آریا بانو
شیرینی ها/ دسر مجلسی شارلوت با جزئیات آن
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 18:43:33
آریا بانو - کاغذ رنگی / دسر شارلوت یک دسر با ظاهر زیبا و مجلسی است که با ترکیبی از انواع توت‌ها و شکلات درست می‌شود. این دسر به‌خاطر ظاهر زیبایی که دارد یک گزینه عالی برای میهمانی‌ها و مجالس رسمی است. درست کردن دسر شارلوت اصلا سخت نیست و برای درست کردن آن فقط به کمی صبر و حوصله نیاز دارید. بنابراین اگر دوست دارید طرز تهیه دسر شارلوت را یاد گرفته و طعم آن را امتحان کنید، تا پایان این مطلب با کاغذرنگی همراه باشید.
چی لازم دارم:
23 الی 25 عدد بیسکوییت لیدی فینگر
انواع مختلف توت‌ها (توت فرنگی، توت سیاه، بلوبری و یا...) برای تزیین دسر به مقدار لازم
چند برگ نعنای تازه
برگه روغنی
مواد لازم برای سس بری
مواد لازم برای سس ماسکارپونه
مواد لازم برای سس شکلات
وسایل مورد نیاز برای درست کردن دسر شارلوت
چطور درست میشه:
گام اول، درست کردن سس بری
مرحله اول
در اولین قدم برای طرز تهیه دسر شارلوت توت‌ها را داخل یک شیرجوش بزرگ ریخته و ⅓ فنجان شکر را به آن اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آبلیمو هم داخل شیرجوش بریزید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید.
مرحله دوم
شعله اجاق را روی حرارت کم تنظیم کنید و توت‌ها را مرتبا راهم بزنید تا کم‌کم له شده و مانند مارمالاد، حالت مایع به‌خود بگیرند. هم زدن را ادامه دهید تا مخلوط توت‌ها شروع به جوشیدن کند.
مرحله سوم
وقتی مایع شروع به جوشیدن کرد، شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. هم زدن را مجددا ادامه دهید تا همه توت‌ها به‌خوبی له شده و مایع در حرارت پایین یکدست و جا افتاده شود. توجه داشته باشید برای اینکه مایع خوب جا بیفتد، باید تقریبا 15 دقیقه جوشیده و مرتبا هم زده شود.
مرحله چهارم
بعد از اینکه مایع صاف و یکدست شد و خوب جا افتاد، آن را از یک صافی عبور داده و داخل یک ظرف بریزید. با این کار ذرات سفت، اضافات و بافت غیر مایع از این مخلوط جدا خواهد شد.
مرحله پنجم
برای کامل شدن سس بری دو و نیم قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را همراه 45 میلی‌لیتر آب داخل یک شیرجوش بریزید. شیرجوش را به‌مدت 5 الی 10 دقیقه روی شعله کم اجاق قرار دهید تا پودر ژلاتین و آب به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. برای اینکه ژلاتین و آب بهتر با هم مخلوط شوند، بهتر است حین گرم شدن آن، شیرجوش را روی شعله حرکت داده یا با یک قاشق هم بزنید.
مرحله ششم
بعد از اینکه ژلاتین آماده شد، آن را به سس بری اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. ظرف را کنار بگذارید تا سس کاملا سرد شود.
گام دوم، چیدن بیسکوییت‌های لیدی فینگر داخل قالب
در این مرحله از طرز تهیه دسر شارلوت باید کف قالب کمربندی را با یک کاغذ روغنی بپوشانید. یک ردیف بیسکوییت لیدی فینگر به‌صورت خوابیده کف ظرف و یک ردیف به‌صورت ایستاده دورتادور آن بچینید.
گام سوم، درست کردن سس شکلات
مرحله اول
شکلات‌ها و خامه فرم گرفته را داخل یک ظرف ریخته و با حرارت غیرمستقیم (روش بن‌ماری) حرارت دهید. یعنی شکلات و خامه را با استفاده از بخار آب گرم کنید تا به‌تدریج آب شوند.
