آریا بانو
عکاس بوشهری:
گزارش گرفتن از زنان در جامعه شهامت بالایی می‌خواهد
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 13:59:30
ایسنا - زنان
آریا بانو - ایسنا/بوشهر یک عکاس می گوید: هدف از طرح موضوع حضور زن در جامعه بحث شهامت کار است، اینکه موضوع سختی است و عکاسی کردن از آن و یا از این نگاه گزارش گرفتن شهامت بالایی می خواهد.

موسس سازمان مردم نهاد جمعه های عکاسی در گفت‌و گو با ایسنا با اشاره به اهداف نمایشگاه حضور زن در جامعه اظهار کرد: من به یکی از دوستان گفتم اگر من می خواستم چنین مجموعه ای را تهیه کنم شاید نمی توانستم و یا شاید سالها طول می کشید که بتوانم یک ارتباط برقرار کرده و داستانی به این شکل را به تصویر بکشم. شاید تا حدی اغراق باشد اما منظور من شهامت شروع کار است که اهمیت زیادی دارد.
ابوالفضل ادیم افزود: موضوع نمایشگاه بسیار جالب توجه است که به اشکال مختلف مطرح می شود. تلاش ما نشان دادن یک سری زندگی های واقعی به علاوه نشان دادن یک سری از زندگی هایی که شاید نتوان ان را تصویربرداری کرد اما به هر حال در نمایشگاه ما تولید شد. مانند موضوع طلاق که Stage بود اما عکاس در حد توان توانسته بود آن را انعکاس دهد و اکثر مخاطبان بدون اینکه توضیحی درباره کار بشنوند یا بخوانند مفهوم و پیام آن را درک کرده بودند.
این هنرمند خاطرنشان کرد: یک سری از داستان ها و تنوع‌های دیگر در اجتماع وجود داشت و معمولا سطوح متوسط رو به پایین را کار کرده بودیم، به جز یک مجموعه که داستان پردازی بود و اتفاقات درون این مجموعه و داشتن مشاغلی چون راهداری یا آهنگری برای زن در تصور نمی گنجد.
اَدیم بیان کرد: در کل تنوع موضوعی، خصوصا در مجموعه ها و تک عکس ها به عنوان تکمیل کننده آنها و اینکه از زنان سالمند تا دخترانی که قرار است زندگی آینده خود را به هر نحوی بسازند، و هم قشر شهرنشین و هم روستانشین و عشایر داشتیم و به نحوی برخورد با زنان در شهر و روستا نه به صورت مستقیم مدنظر قرار دادیم.
این مدرس عکاسی در مورد اینکه دیدگاه او نسبت به عکاسی و تاثیر آن در حوزه های مختلف چیست و توضیح داد: امروزه شرایط به گونه ای است که همه افراد به هر شکلی یک دوربین حتی موبایل در دست دارند و می توانند از آن استفاده کنند، برخوردهای خبری خیلی بالا رفته و به سریع ترین شکل ممکن اخبار خصوصا اخبار منفی منتشر می شوند.
وی تصریح کرد: در بحث اجتماعی همین حضور دوربین های موبایل، باعث شده که مردم راحت تر با دوربین انس بگیرند، یعنی اینکه دوربین برای مردم پذیرش بیشتری دارد و برای آنها غریبه نیست. اگر پیش از این چنین اتفاقی به هر شکل دیگری رخ میداد تقابل و واکنش مردم و جامعه خیلی بیشتر و یا خشن تر بود ولی الان این دوربین ها آنقدر عادی شده که بازخورد مردم خیلی راحت تر است و آن را راحت می پذیرند.
ابوالفضل ادیم با اشاره به شرایط امروز و نقش عکاسی در بهبود وضعیت گفت: محیط و فضای مجازی که الان وجود دارد باعث شده که دیدهای اجتماعی تفاوت پیدا کند و سواد اجتماعی فوق العاده بالاتر برود. وجود نمایشگاه های مختلف و به ویژه عکس بیشتر به این کمک می کند که ما بتوانیم موضوعاتی را پیش بکشیم که در میان مردم خصوصا عامه و بدنه اجتماع کمتر بهش پرداخته شده و یا دیده می شود و یا اصلا امکان پرداختن به آن نیست مثل مجموعه عکس طلاق که ما داریم یا اینکه دیدگاه‌هایی فراتر از واقع گرایی و عکاسی واقع گرایانه که چنین مجموعه هایی را در نمایشگاه داریم و خیلی تاثیرگذار هستند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/257139/گزارش-گرفتن-از-زنان-در-جامعه-شهامت-بالایی-می‌خواهد
بستن   چاپ