آریا بانو
چگونه با پرخوری ناشی از استرس مقابله کنیم؟
شنبه 14 دي 1398 - 11:20:48
آریا بانو - سلامانه: کسانی که در شرایط پراسترس و هیجانی پرخوری می‌کنند، اغلب به سختی می‌توانند بین نشانه‌های گرسنگی واقعی و نشانه‌های هیجانی خوردن تمایز قایل شوند. خطر چاق شدن برای چنین افرادی به‌خصوص در شرایط پراسترس بسیار بالاست.
در ادامه، الهه بداقی، روانشناس تغذیه توضیحاتی برای مقابله با این نوع پرخوری می‌دهد. مقابله با پرخوری ناشی از استرس با غذا خوردن آگاهانه:
غذا خوردن آگاهانه یعنی ایجاد کردن یک رابطه‌ی سالم و لذت‌بخش با غذا؛ این روش به معنی یک رژیم غذایی محدودکننده نیست، بلکه به این معنی است که لذت غذا را شدیدتر تجربه کنیم و در زمان غذا خوردن کاملاً حضور داشته باشیم. برخلاف غذا خوردن بدون آگاهی، که اغلب باعث می‌شود آدم‌ها ناخودآگاه مقدار زیادی غذا مصرف کنند اما احساس سیری نکنند، غذاخوردن ذهن‌آگاهانه به این خاطر که به ما کمک می‌کند تا به علائم بدنی گرسنگی، سیر شدن و خشنودی توجه کنیم، سدی در برابر پرخوری ایجاد می‌کند.
غذا خوردن ذهن‌آگاهانه و رابطه‌ بین شکم و ذهن:
از آن‌جایی که گوارش غذا یک فرآیند پیچیده است و نیازمند این است که شکم و سیستم عصبی با هم ارتباط برقرار کنند، ممکن تا حدود بیست دقیقه طول بکشد تا مغز، پیغام سیری را از معده دریافت کند. بنابراین غذاخوردن خیلی سریع و بدون آگاهی، می‎تواند باعث شود تا قبل از رسیدن پیام سیری از طرف مغز، فرد مقدار زیادی غذا بخورد.
تکنیک‌های غذا خوردن ذهن‌آگاهانه:
روش‌های غذا خوردن ذهن‌آگاهانه بسیاری وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا در موقع غذاخوردن بیش‌تر حضور داشته باشید
و از مزایای غذای خود، خشنودی از غذا، سیر شدن و نیازهای تغذیه‌ای بهره‌مند شوید. این تمرین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند:
◾️ یک گاز کوچک/ یک قاشق از غذا را در دهان‌تان بگذارید، چشم‌هایتان را ببندید و آن را با دقت تمام در حالی که به بافت و مزه‌ آن توجه می‌کنید، حدود بیست تا سی بار بجوید.
◾️ به جای انجام چند کار به طور همزمان، بدون هیچ‌گونه عامل حواس‌پرتی غذا بخورید.

http://www.banounews.ir/fa/News/250041/چگونه-با-پرخوری-ناشی-از-استرس-مقابله-کنیم؟
بستن   چاپ