آریا بانو
13 ساله ام و عاشق دختری که 2 سال بزرگتر است شده ام
چهارشنبه 11 دي 1398 - 19:16:40
آریا بانو - مرکز پاسخگویی به سوالات دینی / سلام من نوجوانی هستم 13 ساله من عاشق دختر خاله ام که از من 2 سال بزرگ تر است شده ام و نمیدانم عشق من واقعی است یا نه دختر خاله بسیار با حجاب است و من به خاطر قیافه عاشق او نشدم آیا عشق من واقعی است یا نه؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر
با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و آرزوی توفیق روزافزون.
به طور طبیعی و در عالم خلقت بین دو جنس مخالف، گرایش و علاقه عادی وجود دارد که اگر در شرایط و سن مناسب بودند بتوانند با هم ازدواج کنند. این علاقه در حد عادی و معمولی است و آن قدر زیاد نیست که افراد را مجبور به رابطه کند. اما اگر بیش از این مقدار باشد باید درباره آن گفتگو کرد و دنبال چاره بود. بهتر است شما درباره حالتی که برایتان پیش آمده در ارتباط بعدی بیشتر توضیح دهید که منظورتان از عاشق شدن چیست؟ یعنی دقیقا چه اتفاقی افتاده و شما چه حالاتی دارید که تصور می کنید عاشق شده اید؟ رفت و آمد شما با خانواده خاله تان چه مقدار است؟ دقیقا چند وقت است که چنین حالتی را در خود احساس می کنید؟ آیا این مطلب را با فردی خصوصا دختر خاله تان در میان گذاشتید یا نه؟ آیا اولین بار است که این حالت به شما دست می دهد یا قبلا هم تجربه داشتید؟ رفتار دختر خاله با شما چگونه است آیا ایشان هم به شما علاقه مند است؟ اگر شما عاشق قیافه ایشان نشدید پس چه خصوصیتی در ایشان است که شما را جذب کرده است؟
به هر حال اگر تشخیص شما درست باشد بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:
1. اینکه آدمی جذب جنس مخالف بشود منشاء های گوناگونی دارد که معمولا غریزه جنسی است لذا باید دنبال مدیریت آن باشید. اگر منشاء آن روحی باشد مثل کمبود محبت یا علاقه به زیبایی باشد به آن عشق مجازی می گویند که مطلوب نیست. طبق آموزه های دینی ما عشق واقعی در درجه اول فقط از آنِ خدای متعال و بعد معصومین علیهم السلام و اولیای الهی است. وابستگی شدید به غیر خدا مطلوب نیست و آسیب هایی دارد. بنابراین خیال نکنید که اگر این حالت شما مربوط به شهوت نباشد پس واقعی و مقدس است. نه این طور نیست. به قول حافظ:
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است.
2. در آیات و روایات این وابستگی ها مذمت شده، آسیب های آن بیان شده است؛ وَ مَنْ‏ عَشِقَ‏ شَیْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ فَهُوَ یَنْظُرُ بِعَیْنٍ غَیْرِ صَحِیحَهٍ وَ یَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَیْرِ سَمِیعَه...(1) کسى که عاشق چیزى شود، چشم خود را کور و قلب خود را بیمار کرده است. عاشق با چشمى نادرست مى‏بیند و با گوشى ناشنوا مى‏شنود. عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْعِشْقِ قَالَ قُلُوبٌ‏ خَلَتْ‏ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَیْرِهِ (2)؛ مفضل می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم که عشق چیست؟ فرمودند دل هایی که از یاد خدا خالی شود گرفتار محبت غیر خدا می شوند.
3. برای از بین رفتن این حالت در صورت امکان ارتباط ها را کم کنید، در رفتارتان علاقه و محبت نشان ندهید، سعی کنید به ایشان فکر نکنید. برای خودتان مشغولیت درست کنید. با دوستان خوب معاشرت کنید. در محیط های خوب و معنوی مثل مسجد و امامزاده ها رفت و آمد داشته باشید. کمتر تنها باشید. زمانی به رختخواب بروید که کاملا خسته و خواب آلوده باشید. از ورزش و نرمش و رفتن به طبیعت و شنا غفلت نکنید. از هر چیزی که شما را به یاد ایشان می اندازد دوری کنید. از خدای متعال کمک بخواهید. از توسل به اهل بیت علیهم السلام خصوصا حضرت امام حسین و امام زمان سلام الله علیهما غفلت نفرمایید. دنبال محبت برتر باشید و سعی کنید معنویت خودتان را بالا ببرید.
4. اگر این حالت خیلی شما را اذیت می کند و نمی توانید ذهن و دل خود را کنترل کنید حتما با بخش مشاوره روانشناسی مرکز ما به شماره 09640 ارتباط بگیرید تا راه کارهای مناسب را دریافت نمایید.
با آرزوی موفقیت برای شما و سپاس از توجهتان
پی نوشت ها:
1. محمد بن حسین شریف الرضی، نهج البلاغه، مص صبحی صالح، قم، هجرت، 1414 ق، خ 160، ص 160.
2. محمد بن علی بن بابویه، امالی(للصدوق)، تهران، کتابچی، 1376 ش، ص 668، ح3.

http://www.banounews.ir/fa/News/249204/13-ساله-ام-و-عاشق-دختری-که-2-سال-بزرگتر-است-شده-ام
بستن   چاپ