آریا بانو
پرتقال میل جنسی را کاهش می‌دهد/چه کسانی در زمستان نباید پرتقال ترش بخورند
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 12:44:17
آریا بانو - سلامانه: پرتقال با نام علمی Citrus sinensis (L.) Obseck، در کتاب مخزن الادویه، «کَونلَه» نام دارد و طبیعت آن در درجۀ دوم سرد و تر دانسته شده است. 
با این حال می توان گفت که پرتقال شیرین به اعتدال بسیار نزدیک است و مصرف متوسط آن در سردمزاجان زیان آور نیست.
یک متخصص طب ایرانی با عنوان این مطلب گفت: بنا بر متون طبی حکما پرتقال دارای خواص دارویی است و مصرف آن برای تقویت قلب گرم و کاهش اثرات خشم و اندوه بر قلب سودمند است. وی در ادامه به دیگر خواص دارویی پرتقال اشاره کرد و گفت: از دیگر خواص این خوراکی می‌توان به مفید بودن آن برای کاهش اثرات گرمی خون و صفرا بر بدن و تسکین‌دهنده تشنگی اشاره کرد. همچنین مصرف پرتقال در مواردی که معده و کبد به سوءمزاج گرم دچار باشند مفید است و به علاوه، دفع ادرار را افزایش می دهد.
دکتر مجید انوشیروانی، استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد با بیان اینکه مصرف پرتقال ترش می‌تواند با زیان‌هایی برای سلامت بدن همراه باشد، گفت: پرتقال ترش، سرد و خشک بشمار می‌رود و مانند سایر مرکبات ترش مصرف آن برای ریه به‌ویژه در سرفه‌های خشک، زیان‌آور است.
وی همچنین تاکید کرد: در روزهای سرد زمستان مصرف پرتقال ترش در کودکان کم وزن، بانوان لاغر، سالمندان و افرادی که دچار ضعف و نارسایی عملکرد تیروئید، کبد، معده و قلب هستند توصیه نمی‌شود.
به گفته وی، مصرف زیاد پرتقال ترش برای اندام‌های عصبی بدن (مغز، دهانۀ معده، عصب‌های محیطی و...) به ویژه در افراد با سرشت سرد و خشک زیان‌آور است. 
ضمن اینکه دکتر انوشیروانی اظهار داشت: پرتقال ترش میل جنسی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در افراد گرم مزاج که میل جنسی شدید و توفنده دارند، می‌تواند از فواید این میوه برای کاهش میل جنسی خود کمک بگیرند.
دکتر انوشیروانی در پایان با بیان اینکه افراد مبتلا به نفخ، مربای عسلی پوست پرتقال بخورند، گفت: پوست پرتقال مقوی معده است و کسانی که دچار نفخ و آروغ و ترشح زیاد بزاق هستند، می‌توانند مربای عسلی پوست پرتقال را به‌عنوان غذادارویی سودمند، هم در وعده صبحانه و هم مابین وعده‌های غذا استفاده کنند. 

http://www.banounews.ir/fa/News/256619/پرتقال-میل-جنسی-را-کاهش-می‌دهد-چه-کسانی-در-زمستان-نباید-پرتقال-ترش-بخورند
بستن   چاپ