آریا بانو
مدام حسرت می‌خورم چرا امکانات بیشتری برای فرزندم مهیا نکردم
سه شنبه 24 دی 1398 - 2:50:11 PM
آریا بانو - خراسان / مادری هستم که یک دختر 20 ساله دارم. هر وقت‌ به گذشته فکر می‌کنم، خیلی ناراحت می‌شوم و عذاب می‌کشم که به خاطر وضعیت اقتصادی‌ام چرا بعضی چیزها یا کلاس یا تفریحاتی که دخترم دوست داشت، برایش مهیا نکردم. حتی خواهر یا برادر برایش نیاوردم. چه کار کنم که از این وضعیت خلاص شوم؟
حس مادرانه شما قابل تقدیر است اما این‌که مدام خود را قضاوت می‌کنید و به عنوان قاضی هم رای علیه خود صادر می‌کنید، اتفاقی است که موجب سرخوردگی و یاس شما خواهد شد. نتیجه‌اش به احتمال زیاد، تاثیر منفی بر روابط شما با دخترتان می گذارد.
بهتر است به جای افسوس و ندامت گذشته به فکر حال باشید و با وجود دخترتان در کنارتان، حظ مادرانه‌تان را ببرید و به او هم اجازه دهید تا در ارتباط تان، صمیمیت و دلبستگی را از سوی شما احساس کند. برای شما چند راهکار پیشنهاد می‌کنم تا از آن‌ها برای تغییر حس خودتان و ترمیم رابطه بین خود و دلبندتان بهره ببرید.
نظر دخترتان را جویا شوید
در دادگاه ذهنی‌تان، یکه و تنها به قضاوت نروید. حتما شما برای آن چه در حق فرزندتان انجام داده یا نداده‌اید، دلایل منطقی دارید در اولین قدم به او بگویید که دوست داشتم این کارها را برای شما انجام دهم و موارد منع انجام آن‌ها و شرایط نامطلوب را ذکر کنید. قضاوت را به عهده خود دخترتان بگذارید تا ببینید که به احتمال زیاد، او نظر دیگری در این باره خواهد داشت.
حال را دریابید
پس از تخلیه از افسوس گذشته، حال را دریابید. در واقع گذر از قدم اول به شما کمک می‌کند برای فرصت‌ها و امکاناتی که پیش رو دارید، با ذهن باز و دید جامع، هوشیارانه نیازهای فعلی و آینده دختر خود را دریابید و پوشش دهید.
نیازهای امروز دخترتان را شناسایی کنید
برای این کار باید در طی روز گفت‌وگو و تبادل کلامی با فرزندتان را تقویت و سعی کنید روزانه سهمی برای مراوده کلامی برای هم قائل شوید تا از دغدغه‌های وی مطلع شوید و در ضمن صمیمیت بین شما و در نتیجه دلبستگی‌تان افزایش پیدا کند.
عشق مادرانه‌تان را بروز دهید
حتما در طی روز فرصت‌هایی خلق کنید و او را در آغوش بگیرید و به او بگویید دوستش دارید و خوشحال اید که او را در کنار خود دارید. همواره به یاد داشته باشید که ارتباطات صمیمی مثل رابطه والد- فرزندی و نیز همسری که ویژگی‌های دلبستگی و صمیمیت را دارا هستند، قابلیت ترمیم و بازسازی دلبستگی را دارند. پیوسته در رعایت مجاورت و کم کردن فاصله بین خودتان و دخترتان بدون شکستن حریم خصوصی و احساس ناامنی بکوشید.
نویسنده : صدیقه معدنی| کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/253719/مدام-حسرت-می‌خورم-چرا-امکانات-بیشتری-برای-فرزندم-مهیا-نکردم
بستن   چاپ