آریا بانو
چرا برخی از ما چیزى را انتخاب مى‌کنیم که مایه درد و رنج ماست؟!
يکشنبه 29 دي 1398 - 10:59:07
آریا بانو - سلامانه: بهترین انتخاب ممکن، ضرورتاً انتخاب مفید و سودمند نیست. ولى در زمانى که ما به انتخاب دست مى‌زنیم مفید و خوب به نظر مى‌رسد، دکتر ویلیام گلسر مثالى خوبى دارد او می‌گوید یک مرد جوان در پارک بزرگ کاکتوس مشغول قدم زدن بود، ناگهان تمام لباس‌هایش را در آورده و به وسط کاکتوس‌ها مى‌پرد و غلت مى‌زند، افرادى که اطراف بودند او را با زحمت بیرون مى‌آورند و از او مى‌پرسند: چرا اینکار را کردى؟! 
و او پاسخ می‌دهد که: «در آن لحظه به نظرم کار خوبى مى‌آمد.» 
همه ما انتخاب‌هاى این چنینی داریم که در لحظه به نظرمان کار درستى مى‌آمده است. مثلا زمانی که از ترس تنهایى با کسى ارتباط داشتیم که ما را به بیراهه کشانده! یا در زمان درماندگى از کسى درخواست کمک کردیم که صلاح ما را نمى‌خواسته، یا اینکه تلاش براى نگه داشتن فردى کردیم که روح و شخصیت ما را پایمال کرده و... 
همه ما احتمالاً در میان کاکتوس‌ها غلت زده‌ایم. ما در آن لحظه این رفتارهاى آسیب‌زا را انتخاب مى‌کنیم، اما چرا؟
استفاده از یکسرى الگوها که ممکن است از والدین یا اطرافیان آموخته شده باشد یا انتخاب آسانترى است، نسبت به فکر کردن و پیدا کردن انتخاب‌هاى بهتر، این است که ما را بر آن مى‌دارد که رنج بردن و تحمل درد را انتخاب کنیم. 
درحقیقت باور اینکه این شرایط، موقعیتى ناامید کننده است و ما نمى‌توانیم هیچ کارى کنیم باعث این همه رنج و درد شده است. 
فراموش نکنید باور افسرده شدن بسیار راحت‌تر از تلاش براى گرفتن حق است، 
باور اضطراب داشتن راحت‌تر از تلاش براى دوست داشتن کسی است، 
باور ناامیدى و اندوه راحت‌تر از تغییر مسیر و شروع مجدد است... 
به همین علت است که ما در شرایط خاص روى کاکتوس‌ها غلت مى‌زنیم. از این رو بهتر است که اگر چنین شرایطی قرار گرفتیم، ناامید نشده و به دنبال بهترین راهکار باشیم و با رفتارهای آسیب‌زا روان و روح خود را آزرده نکنیم. 

http://www.banounews.ir/fa/News/255558/چرا-برخی-از-ما-چیزى-را-انتخاب-مى‌کنیم-که-مایه-درد-و-رنج-ماست؟!
بستن   چاپ