آریا بانو
روانشناسی/ چطور افکار منفی را از خود دور کنیم؟
سه شنبه 10 دي 1398 - 09:43:41
آریا بانو - خراسان / افرادی که به فکر کردن راجع به چیزهای منفی عادت دارند، نه تنها احتمالا دچار افسردگی خواهند شد، بلکه احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های دیگر برای آن ها در طول زندگی‌شان بسیار بیشتر از بقیه است. شاید افکار منفی به طور مستقیم باعث بروز بیماری نشود، اما مسلما کمکی هم به شما نخواهد کرد. با ما همراه باشید تا چند راه خلاصی از افکار منفی را مرور کنیم.
اتفاقات بد را تعمیم ندهید. این سوال را از خودتان بپرسید: «آیا وقتی اتفاق بدی می‌افتد آن را بیش از حد تعمیم می‌دهم؟ آیا فکر می‌کنم این اتفاق بد به همه‌جا سرایت می‌کند و به جای این که آن را محدود به یک زمان و مکان مشخص بدانم، آن را به همه چیز و همه جا ربط می‌دهم؟» مثلا فرض کنید در یک مصاحبه‌ شغلی رد شده‌اید. آیا این اتفاق را به همه چیز تعمیم می‌دهید و با خودتان می‌گویید: «من هیچ‌وقت موفق نمی شم»؟ و خودتان را یک «احمق» می‌دانید که از پس هیچ کاری برنمی‌آید و خودتان را سرزنش می‌کنید؟
اتفاقات خوب را دستِ‌کم نگیرید. افکار منفی باعث می‌شوند اتفاقات مثبت را حتی وقتی واقعا اتفاق می‌افتند، نبینیم. دقیقا مثل این است که عینکی مخصوص داشتم باشیم که اجازه‌ دیده شدن اتفاقات مثبت را نمی‌دهد و فقط اتفاقاتی از آن عبور می‌کند که جنبه‌ منفی داشته باشد و فکرهای منفی را تقویت کند. این عینک باعث می‌شود شکست‌های تان را بزرگ ببینید و موفقیت‌های‌تان را کوچک و همه این‌ها باعث ناامیدی و احساس شکست می‌شود. عادت کنید به جای این که شکست‌هایتان را دایمی و فراگیر بدانید، آن ها را موقتی و مقطعی بدانید. همه‌ ما بیشتر تمایل داریم به نتیجه‌ای برسیم که انتظارش را داشته‌ایم.
به جای بقیه فکر نکنید. وقتی شرایط کمی نامعلوم و مبهم باشد، افکار منفی آرامش ما را سلب می‌کنند و این اتفاق ممکن است باعث «ذهن‌خوانی» شود. «جواب ایمیل من رو نداد؛ حتما از من خوشش نمیاد» یا «فقط برای این که من رو خوشحال کنه این رو گفت وگرنه اصلا این طوری فکر نمی‌کرد...» اگر از آن دست افرادی هستید که از هر اتفاق کوچکی، حتی بدون این که دلایل کافی داشته باشید، معانیِ خاصی برداشت می‌کنید، احتمالا خیلی راحت، تمام چیزهایی را که به ذهن‌تان می‌رسد بدون هیچ پرسشی، باور می‌کنید. یکی از مهم ترین گام‌ها، برای این که بر افکار منفی غلبه کنید، همین است، قضاوت درباره شرایط و اتفاقات مبهمی را که اطلاعات کافی از آن ها در اختیار ندارید، کنار بگذارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/247532/روانشناسی--چطور-افکار-منفی-را-از-خود-دور-کنیم؟
بستن   چاپ