آریا بانو
طنز/ بر سر آتش تو سوختم و دود نکرد!
سه شنبه 3 دي 1398 - 12:24:10
آریا بانو - روزنامه شهروند / رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی لرستان با اشاره به اینکه آمار سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است، گفت: «سوختگی هشتمین عامل مرگ‌ومیر در کشور است.»
ما فکر کردیم یعنی ممکن است همه این سوختگی‌ها ناشی از آتش باشد؟ برای همین کارگروه ویژه و نیز هیأت تحقیق و تفحص تشکیل دادیم که ببینیم کی به کی است. نتیجه پژوهش‎ها به این شرح است:
الف. سوختگی عرف: این سوختگی همان سوختگی معمول و عرفی است که در طول تاریخ مردم دچارش شده‎اند. سوختگی ناشی از نزدیکی به آتش و جیزشدن. در ایران اغلب سوختگی‎های مردمی در مدرسه‎های نقاط محروم یا در مرکزهای تجاری چند طبقه در شهرها رخ می‎دهد. طوری که در پاسخ این پرسش تاریخی که «علم بهتر است یا ثروت؟» می‎توانی بگویی «هیچ کدام».
ب. سوختگی سیاسی: زمان اعمال این نوع سوختگی بستگی به مهره دارد؛ مهره وارد بازی شده و نقش ‌آفرینی می‎کند. بعد از مدتی به علت تمام‌شدن تاریخ مصرفش می‌سوزد. این نوع سوختگی گاهی از یک مهره فراتر رفته و تبدیل به سوختن یک حزب یا جناح سیاسی می‌شود؛ مثال نمی‎آورم چون خودم هم دچار سوختگی می‌شوم.
پ. سوختن دل: این نوع سوختن تبدیل به عادت روزانه ایرانی‌ها شده. با این همه خبر از گورخوابان و کولبران و کودکان کار و... دل هم می‌سوزد. واکنش‌ها به این نوع سوختگی چند نوع است؛ عده‌ای گریه می‎کنند و عده‌ای برای نشان‌دادن دلسوزی‌شان با دوربین گوشی تلفن همراه‌شان از ماجرا عکس یا سلفی می‌اندازند.
ت. سوختن نقطه‌ای که جان می‌دهد برای ممیزی: این عضو بدن عضوی است که خیلی از مواقع دچار سوختگی می‌شود؛ مثلا وقتی شما ٥٠ دلار از سفر قبلی‌تان باقی مانده و آن را می‌فروشید به عبارت هر دلار ١١‌هزار تومان. اما تا از صرافی خارج می‌‍‌‌شوید می‌شنوید که قیمت دلار یهو حباب‌دار شده و رسیده به ١٢‌هزار تومان.
ث. سوختن چشم: این نوع سوختن بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد و شامل طرح زوج و فرد است؛ یعنی اگر پلاک ماشین‌تان فرد است روزهای فرد چشم‌تان نمی‌سوزد بلکه روزهای زوج احساس سوزش چشم می‌کنید.
ج. سوختن زبان: این سوختگی از بچگی شهروندان را تهدید می‌کند. وقتی بچه‌ای حرف بدی می‌زند مادرش روی زبان او فلفل می‌ریزد. این سوختگی تا بزرگسالی همراه شهروند است؛ تا جایی که ممکن است زبان سرخ فلفلی شده، سر سبز شهروند را بر باد دهد.
چ. سوختگی دلسوزانه: در این نوع سوختگی فرد به وسیله یکی از عزیزانش دچار سوختگی می‎شود؛ مثلا وقتی بچه‎ای سرفه می‎کند مادرش از ترس اینکه آنفلوآنزا نباشد به زور او را هل می‌دهد تو حمام و آب داغ را باز می‎کند و آب را روی نود درجه تنظیم می‌کند. در این مرحله بچه از سرفه رها و دچار سوختگی درجه ٢ می‎شود.
ح. سوختگی تماشای اخبار: این سوختگی به «سوختگی درجا» معروف است، با شنیدن هر بخش خبری، بخشی از بدن شما شروع به سوختن می‎کند.
شهرام شهیدی

http://www.banounews.ir/fa/News/242862/طنز--بر-سر-آتش-تو-سوختم-و-دود-نکرد!
بستن   چاپ