آریا بانو
چرا کودک به ماساژ نیاز دارد؟
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 22:41:45
آریا بانو - خراسان / پس این فرصت را از دست ندهید. در این مطلب به آثار مثبت ماساژ کودک و نکات مهم مربوط به آن می‌پردازیم:
* ماساژ کودک راهی دوست‌داشتنی برای وقت‌گذرانی لذ‌ت‌بخش با کودک است و احساس امنیت، آرامش، تندرستی و پیوند عاطفی بین کودک و پدر و مادرش را تقویت می‌کند.
*ماساژ دادن افزون بر بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی، بر شادابی پوست کودک تاثیرگذار است.
*مادر به ‌دلیل تماس چشمی که هنگام ماساژ با نوزاد دارد، شناخت و درک بهتری به واکنش‌های او می یابد. این کار باعث افزایش مهارت او در نگهداری از کودک می‌شود.
*کودکانی که روزانه ماساژ می‌شوندخواب بهتری دارند و در بیداری هم سرحال‌تر و خوش‌اخلاق‌ترند. این کار سبب آزاد‌سازی اندورفین هورمون شادی در بدن او می‌شود.
* در نوزادان کم‌وزن و زودرس که به مراقبت بیشتری نیاز دارند، ماساژ باعث می‌شود وزن‌گیری بهتری نسبت به دیگر بچه‌ها داشته باشند. اما با توجه به شرایط خاصی که آن‌ها دارند قبل از انجام هر حرکتی با پزشک مشورت کنید.
*درد ناشی از درآوردن دندان و نفخ و جمع شدن گاز در روده‌های کودک با ماساژ تسکین می‌یابد.
*میزان تنفس کودکانی که تجربه ماساژ دارند، کمتر و عمیق‌تر است و این کار باعث روان‌تر شدن ترشحات مخاطی و کمک به خروج این ترشحات می‌شود.
* این نوزادان، در آینده برای کنار آمدن با استرس‌ها توانایی بالاتری دارند و تحمل بیشتری در برابر درد خواهند داشت.
پیش‌نیازهای ماساژ کودک چه هستند؟
کودک را از حدود ماه سوم پس از تولد می‌توانید ماساژ بدهید. مدت زمان ماساژ بسته به سن و واکنش‌هایی که کودک دارد می‌تواند بین 5 تا 15 دقیقه باشد. از وقت کافی، آمادگی لازم و شرایط روحی مناسب خود برای انجام ماساژ اطمینان حاصل کنید.
بهتر است این کار در مکانی خلوت و در دمای 25 درجه سانتی‌گراد انجام شود تا نوزاد بدون پوشش هم در آن احساس راحتی کند. روغن‌های طبیعی و گیاهی مثل روغن زیتون، بادام شیرین و نارگیل انتخاب‌های خوبی هستند تا در هنگام ماساژ پوست او زیر انگشتان تان آسیب نبیند و حرکت دست شما روی بدن کودک لذت بخش‌تر باشد.
ماساژ کودک نباید با فشار دست باشد. دقت کنید که نوازش و لمس بدن او، دور از ناحیه قلب باشد. ماساژ او از شانه تا کمر آرامش‌بخش و برای خواباندن اش بسیار مفید است. لمس بدن نوزاد و حرکت آرام دست به سمت قلب فقط در زمانی که کودک بیدار و فعال است، مناسب خواهد بود.
چند نکته طلایی
* بهترین زمان برای ماساژ کودک، یک ساعت بعد از خوردن غذا و پس از استحمام است.
* کامل، آرام و بدون وقفه انجام شدن ماساژ بسیار مهم است پس تمام حواستان به نوزاد باشد و به بهانه‌های مختلف، ماساژ را قطع نکنید.
* زیورآلاتی را که هنگام ماساژ به نوزاد آسیب می‌رساند از دست خود خارج کنید.
* ناخن ‌هایتان را کوتاه کنید و قبل از ماساژ دست‌ها را با آب ولرم و صابون بشویید تا گرم و تمیز باشند.
*سطحی که کودک را روی آن قرار می‌دهید خیلی نرم و فرو رونده نباشد.*کودک بیمار را ماساژ ندهید در عوض با آغوش گرفتن به او آرامش بدهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/257342/چرا-کودک-به-ماساژ-نیاز-دارد؟
بستن   چاپ