آریا بانو
چه کنم تا فرزندم به حرفم گوش دهد؟
يکشنبه 29 دي 1398 - 10:59:04
آریا بانو - سلامانه: کودکان دوست ندارند که به آن‌ها گفته شود چه باید بکنند. طبیعی است اگر به کودک چهار یا پنج ساله خود بگویید که او باید ساعت 9 در رختخواب باشد، تنها پاسخی که از او بشنوید، یک «نه» بلند باشد. اگر به پسر پنج ساله خود بگویید که کدام اسباب‌بازی را بخرد، او هرگز آن را انتخاب نخواهد کرد. در این بخش از سلامانه ما به شما می‌گوییم که چطور با این رفتار کودک کنار بیایید در عین حال که کودک به حرف‌ شما گوش دهد.
با توجه به این خصلت اخلاقی کودکان، بهتر است به جای دستور دادن به کودکان امکان انتخاب بدهید. برای این کودک به حرف‌هایتان گوش کند، چند گزینه در اختیارشان بگذارید. توجه داشته باشید فقط چند گزینه محدود! مثلا به جای اینکه او را به رختخواب بفرستید، از او بپرسید که می‌خواهد داستان «الف» یا «ب» را بخواند.
فراموش نکنید در این شرایط کودک می‌تواند همچنان خشمگین باشد و بگوید: «من به رختخواب نمی‌روم!» هنگامی که این اتفاق افتاد، آرامش را حفظ کنید و به او بگوئید «خب، اما این یکی از گزینه‌ها نبود!» شما می‌توانید این کار را تا چندین بار در صورت نیاز انجام دهید و به همان اندازه آرام باشید. هنگامی که مانند یک ضبط صوت کلامتان را تکرار کنید، بالاخره کودک تسلیم می‌شود.
نکته مهمی که اهمیت بسزایی دارد، این است که فراموش نکنید دادن گزینه‌های زیاد به کودک مناسب نیست. برای نمونه، اگر از کودک بخواهید یک لباس از کمدش انتخاب کند، گیج می‌شود. شما می‌توانید با محدود و کم کردن گزینه‌ها به دو یا سه لباس که توسط شما انتخاب شده است، این مشکل را حل کنید و از فرزندتان بخواهید که یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/255557/چه-کنم-تا-فرزندم-به-حرفم-گوش-دهد؟
بستن   چاپ