آریا بانو
خوب و بد ازدواج با تک فرزند
چهارشنبه 25 دی 1398 - 1:13:47 PM
آریا بانو - سلامانه: تک فرزندان اغلب سوگلی‌های والدین خود هستند. والدین روی آنها سرمایه گذاری عاطفی سنگینی می‌کنند؛ به همین دلیل انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند. در صورتی که تمایل دارید با فردی که تک فرزند است، ازدواج کنید باید بدانید که چنین ازدواجی خواه ناخواه محدودیت‌هایی دارد. دکتر زینب صائمی، روان‌پزشک و زوج‌درمانگر با عنوان این مساله در گفت‌وگو با سلامانه گفت: در صورتی که فردی تمایل دارد با کسی که تک فرزند است، ازدواج کند باید بداند که چنین ازدواجی خواه ناخواه محدودیت‌هایی مانند زندگی در شهر محل سکونت والدین همسر، مراقبت از آنها در صورت بیماری، وابستگی_عاطفی و... را به دنبال می‌آورد. از این رو، توجه به این موارد به فردی که خواهان ازدواج با دختر یا پسری تک‌فرزند است، کمک خواهد کرد تا از قبل، بداند با چه شرایطی رو به رو ست و چگونه باید با آن کنار بیاید. 
این روانپزشک با بیان اینکه بهتر است فرد بعد از پذیرفتن این موارد ازدواج کند تا بعدا به شریک زندگی خرده نگیرد، گفت: درحقیقت باید شرایط را پذیرفت و بعد ازدواج کرد. اینکه طرف مقابل انتظار داشته باشد، فرد مورد نظر خانواده‌اش را کنار بگذارد و به خواست آنها بی‌توجه باشد، انتظاری غیرمنصفانه است و چنین چیزی خود می‌تواند به بحران‌های زناشویی دامن بزند.
وی در ادامه توضیح داد: در صورتی که دختر یا پسر، تنها فرزند خانواده است، خواست والدین، انتظارات خود و شرایطی که در آینده با آنها رو به رو خواهد بود، (مانند ملاقات هفتگی با والدین، نظارت بر درمان، تامین هزینه ها و مخارج آنها و...) را باید بدون‌ پنهان‌کاری با طرف مقابل خود در میان بگذارد و واقعیت‌ها را همانطور که هست، توضیح دهد تا طرف مقابل با قبول و پذیرش این شرایط، برای ازدواج اقدام کند.
دکتر صائمی همچنین گفت: کسی که قصد ازدواج با فردی را دارد که تک فرزند است، باید سعی کند برای لحظاتی خود را به جای او بگذارد. اگر به جای طرف مقابل بود از او چه انتظاری داشت؟ چه رفتاری را در طرف مقابل نمی‌پسندید؟ به علاوه برای لحظه‌ای هم خود را جای والدین او و خود فرد بگذارد! اگر او نیز والد یک تک فرزند بود، از فرزندش و همچنین همسر او چه انتظاراتی داشت؟!... باید واقع‌بین بود و انتظارات معقولانه از این قضیه داشت و این تصور را که بعد از ازدواج، می‌توان محدودیت در روابط را ایجاد کرد کنار گذاشت چراکه تصور درستی نبوده و می‌تواند پدیدآورده مشکلات در روابط و زندگی زناشویی باشد. 
با این وجود این روانپزشک تاکید می‌کند که در مواردی که تک فرزند خانواده بیش از اندازه به والدین خود وابسته است، طوری که بدون صلاح و مشورت آنها هیچ اقدامی نمی‌کند و توان تصمیم‌گیری ندارد، در این صورت باید طرف مقابل بداند، شاید ازدواج با چنین فردی با مشکلات زیادی داشته باشد. به گفته دکتر صائمی بدیهی است توجه به این موارد کمک می‌کند تا شما از دریچه دیگری به موضوع نگاه کنید و بهتر تصمیم بگیرید. اگرچه در هر ازدواجی مشکلاتی وجود دارد اما توجه و آگاهی از فراز و نشیب‌های پیش رو کمک می‌کند در سطح انتظارت خود از زندگی بازنگری کنیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/254134/خوب-و-بد-ازدواج-با-تک-فرزند
بستن   چاپ