب‌­ها رسم می‌­کنند. برای انجام هاشور لب از دو روش میکروبلیدینگ و میکروپیگمنتیشن استفاده می‌شود.
میکروپیگمنتیشن لب
بعد از میکروپیگمنتیشن ابرو، این روش بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته­ است. در میکروپیگمنتیشن لب رنگدانه­‌ها توسط قلم دیجیتالی وارد لایه‌های سطحی پوست می­‌شود و لبان را پر رنگ و خطوط آن ­را مشخص می­‌کند. در این صورت خانم­‌ها دیگر نیازی به استفاده از لوازم آرایش برای لب‌ها ندارند. البته باید هر 8-6 ماه یک مرتبه اقدام به ترمیم کرد در غیر این­صورت رنگ لب­‌ها به تدریج کمرنگ و پس از2-5 سال محو خواهد شد. در صورت انجام میکروپیگمنتیشن هم می­توان از رژ لب استفاده کرد.
میکروبلیدینگ لب
میکروبلیدینگ لب نیز یک آرایش نیمه دائمی است. در این روش رنگدانه‌ها توسط قلم دستی به غشای میانی پوست لب تزریق می­‌شوند. میکروبلیدینگ لب نیز باعث حجم دهی، رنگ دهی و تقارن لب‌ها می­‌شود. تفاوت دو روش میکروبلیدینگ و میکروپیگمنتیشن: در میکروپیگمنتیشن از یک قلم و دستگاه دیجیتالی استفاده شده تا رنگ­دانه‌ها به لایه­‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ کنند که این روش ماندگارتر از روش میکروبلیدینگ است که توسط قلم دستی انجام می­‌شود. با توجه به استفاده از قلم دیجیتالی در میکروپیگمنتیشن، زمان درمان و بهبودی کامل پوست پس از انجام این پروسه طولانی‌تر از روش میکروبلیدینگ است پس تا یک هفته پس از انجام آن باید از پوست نگه­داری شود. میکروپیگمنتیشن هر 2 تا 5 سال و میکروبلیدینگ هر سال دوبار نیاز به ترمیم دارد چون در میکروبلیدینگ رنگدانه­‌ها با قلم دستی به صورت سطحی­‌تر نفوذ داده می‌شوند ماندگاری کمتری دارند. البته ماندگاری تاتو لب نیاز به شرح بیشتری دارد.
رنگ تاتو خط لب
اصولاً خانم هایی که اقدام به تاتو رژلب یا تاتو خط لب می‌کنند به دنبال زیبایی دائم هستند؛ در حقیقت این افراد، نمی‌خواهند در طول روز درگیر تمدید کردن رنگ رژلب خود باشند. وقتی صحبت از تاتو و آرایش دائم به میان می‌آید، باید در انتخاب رنگ و مدل تاتو رژلب و رنگ تاتو خط لب توجه کنیم؛ زیرا در یک بازه زمانی طولانی این رنگ با ما خواهد بود و پشیمان شدن و تغییر دادن رنگ تاتو رژلب یا تغییر طرح تاتو خط لب کاری سخت و دردسر زاست. واکنش هر پوست نسبت به رنگ تاتو خط لب متفاوت است و این تغییر رنگ هم نباید شما را نگران کند؛ زیرا بعد از مدتی لب‌ها، رنگ اصلی بکارگرفته شده را پیدا خواهد کرد.
بعد از تاتو لب، سه مرحله را باید از سر بگذرانید:
رنگ اولیه خیلی پر رنگ است و 4 یا 5 روز که پوست لایه برداری شود، این رنگ تاتو خط لب به همین صورت باقی می‌ماند.
پس از گذشت چند روز، رنگ اولیه لب‌ها کاملاً محو شده و با استفاده از یک جلسه میکرپیگمنتیشن، بار دیگر لب‌ها را به رنگ دلخواه درمی‌آید.
بعد از 3 تا 4 هفته پس از میکروپیگمنتیشن و تاتو لب، رنگ اصلی لب‌ها بازگشته و شکل زیبایی به خود می‌گیرد.
