آریا بانو
مردم با اطمینان لبنیات مصرف کنند
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 16:54:36
آریا بانو -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

خبرآنلاین / چند روزی است ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می شود که کارشناس یک برنامه تلویزیونی درباره آلودگی شیرهای تولیدی کارخانجات صنایع لبنی هشدار می دهد و مجری برنامه هم در اقدامی عجیب و باورنکردنی از مردم می خواهد که شیر مصرف نکنند!! ویدئویی که بازخوردهای زیادی در بین مردم داشته و نگرانی هایی را برای هم وطن هایمان ایجاد کرده است. دکتر« سامد برومند فر» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کل کشور تاکید می کند:« مردم نگران نباشند شیرخام و لبنیات تولیدی داخل کشور از لحاظ آفلاتوکسین از حد استانداردهای بین المللی هم پایین تر است و شرایط بسیار خوبی دارد.»
دکتر« سامند برومند فر» با بیان اینکه سازمان دامپزشکی هم در این باره بیانیه رسمی داده و اطلاعاتی که این آقای دکتر مطرح کردند اصلا مورد تایید و استناد ما نیست می گوید:« بحث آفلا توکسین در شیر که چند روز پیش توسط یک کارشناس و هیئت علمی دانشگاه در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد در حقیقت یکسری نتایج استخراج شده از مطالعات کوچک، در محدوده کوچک در حد پایان نامه های دانشجویی است که با روشهای ساده بودن یا نبودن یک مورد یا عامل مخاطره ای مثل آفلاتوکسین را نشان می دهند نه میزانشان را و این نتایج را نمی توان به یک گستره بیشتر در سطح استانها یا به صورت ملی تعمیم داد. نمی خواهم بگویم کذب محض است که خدای نکرده توهین تلقی شود، اما اینطوری مورد تایید ما نیست. مردم نگران نباشند شیرخام و لبنیات تولیدی داخل کشور از لحاظ آفلاتوکسین از حد استانداردهای بین المللی هم پایین تر است و شرایط بسیار خوبی دارد.»
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کل کشور با اشاره به بحث مطرح شده ذرت تراریخته و نان خشک های کپک زده به عنوان خوراک دام، اذعان می کند:« خوراک دام در سلامت دام و مواد غذایی که از دام استخراج می شود خیلی مهم است برای همین سازمان جهانی بهداشت دام شعاری دارد که سرلوحه سازمان دامپزشکی همه کشورها است به نام: خوراک دام سالم، دام سالم، غذای سالم و انسان سالم؛ یعنی آنقدر خوراک دام در سلامت دام و فرآورده دام مهم وموثر است که شعار بنیادی سازمان بهداشت دام است. زمانی بحث تغذیه دام با نان خشک در سطح روستاها و افرادی که چند گوسفند و گاو داشتند متداول بود حتی آن هم با آموزشهایی که به روستاییان داده شده به حداقل رسیده است، اگر یادتان باشد قبلا در کوچه ها کسانی بودند که داد می زدند نان خشکی! اما مدتهاست که شما این صداها را نمی شنوید، مصرف درست نان و بهبود پخت نان در نتیجه بحث مصرف نان خشک در دامداری ها به داستانها پیوسته و بسیار جزئی است. بعضی نادانسته بحثهایی را مطرح می کنند که موجب نگرانی مردم می شود.»
دکتر« سامند برومند فر» در ادامه می گوید:« بیش از 55 درصد شیر تولیدی ما در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی تولید می شود که دکتر دامپزشک مجرب دارند که به همه چیز از جمله خوراک مصرفی دامها نظارت دارند که اغلب از کارخانجات خوراک دام تحت نظر سازمان دامپزشکی تامین می شود. نهادهای دامی که برای خوراک دام از خارج از کشور وارد می شوند مثل سویا و ذرت طبق معیارهای و دامپزشکی کنترل می شوند، اگر موردی باشد که ازحد مجاز بالاتر باشد اجازه ترخیص و ورود به کشور داده نمی شود. مثل همان ذرتهای وارداتی که اجازه ترخیص داده نشد. حدود 95 درصد شیر مصرفی کارخانجات لبنی ما از دامداری های صنعتی می آید و این یک فرایندی است که از صفر تا صد در کنترل است و دکترهای دامپزشکی مجربی در کارخانه های لبنی هستند که از زمانی که شیر خام را دریافت می کنند. آزمایشهای بهداشتی بار میکروبی آفلاتوکسین را انجام می دهند که اگر موردی داشته باشد پذیرش نمی کنند. تعداد زیادی از کارخانجات لبنی ما کد صادراتی آی ار از سازمان دامپزشکی دارند. ما 27 کارخانه معتبر داریم که به اروپا، روسیه و مالزی که شرایط سخت گیرانه ای در بحث لبنیات دارند صادرات انجام می دهند؛ پس جای هیچ نگرانی نیست. مردم با اطمینان لبنیات مصرف کنند شیر سنتی که بحث جدا است مردم دقت داشته باشند.»
« برومند فر» با تاکید براینکه پیامهای از این قبیل در صنعت لبنیات اثر منفی دارد ادامه می دهد:« درکشور ما سالانه حدود 10 میلیون تن شیر تولید می شود که یک صنعت عظیم پر افتخار برای کشور ماست. ما جز 11 کشور برتر تولید شیر در جهان آن هم از نوع بهداشتی و با کیفیتش هستیم، بعد در یک برنامه تلویزیونی یک کارشناس که مرجع ذی صلاح هم نیست از کارهای مقطعی و دانشجویی اطلاعات ناقص استخراج می کنند و براساس آن به تمام کارخانه جات لبنی تعمیم می دهد و 80 میلیون جمعیت کشور را نگران و صنعت لبنیات را دچار تنش می کند. تلویزیون باید در بحث کارشناس دقت کند اینها بحث های علمی است که باید در کنگره ها و مجامع علمی مطرح شود. ما در سازمان دامپزشکی کارگروه ها و کمیته های تخصصی برای بهداشت خوراک دام و بهداشت شیر وگوشت داریم که نمایندگان رسمی وزارت بهداشت ، سازمان استاندارد و آزمایشگاههای مرجع حضور دارند و از متخصصین و صاحب نظران دعوت می کنیم و آنجا تصمیم گیری و روی معیارها صحبت می شود. پس مردم با خیال راحت لبنیات مصرف کنند.»

http://www.banounews.ir/fa/News/257257/مردم-با-اطمینان-لبنیات-مصرف-کنند
بستن   چاپ