آریا بانو
قصه‌گویی براساس روایت‌های مادرانه!
دوشنبه 2 دي 1398 - 09:37:39
آریا بانو - خراسان / یکی از راه‌های پرورش هوش کلامی کودکان، قصه‌گویی است که به شیوه‌های متفاوتی برای فرزندان قابل اجراست.
یکی از راه‌های پرورش هوش کلامی کودکان، قصه‌گویی است. قصه‌گویی باعث می‌شود فرزند شما در زندگی و انجام کارهای خود خلاقانه عمل کند. قصه‌گویی به شیوه‌های متفاوتی برای فرزندان قابل اجراست. لازم ‌نیست قصه‌گوی حرفه‌ای باشید، شما با توجه به طول داستان، مقدمه مناسب، آهنگ صدا، حالات چهره و درگیر کردن کودک در داستان می‌توانید یک راوی خوب شوید. نگران‌ نباشید منظور ما از قصه همین روایت‌های روزانه و خاطرات ساده است. با وجودی که قصه‌گویی نیاز به ابزار خاصی ندارد و شما می‌توانید هر موقعیتی را که در آن هستید تبدیل به بهانه‌ای برای قصه‌گویی کنید، می‌توان وسایلی برای این منظور در نظر گرفت که کاملا ساده و در دسترس‌اند، شامل مجموعه کارت(تصاویر) یا نقاشی‌هایی که توسط مادر یا کودک کشیده شده‌اند، تمبرها یا یک آلبوم خانوادگی‌ و ... . این فعالیت برای کودکان سه ساله تا نوجوانان قابل اجرا و یک تمرین برای خوب گفتن و خوب شنیدن چه برای ما و چه برای کودکان‌مان است.
2 حالت برای قصه‌گویی می‌توان تصویر کرد
حالت اول: مادران می‌توانند با گفتن چند کلمه(مثلا اتوبوس، روز، برف، مادر و ... ) به دلبند خود فرصت فکر کردن بدهند. سپس از او بخواهند با در نظر گرفتن آن‌ها، داستانی روایت کند. در این وضعیت، کودک ما خالق داستان است. این بازی علاوه بر مهارت‌های زبانی به پرورش خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی و عاطفی کمک شایانی می‌کند. در طول داستان‌ مادر می‌تواند غلط‌هایی را که در ساختار جمله یا به کار بردن کلمات وجود دارد با تکرار صحیح آن اصلاح کند؛ اما فقط در مواردی اندک باید دست به اصلاح بزند تا رشته افکار و احساسات کودک گسسته نشود.
حالت دوم: شما تعدادی کارت مصور یا یک نقاشی‌ که توسط کودک یا خود شما کشیده شده است، برمی دارید و قصه‌گویی را آغاز می‌کنید. شروع و پایان قصه کاملا دست شماست. این بازی مهارت شنیدن کودک را تقویت می‌کند و باعث رشد هوش عاطفی کودک می‌شود. در این وضعیت، مادر داستان می‌گوید. همچنین این یک فعالیت ایده‌آل برای زمان خواب یا سفر‌های جاده‌ای است. در ضمن این حالت دوم که مادر گوینده است و کودک شنونده، به‌گونه‌ای دیگر هم قابل اجراست. این‌که شما ابتدا قصه را تعریف می‌کنید، سپس از فرزندتان می‌خواهید آن را خیلی ساده و در حد توان خود به تصویر بکشد، این تمرین علاوه بر تقویت حافظه، بالا بردن دقت و تحریک خلاقیت یک گزینه بسیار مناسب برای تشویق کودک به نقاشی است. یادمان باشد نقاشی یکی از راه‌های برون‌ریزی و کنترل خشم به حساب می‌آید.
نویسنده : راضیه قلی زاده | روزنامه نگارمنبع: scholastic.com

http://www.banounews.ir/fa/News/242297/قصه‌گویی-براساس-روایت‌های-مادرانه!
بستن   چاپ