ترکیب رنگ تاتو خط لب
برندهای مختلف تولید کننده محصولات تاتو، رنگهای تاتو لب متفاوتی را به بازار ارائه کرده‌اند. بعضی رنگ‌های تاتو به تنهایی کاربرد دارند و برخی دیگر از رنگ‌های تاتو در ترکیب کردن با سایر رنگ‌های تاتو مناسب استفاده می‌شوند. یک تاتو کار حرفه‌ای باید به خوبی رنگ تاتو خط لب را بشناسد و بتواند با هم ترکیب کند تا بتواند متناسب با هر لب رنگ مورد نظر را ارائه کند، مثلاً اگر فردی لب‌های کبودی دارد و دوست دارد رنگ تاتو لب کالباسی داشته باشد، نسبت به فردی که رنگ تاتو خط لب کالباسی انتخاب کرده و لب‌های سفید و رنگ پریده دارد، باید از ترکیب رنگ متفاوتی استفاده کند. یعنی برای هر رنگ تاتو خط لب، باید از رنگ خط لب متناسب با آن استفاده کنید.
ماندگاری تاتو رنگ لب
پس از انجام تاتو هر چند ماه یک بار باید برای انجام ترمیم رنگ لب مراجعه شود چون به تدریج لب‌­ها رنگ خود را از دست می‌دهند. البته ماندگاری رنگ تاتو لب به عواملی بستگی دارد که عبارتند از:
مهارت تاتوکار: هرچه تاتوکار در نحوه نفوذ رنگ، زاویه دست و روش کار ماهر باشد ماندگاری تاتو بیشتر می­‌شود.
جنس پوست لب: برخی افراد پوست لب خشکی دارند و این خشکی باعث پوسته پوسته شدن لب آن­ها می­‌شود. پوست اندازی لب باعث کاهش ماندگاری تاتو لب می­‌شود.
تبخال لب: تبخال لب ماندگاری لب را کاهش می­دهد. برای رفع این مشکل باید دو روز قبل از عمل تاتو تا سه روز بعد از آن قرص اسیکلوویر (8ساعت یکی) مصرف شود.
رنگ استفاده شده در تاتو لب: هرچه رنگ استفاده شده برای تاتو پررنگ‌تر باشد این ماندگاری افزایش می­‌یابد.
دوران قاعدگی، شیردهی و بارداری: در این دوران به علت تغییرات هورمونی و رقیق شدن خون ماندگاری تاتو کاهش می­‌یابد. به همین علت در این دوران انجام عمل تاتو توصیه نمی‌­شود.
نحوه انجام تاتو لب
برای این کار لب را از قسمت هفتی بالای آن به دو نیمه فرضی تقسیم می­‌کنند. کار از خط وسط به سمت طرفین لب آغاز می‌شود. برای لب سازی و حجیم کردن لب از حرکات دوّار و کوک مانند استفاده می­‌شود. در قسمت بیرونی لب‌ها از خطوط کوک مانند و در قسمت داخلی لب از حرکات دوّار و زنجیره‌ای (سیم تلفنی) استفاده می­‌شود. در تاتو لب قسمت‌های پیرامونی لب رنگ تیره‌تر و قسمت‌های داخلی لب روشن‌تر هستند تا باعث حجیم شدن لب شوند و زیباتر جلوه کنند. در زمان انجام تاتو لب باید به این نکات هم توجه شود:
قرینه سازی لب
برای انجام تاتو لب ابتدا باید آن‌ها را قرینه سازی کرد. برای این کار باید قسمتV شکل لب (هفتی لب) کاملا وسط دو سوراخ بینی قرار می­گیرد. طرفین لب نیز در امتداد قسمت داخلی مردمک چشم هستند.
انتخاب رنگ لب و خط لب
گزینه‌های زیادی برای انتخاب رنگ لب و خط لب وجود دارد اما بهتر است از رنگ‌های ملایم و طبیعی استفاده شود. چون این رنگ‌ها تا چندین سال بر روی لب‌ها وجود دارند و باید تمام شرایط را برای انتخاب رنگ مناسب در نظر گرفت. زیرا پس از انجام تاتو لب در صورت نارضایتی تغییر و یا پاک کردن رنگ تاتو کاری بسیار دشوار است. پس باید در انتخاب رنگ مناسب دقت شود.
