آریا بانو
از آش انار غافل نشوید
يکشنبه 24 آذر 1398 - 15:48:07
آریا بانو - برترین ها / آش انار یکی از سوپ‌های خوشمزه ایرانی است که بسیار هم خواهان دارد. این آش خوشمزه و پر خاصیت که به عنوان سوپ انار هم شناخته می‌شود یکی از جالب‌ترین سوپ‌ها و یا آش‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را درست کند. این غذا با همین نام آش انار در سراسر دنیا مشهور شده است و دستورالعمل‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد که هر کس بنابر سبک تغذیه خود می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد. من این سوپ را به دو روش که یکی کاملا گیاهی و دیگری همراه با کوفته گوشت است، به شما آموزش خواهم داد.
آش انار مثل بسیاری از غذا‌های ایرانی من جمله فسنجان، طعم ترش و شیرینی دارد که ترشی رب انار ترش و شیرینی لبو را توامان دارد. مقداری برنج این سوپ را غلیظ می‌دهد و در نهایت غلظتی همانند خورش خواهد داشت بنابراین اگر جایی به جای آش انار اسم خورش انار را شنیدید تعجب نکنید. این غذا با مقداری نان گرم سرو می‌شود تا شما را کاملا سیر کند.
مواد لازم:
ماش: 150 گرم
روغن آفتابگردان یا زیتون سبک: 3 قاشق غذاخوری
پیاز: 2 عدد متوسط، خیلی ریز خرد شده
سیر: 4 حبه، ریز خرد شده
دانه زیره: 1 قاشق چای‌خوری
زردچوبه: 1 قاشق چای‌خوری
آب: 4 پیمانه
برنج سفید دانه کوتاه: 55 گرم
لبو: 1 عدد، پوست گرفته و رنده شده (چغندر)
رب انار بدون شیره: 1/4 پیمانه
آب مرغ یا سبزیجات: 3 پیمانه
نمک دریا: 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه: 1/2 قاشق چای‌خوری
برگ جعفری تازه: 30 گرم
برگ نعناع تازه: 20 گرم
برگ گشنیز تازه: 40 گرم (همه سبزیجات ساطوری شود)
روغن زیتون فوق بکر: 3 قاشق غذاخوری
مواد تزئین
سیر: 1 حبه خرد شده
ماست چکیده: 100 گرم
گشنیز تازه: 15 گرم خرد شده
گردو: 50 گرم، خرد شده
دانه انار: 3 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
1. ماش را شسته و داخل کاسه‌ای بزرگ بگذارید به مدت 15 دقیقه خیس بخورد.
2. روغن را داخل قابلمه‌ای بزرگ گرم کنید. پیاز را اضافه کرده و روی حرارت کم به مدت 10 دقیقه سرخ کنید (بدون درب). وقتی که پیاز نرم شد، سیر را اضافه کرده و به مدت 2 دقیقه دیگر سرخ کنید. دانه زیره را هم در ماهیتابه‌ای کوچک روی حرارت کم به مدت 1 دقیقه بو بدهید. دانه‌های بوداده را آسیاب کنید و به پیاز همراه با زردچوبه، ماش خیسانده و آب اضافه کنید.
3. درب قابلمه را گذاشته و به مدت 35 دقیقه بگذارید گرم شود. برنج، چغندر رنده شده، رب انار، آب سبزیجات، نمک و فلفل را افزوده و به مدت 20 دقیقه بپزید.
4. سبزیجات و روغن زیتون را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه دیگر بپزید. اگر می‌بینید آش غلیظ است، کمی آب گرم اضافه کنید. آن را مزه کنید و در صورت دلخواه آن را مزه‌دار کنید.
5. وقتی سوپ آماده شده، مواد تزئین را آماده کنید. در کاسه‌ای کوچک، سیر، ماست و تخم گشنیز را مخلوط کنید. گردو‌ها را در ماهیتابه‌ای کوچک کمی تفت دهید تا بوداده شوند؛ فقط 1 دقیقه کافی است. روی آش یک قاشق بزرگ از مخلوط ماست و سبزیجات را بریزید و در انتها با گردوی بوداده و دانه انار تزئین کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/238914/از-آش-انار-غافل-نشوید
بستن   چاپ