آریا بانو
افزایش اعتراضات به اسکار برای نادیده گرفتن کارگردان‌های زن
سه شنبه 24 دي 1398 - 16:23:08
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / شب گذشته و با اعلام نامزد‌های اسکار، هیچ یک از فیلمساز‌های زن در بخش بهترین کارگردانی به عنوان نامزد انتخاب نشدند که این موضوع باعث افزایش اعتراضات به آکادمی شد.
اعتراضات به نامزد‌های بخش بهترین کارگردانی اسکار به دلیل نادیده گرفتن کارگردان‌های زن بالا گرفته است.
با وجود مشارکت بالای کارگردان های زن در یک سال اخیر، جوایز آکادمی راه جشنواره‌های دیگر مثل جوایز انجمن بازیگران، گلدن گلوب و بفتا را پیش گرفت و هیچ زنی را در بخش کارگردانی در بین نامزد‌ها قرار نداد. آکادمی اسکار به جای کارگردان‌هایی مثل گرتا گرویگ برای فیلم «زنان کوچک»، لو لو ونگ برای «وداع» و ماریل هلر برای «یک روز زیبا در محله»، نامزد‌های خود را از بین آثاری با کارگردان‌های مرد انتخاب کرده است.
گرتا گرویگ با فیلم سینمایی «زنان کوچک» که در شش بخش اسکار از جمله بهترین فیلم نامزد شده، توانسته در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی هم نامزد شود.
خیلی از افراد حاضر درصنعت فیلمسازی از این موضوع نا امید شده اند، چرا که این اتفاق در سالی افتاده که کارگردان‌های زن تلاش بسیاری را انجام داده اند. البته طبق آمار آکادمی اسکار ،31 درصد (69 نفر) از نامزد‌های امسال را زنان تشکیل می دهند.
در تاریخ جوایز 92 ساله آکادمی اسکار، تنها پنج زن موفق به نامزد شدن در بخش بهترین کارگردانی شده اند که شامل لینا ورتمولر در سال 1976، جین کامپیون در سال 1993، سوفیا کوپولا در سال 2003، کاترین بیگلو در سال 2009 و گرتا گرویگ در سال 2017 می‌شود. تنها زنی هم که موفق به دریافت این جایزه شده بیگلو است که برای فیلم «مهلکه» آن را دریافت کرده است.
دیگر انتقادی هم که به اسکار وارد شده نامزد‌های غیر سفید پوست اسکار است که کاهش چشمگیری داشته و از 24 درصدی که در آمار سال سال گذشته اعلام شده بود، امسال به 8 درصد کاهش یافته است.
اسکار در سال 2015 و 2016 با به راه افتادن هشتگ OscarSoWhite به دلیل توجه نکردن به بازیگران و سینماگران سیاه پوست، مورد انتقاد قرار گرفته بود چرا که از بین 20 نامزد تمامی بخش‌های بازیگری تنها یک سیاه پوست توانسته حضور داشته باشد.
مراسم اهدای جوایز اسکار در تاریخ 10 فوریه ( 21 بهمن ) برگزار خواهد شد و برگزیدگان خود را معرفی می کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/253792/افزایش-اعتراضات-به-اسکار-برای-نادیده-گرفتن-کارگردان‌های-زن
بستن   چاپ