آریا بانو
با کسی که از شما خیلی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر است ازدواج نکنید!
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 1:57:54 PM
آریا بانو - یک روانشناس بالینی اظهار کرد: مشکلات تفاوت سنی زیاد میان زوجین پس از چند سال به طور جدی نمود پیدا می‌کند.

مریم نوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: تفاوت سنی زیاد بین زن و شوهر می‌تواند برای هر دو نفر مشکلات جدی ایجاد کند، البته معمولاً در ابتدای ازدواج این مشکلات چندان به نظر زوجین نمی‌رسد و آن را پر رنگ نمی‌دانند اما پس از گذشت چند سال به طور جدی خود را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه اختلاف سنی زیاد به هر صورت مشکل ساز است، گفت: اگر شما از همسر خود چندین سال بزرگ‌تر و یا چندین سال کوچک‌تر باشید در هر حالت ممکن است مشکل ساز باشد.
نوری در ادامه اظهار کرد: اگر بیش از اندازه از همسر خود بزرگ‌تر باشید، این امکان وجود دارد که حوصله برخی رفتارهای او را نداشته باشید و نتوانید خامی‌ها، بی تجربگی‌ها و کندی او درباره مسائل زندگی را تحمل کنید. در واقع ممکن است از این که شاهد هستید همسرتان با مسائلی دست به گریبان است که شما مدت‌ها پیش آنها را پشت سر گذاشته‌ و حل کرده اید، خسته و دلزده شوید.
این روانشناس این نوع از اختلاف سنی را منجر به رابطه والد-کودک دانست و افزود: این رابطه شما را به سمتی می برد که تمایل دارید بیشتر اوقات نقش والد را بازی کنید، زیرا تجربه بیشتری دارید. تقریباً غیرممکن است که بتوانید از پند و اندرز دادن و نصیحت کردن همسرتان چشم بپوشید. همین باعث می‌شود که همیشه با همسرتان مانند یک کودک رفتار کنید و در دام ارتباط مداوم والد-کودک بیفتید. این ارتباط باعث خشم و انزجار همسرتان نسبت به شما و عصبانیت متقابل شما نسبت به او می‌شود و تاثیر مخربی بر رابطه‌تان می‌گذارد.
نوری کنترل همسر کم سن تر را از آسیب‌های این نوع ازدواج ارزیابی و خاطرنشان کرد: در رابطه قدرت بیشتری پیدا می‌کنید و وسوسه می‌شوید که همسرتان را کنترل کنید. به دلیل بالاتر بودن سن، تجربه‌های بیشتر و احتمالاً موفقیت‌های مالی بیشتر ممکن است همسر خود را کنترل کنید تا دست به کارهای ناپخته و حساب نشده نزند ممکن است بخواهید خود را جوان‌تر از سن واقعی‌تان نشان دهید. افراد در هر سنی نیازهای خاصی دارند اما وقتی فردی با همسری بسیار جوان‌تر از خودش ازدواج می‌کند، ممکن است از این‌که به نیازهای سنی خودش پاسخ دهد دست بردارد و برای رضایت خاطر همسرش سعی کند که رفتارهای سنین پایین‌تر را انجام دهد.
این روانشناس، ازدواج با افراد کم سن را تنها گروه در خطر ندانست و ازدواج با افراد بسیار بزرگسال‌تر از خود هم در معرض خطر دانست و افزود: اگر بیش از اندازه از همسر خود جوان‌تر باشید، این امکان وجود دارد که به او به عنوان یک الگو و آموزگار نگاه کنید و در مقابل او احساس ضعف و حقارت کنید. وقتی همسرتان به مراتب از شما بزرگتر باشد طبیعی است که موفق‌تر، باتجربه‌تر و از لحاظ اقتصادی باثبات‌تر باشد. این موضوع می‌تواند فرد را به طور ناخودآگاه تحت تاثیر قرار دهد به طوری که احساس کند همسرش از او بهتر است.
وی افزود: ممکن است همیشه برای همسرتان نقش کودک را بازی کنید. وقتی که تجربه کمتری دارید و مشاهده می‌کنید که همسرتان باتجربه‌تر است ممکن است به طور ناخودآگاه در مقابل او در اکثر مواقع نقش یک کودک را بازی کنید.
وی در پایان در خصوص این نوع ازدواج که یکی بسیار جوان تر از همسر خود باشد، گفت: زمانی ممکن است بخواهید خود را مسن‌تر از سن واقعی خود نشان دهید. برای این که تفاهم بین خود و همسرتان را بیشتر کنید، احتمال دارد رفتارهای مطابق با سن خود را کنار بگذارید و مطابق میل او رفتارهای سنین بالاتر را نشان دهید.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/256668/با-کسی-که-از-شما-خیلی-کوچک‌تر-یا-بزرگ‌تر-است-ازدواج-نکنید!
بستن   چاپ