آریا بانو
خشم کودک را عاقلانه مهار کنیم
شنبه 14 دي 1398 - 11:20:49
آریا بانو - سلامانه: آموزش مدیریت خشم همان قدر که درباره بزرگسالان اهمیت دارد، درباره کودکان هم مهم است والدین گاهی در می‌مانند و نمی‌دانند با کودکی که زود خشمگین می‌شود، جیغ و داد می‌کند و اشیا را به این طرف و آن طرف پرت می‌کند، چه کار کنند. اگر شما هم این مشکل را دارید خواندن نکات زیر برایتان مفید خواهد بود: کودک را از احساسش آگاه کنید
هر قدر کودک شما بیشتر یاد بگیرد که احساسش را بیان کند و حس های پیچیده منفی اش را به زبان بیاورد و آنها را بشناسد،کمتر این حس ها را با واکنش منفی خشم بروز می دهد.برای اینکه او احساسش را بشناسد و بر آنها اسم بگذارد، شما باید درباره احساسات خودتان و او صحبت کنید. تا جایی که می توانید بر احساسات خودتان و آدم های دور و برتان اسم بگذارید: "این آدم توی فیلم به نظر ناراحت میاد" "به این عکس توی مجله نگاه کن، به نظر عصبانی میاد."
خودتان خونسرد باشید
کودکان به سادگی نسبت به محیط اطراف شان واکنش نشان می دهند اگر شما خوشحال و سرحال باشید، آنها هم خوشحال خواهند بود و اگر ببینند والدین شان عصبانی و ناراحت هستند، آنها نیز کج خلقی خواهند کرد. اگر موقعیتی ناراحت تان کرده، زمانی را به تنهایی بگذرانید. از فرزندتان جدا شوید، او را در مکان امنی بگذارید و به تنهایی قدم بزنید.تکنیک های آرام سازی تن و روان و رهایی از استرس را بیاموزید تا بتوانید با استرس‌های روزمره کنار بیایید.
یادتان باشد روشی که شما برای مدیریت خشم تان به کار می گیرید و چگونگی رفتارهای خشمگینانه شما الگویی هستند برای کودکان تان.اگر سر راننده تاکسی که برای بردن شما دیر کرده داد بزنید،از بد و بیراه گفتن پسر کوچک تان به برادرش وقتی اسباب بازی دلخواه او را برداشته،تعجب نکنید. 
خشم کودکتان را بپذیرید
خشم کودک‌تان را بپذیرید و به احساسش احترام بگذارید چون باعث می‌شود او کمتر سعی خواهد کرد با واکنش‌های تند و شدید این را به شما بفهماند. 
اگر به او بگویید "حق نداری عصبانی بشی، یا وقتی اخم می‌کنی زشت می‌شی، یا اینکه عصبانیت نداره" تنها او را عصبانی‌تر می‌کنید. 
به روشنی مشخص کنید که رفتار خشن و پرخاشگرانه داشتن چه سرانجامی دارد؟
کودک شما باید یاد بگیرد که خشم و عصبانیت پذیرفتنی است؛ ولی، رفتار خشن و پرخاشگرانه داشتن را شما نمی پذیرید.با آرامی، خونسردی و با جملاتی شمرده ولی با قاطعیت به کودک پرخاشگرتان بفهمانید که کار زشتی کرده است و رفتارش را نمی پسندید. سعی کنید فریاد نکشید، چرا که نشان می‌دهد شما کنترل خودتان را از دست داده اید، او را تحسین و تشویق کنید و اگر همچنان به کارش ادامه داد، مشخص کنید که کارش چه عواقبی دارد؛ برای مثال، او را از تفریحی محروم کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/250042/خشم-کودک-را-عاقلانه-مهار-کنیم
بستن   چاپ