آریا بانو
گفت وگو با دختر نابغه 12ساله
سه شنبه 17 دي 1398 - 14:19:44
آریا بانو - خراسان / گفت وگو با نابغه 12ساله ای که برای چهارمین بار قهرمان مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی شد
برای یک دقیقه چشم‌های‌تان را ببندید و از خودتان چند سوال ریاضی بپرسید. چند سوال را می‌توانید پاسخ دهید؟ شاید باورتان نشود ولی کسی وجود دارد که در همین یک دقیقه، 25 سوال ریاضی را به صورت ذهنی حساب می‌کند و پاسخ آن را می‌نویسد. می‌خواهید بیشتر شگفت‌زده شوید؟ او در همین یک دقیقه، 59 تقسیم شش‌رقمی را هم حساب می‌کند. این نابغه «یسرا سلیمانی» است. سه هفته پیش خبری به دست‌مان رسید که یسرا در مسابقات جهانی کامبوج برای چهارمین‌بار
قهرمان محاسبات ذهنی ریاضی شده و چهره اش به دلیل حضور در برنامه «عصرجدید»برای شما آشناست.در جوانه این هفته سراغ این دختر بلوچ رفتیم و با او گپ زدیم.
مسیر موفقیت
یسرا، برای قهرمان شدن راه دشواری را پشت سر گذاشته‌است. او اهل «فنوج» از شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان است و برای این‌که محاسبات ذهنی را یاد بگیرد همراه با خانواده‌اش راهی استان گلستان می‌شود و بعد از چند سال که به مسابقات جهانی می‌رسد، به تهران می‌رود.
از یسرا می‌خواهم درباره محاسبات ذهنی برایم توضیح دهد، می‌گوید: «مسابقات یوسی‌مس هر سال بین 80کشور برگزار می‌شود. هر شرکت‎کننده‎ای که به مسابقات جهانی می‌رسد، قبلا حداقل چهار، پنج سال تمرین کرده‌است. روزهای اول، محاسبات را با چرتکه انجام می‎دهیم و آن‌قدر این کار را تمرین می‌کنیم تا بتوانیم مهره‌ها را در ذهن‌مان تصویرسازی کنیم. مدتی بعد یاد می‎گیریم برای محاسبات اعداد چندرقمی از دست‌های‎مان استفاده کنیم. حتما توی ویدئوهایی که از این مسابقات منتشر شده، دیده‌اید که بچه‌ها موقع حساب کردن اعداد دست‌های‌شان را تکان می‌دهند. ما این ضربه‎های دست را، توی ذهن‎مان حرکت مهره‌های چرتکه فرض می‌کنیم. در پایه‌های بالاتر محاسبات را دیگر فقط در ذهن انجام می‌دهیم.
محاسبات ذهنی انتهایی ندارد و هرقدر قوی‌تر شویم، می‌توانیم اعداد بزرگ‎تری را محاسبه کنیم. مثلا من می‌توانم جذرهای شش‌رقمی و ضرب و تقسیم‌های اعشاری با سه رقم اعشار را به صورت ذهنی حساب کنم. تمام مسابقات یوسی‌مس به صورت آزاد است و با هزینه خودمان انجام می‌شود. آخر مسابقات هم فقط و فقط یک جام قهرمانی می‌گیریم و به کشور برمی‌گردیم. مثلا من برای حضور در مسابقات جهانی کامبوج حدود 40 میلیون تومان هزینه کردم و بعد هم یک جام قهرمانی گرفتم و به تهران آمدم».
آدم‌ها قوی‌ترند یا ماشین‌حساب؟
این همه هزینه، جایزه هم که نمی‌دهند، پس محاسبات ذهنی و ضرب و تقسیم ذهنی اعداد چندرقمی چه فایده‌ای دارد؟ یسرا می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم ماشین‌حساب باشیم. حتی به دنبال جایزه‌های گران‌قیمت هم نیستیم. ما فقط می‌خواهیم قدرت مغزمان را نشان دهیم؛ این‌که ذهن یک آدم حتی از ماشین‌حساب و رایانه هم می‌تواند جلوتر باشد. اصلا هدف اصلی محاسبات ذهنی، ریاضیات نیست بلکه نوعی ورزش مغز است که راهش از مسیر ریاضیات می‎گذرد. بعضی‌‎ها با حل جدول و شطرنج مغزشان را تقویت می‌کنند و بعضی‌ها هم با چرتکه ذهنی. این کار باعث هماهنگی نیمکره‌های راست و چپ مغز می‌شود به طوری که با افزایش قدرت ذهن، سرعت عمل و دقت‎مان بیشتر می‌شود».
از سیاره دیگری نیامده‌ایم!
بچه‎هایی که در مسابقات چرتکه شرکت می‌کنند، از بیرون کمی عجیب‎وغریب به‎نظر می‎رسند؛ انگار با بقیه فرق دارند. یسرا می‎گوید: «بیشتر بچه‌ها وقتی می‌بینند که اعداد چندرقمی و بزرگ را محاسبه می‌کنیم، فکر می‌کنند ما خیلی کار عجیبی انجام داده‌ایم یا آدم‌های خارق‌العاده‎ای هستیم که از یک سیاره دیگر آمده‌ایم! درصورتی‌که ما هم مثل بقیه هستیم و هرکسی می‌تواند کار ما را یاد بگیرد. وقتی از ذهن کار نکشیم تنبل می‌شود؛ آن‌وقت نمی‌توانیم به جزئیات توجه کنیم و دیگر قدرت تحلیل موضوعات را نداریم. وقتی دو تا نیمکره مغز فعال شود، در خیلی از زمینه ها مثل ریاضی، قدرت حفظ مطالب و تمرکز پیشرفت می‌کنیم. هرچند که در یوسی‌مس و مسابقات به ما نابغه می‌گویند اما من خودم را نابغه نمی‌دانم».
نویسنده : مصطفی میرجانیان| روزنامه نگار

http://www.banounews.ir/fa/News/251244/گفت-وگو-با-دختر-نابغه-12ساله
بستن   چاپ