آریا بانو
معاون وزیر بهداشت:تحریم‌ها تاثیری در تامین دارو در کشور ندارد
پنجشنبه 19 دی 1398 - 11:11:16 AM
آریا بانو-

 ایرنا - معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو گفت: توان و دانش علمی متخصصان داخلی در تولید دارو در کشور بسیار بالا است و تحریم‌ها تاثیری در تامین دارو ندارد.

محمدرضا شانه‌ساز روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آزمایشگاه غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان در جمع خبرنگاران بیان کرد: هیچ نگرانی در تامین و توزیع دارو در کشور نداریم.

وی افزود: شیطنت‌ و خباثت آمریکایی‌ها تامین چند قلم داروی بیماران خاص را با مشکل روبه رو می‌کند که این چیز جدیدی نیست و مرتب این حرکت زشت و غیر انسانی از آنها سر می‌زند ولی آنچه مهم است توانمندی شرکت‌های دارویی در تولید این داروها است تا سریعتر داوری جایگزین تولید شود.

شانه‌ساز به ذخیره سازی و انبار 6 ماه تا یک سال مواد اولیه دارو در کارخانه‌های داخل کشور اشاره کرد و گفت: در خصوص اقلام وارداتی دارو که درصد پایینی و حدود 2 درصد از نیاز کشور است نیز برای سه تا چهار ماه در انبارها موجودی داریم.

وی بر کنترل مصرف و آنچه که وی توزیع بی‌حساب و کتاب دارو توسط شرکت‌های پخش بیان کرد تاکید، و ادامه داد: واردات دارو و مواد اولیه آن با ارز 42 هزار ریال در حال انجام است و نیاز است حساسیت و کنترل لازم بر خروج غیرقانونی دارو بیشتر شود.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پرشکی افزود: به لحاظ اینکه مصرف داروهای بیماران خاص بسیار پایین و ممکن است تولید آن ارزش اقتصادی نداشته باشد تجار و بازرگانان فعال در حوزه دارو از کانال‌های مختلف اقدام به واردات آن می‌کنند.

وی ادامه داد: به طور قطع توانمندی تجهیزات و تولید دارو در کشور کار آمریکایی‌ها را سخت‌تر کرده است و با وجود ایجاد سخت‌ترین موانع و تحریم ها ولی وضع دارویی ما خیلی خوب است.

شانه ساز جلوگیری از خروج بی‌رویه داروی انسولین از کشور را یکی از اقدامات وزارت بهداشت بیان کرد و افزود: به منظور کنترل خروج بی‌رویه انسولین از کشور فقط به یک سوم از داروخانه‌ها سهیمه انسولین داده می‌شود.

وی گفت: تفاوت بالای قیمت انسولین در ایران و در کشورهای همسایه باعث شده تا میزان زیادی انسولین از راه‌های مختلف از کشور خارج شود امادر تلاش هستیم در آینده نزدیک توزیع سهمیه‌ای آن را برداریم و پس از فروکش کردن التهاب بازار مثل بقیه داروها توزیع عام شود.

رییس سازمان غذا و دارو،  راه اندازی سامانه برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور دارو را از راهکارهای کنترل قاچاق دانست و افزود: داروها از زمان تولید در کارخانه تا عرضه آن در سامانه برچسب اصالت و سامانه جامع نسخه‌پیچی الکترونیکی کنترل می‌شود.

شانه ساز بیان کرد: امیدواریم با کامل شدن این سامانه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان غذا و دارو که تکمیل کردن سامانه برچسب ردیابی، رهگیری و اصالت داروها است از خروج غیرقانونی داروها جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: آبادان استعدادهای زیادی دارد و اگر بتوانیم با برنامه ریزی این استعدادها را شکوفایی کنیم یکی از قطب‌های مهم تولید دارو در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به آزمایشگاه غذا و داروی آبادان بیان کرد:این آزمایشگاه از امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته برخوردار است و می تواند در آینده خیلی از نیازهای کشور را در این منطقه که مبادی ورود و صادرات اقلام است تامین، و پاسخگو باشد.

کیک‌های آلوده ناشی از شیطنت‌ها و تروریست‌های اقتصادی است

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، توزیع کیک‌های آلوده را در کشور ناشی از شیطنت‌ها و تروریسم اقتصادی بیان کرد و گفت: هدف اصلی آسیب زدن به صنعت غذایی کشور بود.

وی افزود:با توجه به پیشرو بودن صنعت غذایی کشور و اینکه توانسته در تامین نیازهای تغذیه‌ای به ویژه بخش اعظم صادرات غیرنفتی کشور اعم از کیک، کلوچه و شکلات را به خود اختصاص دهد و برندهای مطرح در دنیا و منطقه را کنار زند، این اقدام صورت گرفته بود.


http://www.banounews.ir/fa/News/251841/معاون-وزیر-بهداشت-تحریم‌ها-تاثیری-در-تامین-دارو-در-کشور-ندارد
بستن   چاپ