حساسیت لب‌ها
در لب‌ها عصب‌های حسی فراوانی وجود دارد که بسیار حساس هستند پس درد را نیز به خوبی لمس می‌­کنند. به همین علت هنگام انجام عمل تاتو لب بهتر است از مواد بی حس کننده استفاده شود تا لب‌ها قبل تاتو بی حس شوند و درد را احساس نکنند. خود فرد نیز باید از نظر ذهنی خود را برای انجام تاتو آماده سازد.
اقدامات لازم قبل از انجام تاتو لب
عدم استفاده از مواد کافئین‌دار مانند چای و قهوه چند ساعت قبل از تاتو
اصلاح موهای صورت چند روز قبل از انجام عمل تاتو
دوری از اشعه فرابنفش
انجام ندادن لایه برداری و میکرودرم پوست
عدم تحریک پوست با کرم، پماد و داروهای مختلف
مصرف داروهای ضد ویروسی در صورت بروز زخم
پیشگیری از بروز تبخال (مصرف قرص اسیکلوویر هر 8 ساعت یک عدد)
مصرف قرص ضد حساسیت ستیریزین در صورت داشتن سابقه‌ی حساسیت
مراقبت‌های بعد از انجام تاتو لب
دوری از اشعه‌های خورشیدی و قرار نگرفتن در مقابل آفتاب
عدم استحمام، نرفتن به استخر و انجام ندادن بازی‌های آبی
پرهیز از دستکاری، خارش و کندن پوست لب
استفاده از پماد ویتامین آ به مدت یک هفته بر روی لب‌ها (روزی 3 بار)
استفاده از پماد هیدروکورتیزون چشمی به مدت یک هفته بر روی لب‌ها (روزی یکبار)
پس از انجام عمل تاتو، لب‌ها ملتهب و متورم می­‌شوند و ممکن است کبودی‌های اطراف آن مشاهده شود که به تدریج از بین خواهند رفت. پس از انجام تاتو، ممکن است رنگ تاتو از رنگ مورد نظر فاصله داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت این رنگ واقعی نمی­‌باشد و پس از 2 هفته رنگ اصلی تثبیت می‌گردد.
عوارض رنگ تاتو خط لب
بروز برخی آلرژی‌ها، یکی از عوارض تاتو خط لب یا تاتو رژلب است. قرمزی و خارش پوست که بلافاصله بعد از انجام تاتو ایجاد می‌شود و یا حتی ممکن است سالها بعد ایجاد شود از جمله عوارض این پدیده بشمار می‌رود.
عفونت یکی دیگر از عوارض خطرناک تاتو است به‌ طوری که اگر تاتو در محیطی غیر استریل و با وسایل غیر بهداشتی انجام شود، می‌تواند بیماری‌های عفونی و انتقال آن را در پی داشته باشد، که از جمله این بیماری‌ها، می‌توان بیماری خطرناک ایدز که از طریق ویروس HIV منتقل می شود را نام برد.
لب بافت حساسی است و احتمال بروز آلرژی در این بافت بیشتر بوده، علاوه براین به دلیل استفاده از رنگ قرمز احتمال بروز آلرژی در این بافت افزایش پیدا می‌کند.
به‌ طور کلی تاتو یک فرآیند آسیب زا به پوست بوده و عاملی تحریک کننده است که چندان مورد تأیید پزشکان نیست؛ حال اگر این امر در شرایط غیر استریل و آلوده انجام شود، عوارض بیشتری به همراه دارد.
نتیجه گیری
امروزه توجه به زیبایی صورت به­ خصوص لب‌ها بسیار رواج یافته است و خانم‌ها به دنبال زیباسازی لب‌ها هستند. تاتو لب تکنیکی برای قرینه سازی و حجیم سازی لب و از بین بردن سفیدی بیش از حد و یا تیرگی آنهاست. تاتو لب می­‌تواند روشی درمانی برای ترمیم خط لب افرادی که دچار نقص مادرزادی یا اکتسابی هستند نیز باشد. البته بیشتر خانم‌­هایی که تمایل به آرایش دائمی دارند و نمی­‌خواهند در طول روز درگیر تمدید کردن رژلب خود باشند از این روش بهره می‌­برند. تاتو لب یکی از متدهای آرایش دائم است که این روزها بیشتر خانم­‌ها به دنبال آن هستند.

http://www.banounews.ir/fa/News/257952/تاتو-رژلب-و-خط-لب-چیست؟
بستن   چاپ