آریا بانو
صدایش می­زنند «سردار مریم»
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 16:52:27
آریا بانو - بانوی موفق/ صدایش می­زنند«سردار مریم» زنی که می­توان گفت اولین و تنهاترین سردار زن ایرانی است. او کودکی و نوجوانی­اش را به خاطر غضب حاکم وقت در آوارگی و سختی می­گذراند، در 15 سالگی با مردی ازدواج می‌کند که 20 سال از او بزرگتر است و با اینکه همسرش دارای زن دیگری بوده، به دلیل لیاقت و مدیریت زندگی که داشته بسیار مورد توجه همسرش و ایل قرار می‌گیرد. اما بعد از 4سال همسرش در یک توطئه خانوادگی جان خود را از دست می‌دهد. حاصل این ازدواج سه فرزند است. بی‌بی‌مریم بعد از فوت همسرش به سمت خانه و ایل پدری بر می‌گردد و به تربیت فرزندان با کمک برادرانش می‌پردازد. بعد از چند سال بی­بی مریم به اجبار برای بار دوم ازدواج می­­کند. اما زندگی خوب پیش نمی­رود و بعد از اختلافات زیاد او یک روز از همسرش می‌خواهد که زندگی مستقلی را در یکی از عمارت‌های خان در قلعه سورشجان بختیاری آغاز کند. همسرش نیز موافقت می‌کند.
مریم بانو حالا صاحب ملک است، سرباز دارد و به اقتضای زمان و مکانِ زندگی سوارکاری و تیراندازی بلد است. او در کنارِ جنگاوری و شجاعت از مطالعه و تفکر هم بهره می­برد. شانه به شانه سربازان بختیاری‌ها سلاح بردوش، با انگلیسی‌ها نبرد می‌کند و در سخت‌ترین شرایط به آزادی‌خواهان و مشروطه‌خواهان مشهور ایران زمین در سرزمین خود پناه می‌دهد. روس‌ها به تلافی ضرباتی که از او خورده بودند، زندگی او را غارت می‌کنند. اما هیچکدام این­ها او را متوقف نمی­کند. رشادت‌های بانوی سردار به حدی رسیده بود که آوازه‌اش به کل کشور و حتی خارج از آن رسیده‌بود. به گونه‌ای که مشروطه‌‌خواهان و آزادی‌خواهان برای دیدن سردار به منزل او می­آیند تا او را ملاقات کنند و هم او به آن‌ها پناه می­دهد. بسیاری از رجال سیاسی و نویسندگان آزادیخواه ایرانی نیز چون علامه علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار و وحیددستگردی و مبارزین علیه استعمار که مورد تعقیب انگلیسی‌ها بودند در خانه سردار مریم پناه گرفته‌اند. حتی در روایتی دیگر آمده‌است دکتر مصدق نیز مدتی در خانه بی‌بی حضور داشته است.
زمانی که قحطی در جنگ جهانی اول در ایران گسترش پیدا می‌کند بی‌بی مریم تمام ثروت و طلاهایش را خرج می‌کند تا قطحی زدگان نجات پیدا کنند. در کنارِ همه­ ی این رشادت­ها سردار مریم پسری تربیت می­کند که ثمره زندگی اوست. علیمردان پسر سردار مریم در سال 1312 هجری شمسی علیه حکومت قیام می‌کند و موفق می‌شود مناطق زیادی را با خود همراه کند و حکومت موقتی را در بخش‌هایی از ایران تشکیل می‌دهد. بعد از اعدام جانسوز علیمردان خان در سن 42سالگی سردار مریم روزگار خانه نشینی و افسردگی را طی می­کند و در سن 63 سالگی از دنیا می­رود. مقام معظم رهبری در جلسه‌ای درباره سردار مریم می‌فرمایند: «بی‌‌بی‌مریم ضد انگلیسی و ضد بیگانه بوده و این نشان می‌دهد که چگونه تربیت مادر شخصیت فرزند را شکل می‌دهد. شخصیتی به نام علیمردان خان بختیاری، قهرمان مبارزه با استبداد. یعنی یک مادر توانست این فرزند را طوری بار بیاورد که شخصیت برجسته‌ای شود و با استبداد و رضاخان مبارزه کند که کار شایسته‌ای بود»

http://www.banounews.ir/fa/News/257247/صدایش-می­زنند-«سردار-مریم»
بستن   چاپ