مرحله دوم
همزمان با گرم شدن ظرف، شکلات و خامه را هم بزنید تا به‌خوبی با هم ترکیب شوند. این کار را تا جایی ادامه دهید که شکلات‌ها به‌طور کامل آب شده و مایعی به‌رنگ قهوه‌ای به‌دست آید.
مرحله سوم
مشابه مرحله پنجم درست کردن سس بری، 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را همراه 15 میلی‌لیتر آب داخل شیرجوش ریخته و به‌مدت 5 الی 10 دقیقه روی شعله کم اجاق قرار دهید. سپس مایع ژلاتین را به سس شکلات اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. در آخر ظرف حاوی سس شکلات را کنار بگذارید تا کاملا سرد شود.
گام چهارم، درست کردن سس ماسکارپونه
مرحله اول
در طرز تهیه دسر شارلوت به سس ماسکارپونه نیاز دارید. برای تهیه آن باید پنیر ماسکارپونه را داخل یک ظرف ریخته و با کمک یک همزن برقی یا دستی هم بزنید تا کمی نرم و خمیری شود. سپس پودر قند را به پنیر اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا پنیر و پودر قند نیز با هم ترکیب شوند.
مرحله دوم
بعد از اینکه پنیر ماسکارپونه آماده شد، خامه فرم گرفته را جداگانه داخل یک ظرف ریخته و با همزن خوب هم بزنید تا خامه خودش را گرفته و سفت شود.
مرحله سوم
خامه فرم گرفته را کم‌کم به ظرف حاوی پنیر اضافه کرده و به‌کمک یک قاشق به‌آرامی هم بزنید تا با پنیر ترکیب شود.
نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید، این است که هنگام هم زدن اصلا عجله نکنید؛ چراکه هم زدن سریع باعث می‌شود خامه تغییر فرم داده و ژلاتینی شود.
گام پنجم، مخلوط سس ماسکارپونه و سس شکلات
مرحله اول
در این مرحله باید ابتدا سس ماسکارپونه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس سس شکلات را به نیمی از سس ماسکارپونه اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مایه‌ای یکدست درست شود.
مرحله دوم
بعد از اینکه سس ماسکارپونه و سس شکلات با هم ترکیب شدند، آن‌ها را داخل قالب ریخته و تعدادی توت‌قرمز یا شاتوت داخل مایع فرو کنید. در آخر هم قالب دسر را برای 10 الی 15 دقیقه داخل یخچال قرار دهید.
گام ششم، مخلوط کردن سس ماسکارپونه و سس بری
مرحله اول
برای درست کردن دسر شارلوت باقی‌مانده سس ماسکارپونه را با سس بری مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.
مرحله دوم
بعد از اینکه سس ماسکارپونه و سس بری با هم ترکیب شدند، آن‌ها را داخل قالب ریخته و قالب را به‌مدت 5 الی 6 ساعت داخل یخچال قرار دهید؛ حتی اگر فرصت دارید، بهتر است به‌جای 5 الی 6 ساعت یک شب تا صبح دسر را داخل یخچال قرار دهید.
گام هفتم، تزیین دسر
وقتی دسر خوب جا افتاد و مواد خودشان را گرفتند، نوبت به تزیین آن می‌رسد. قالب را از یخچال خارج کرده و روی آن را با انواع توت‌ها و چند برگ نعنای تازه پر کنید.
قالب را روی ظرفی که می‌خواهید دسر را در آن سرو کنید، گذاشته و قالب کمربندی را باز کنید. بعد از اینکه قالب را باز کردید برای زیباتر شدن دسر یک ربان دورتادور آن ببندید.

http://www.banounews.ir/fa/News/256794/شیرینی-ها--دسر-مجلسی-شارلوت-با-جزئیات-آن
بستن   چاپ