آریا بانو
ایران فعال شدن سازوکار حل اختلاف را اقدامی خصمانه تلقی می‌کند
چهارشنبه 25 دی 1398 - 11:59:52 AM
آریا بانو-ایرنا- دبیر علمی همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی گفت: در صورت فعال شدن سازوکار حل اختلاف و مکانیسم ماشه چه به عنوان اقدامی نمادین برای کاهش فشار ترامپ بر اروپا و چه برای افزایش فشارها بر کشورمان، ایران آن را اقدامی خصمانه علیه منافع ملی و صلح و امنیت بین‌المللی تلقی خواهد کرد.

«عابد اکبری» صبح چهارشنبه در همایش "پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی" اظهار داشت: در چند روز اخیر درباره ابعاد مختلف شخصیتی سردار شهید سلیمانی صحبت شده است. اما این نشست با هدف مطالعه تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی ترور این شهید بزرگوار طراحی شده است. بازیگران مختلف در این عرصه تاثیر گذارند.  

پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی با اشاره به بیانیه اخیر کشورهای اروپایی درباره مکانیسم ماشه افزود: اروپا پیش از این خود را به عنوان قدرت موازنه‌ای میان ایران و آمریکا معرفی کرده است و امروز مسئول است در برابر این ادعا پاسخگو باشد اما گویا هنوز نتوانسته است راهبرد دقیق سیاسی نظامی و اقتصادی مناسبی را تعریف کند.  

وی گفت: فرانسه، بریتانیا و آلمان برای کشیدن ماشه تحریم‌های نهایی علیه ایران بیانیه مشترکی صادر کردند و مدعی شدند این اقدام به معنی پیوستن آنها به جبهه ترامپ برای فشار حداکثری علیه ایران و در واکنش به انتقام سخت ایران علیه آمریکا و سوزاندن لاشه برجام هم نیست.

اکبری خاطرنشان کرد: آنچه هر انسانی به عینه می‌بیند رویکرد عملی اروپا تسلیم در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا با نادیده گرفتن تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران است که اقدام متقابل تهران را در کاهش تعهدات برجامی خود، همزمان با ناتوانی نظام بین‌الملل در مقابله با قوانین فرامرزی آمریکایی برانگیخت.  

این کارشناس بین‌الملل یادآور شد: اروپا نپذیرفته که تحولاتی در نظام بین‌الملل در جریان است و بازی دو طرفه‌اش یعنی تظاهر به جانبداری از ایران و همگرایی با آمریکا نمی‌تواند صلح و ثبات را حفظ کند. اروپا هنوز به این باور نرسیده‌اند که برای حفظ امنیت و ثبات خود ناگزیر است بین ایران و آمریکا دست به انتخاب بزند و باید قبول کند. دنیا نمی‌تواند با اقدامات یکجانبه آمریکا اداره شود.  

وی تاکید کرد: یکجانبه گرایی فراقانونی، امروز برجام و فردا هر نظم و قانونی را به هم می‌زند. اروپا باید انتخاب کند مایل است در آتش هرج و مرج بحرانی که به زودی مرزهای غرب آسیا را به مقصد پایتخت‌های اروپا ترک خواهند کرد، بسوزد یا انتخاب کند براساس جغرافیای خود، درست مثل ایران با در نظر گرفتن بحران‌هایی که به دلیل ماهیت ژئوپلتیک جدید جهانی، چارچوب‌های امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی را ایجاب می‌کنند حق دفاع از منافع خود را حفظ کند.  

مدیر عامل موسسه ابرار معاصر  ثبات ایران آخرین سنگر دانست و گفت: حفظ اروپا از بحران‌هایی نظیر جابجایی اجباری انسانی، تروریسم و رشد بنیادگرایی است، این به آن معناست که ایران هم حق حفاظت از خود در چارچوبی منطقه‌ای را دارد.  

اکبری افزود: ایران نخستین کشور جهان بود که خطر بنیادگرایی اسلامی را درک و در مراکز پژوهشی کالبد شکافی کرد. ایران با شناخت این تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در مبارزه با داعش و اسلاف آن همواره در خط مقدم‌ بوده است.  

وی عنوان کرد: آنچه امروز ایران از اروپا انتظار دارد پاسخگویی عملگرایانه آنها در قبال تعهدات بین‌المللی در چارچوب برجام است.  

دبیر علمی این همایش اضافه کرد: در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه چه به عنوان یک اقدام نمادین برای کاهش فشار ترامپ بر اروپا و چه برای افزایش فشارها بر ایران، ایران آن را اقدامی خصمانه علیه منافع ملی و صلح و امنیت بین‌المللی تلقی خواهد کرد.

سپهبد قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس و تنی چند از همرزمان پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه -سیزدهم دی‌ماه- در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند به همین منظور همایش پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی به همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و با همکاری پژوهشکده امنیت ملی دانشگاه دفاع ملی، امروز - چهارشنبه- در مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه و تعاون با محورهای تحلیل ترور شهید قاسم سلیمانی در چهارچوب حقوق بین‌الملل، نقش رژیم صهیونیستی در افزایش تنش در منطقه، آینده حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا، نقش گفتمان مقاومت در ثبات بخشی و انسجام اسلامی برگزار شد.



http://www.banounews.ir/fa/News/254098/ایران-فعال-شدن-سازوکار-حل-اختلاف-را-اقدامی-خصمانه-تلقی-می‌کند
بستن   چاپ