آریا بانو
معرفی برگزیدگان جایزه "جلال آل‌احمد"
شنبه 23 آذر 1398 - 21:43:34
آریا بانو - برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه ادبی "جلال آل‌احمد" با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی شدند.

به گزارش هنرآنلاین ، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نیکنام حسینی‌پور مدیرعل خانه کتاب در مراسم پایانی این جایزه که امروز شنبه 23 آذرماه در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد حضور داشتند.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این‌که هیات داوران و هیات علمی جایزه نباید در یک چرخه بسته باشد تا امکان ورود سلیقه‌ها ممکن شود، گفت: در سال‌های اخیر و به ویژه امسال در روند جایزه در کنار پیش‌کسوتان اثر اولی‌ها هم دیده می‌شوند و نقاطی از این دست کمک کرده تا نتیجه جایزه به آن‌چه باید نزدیک‌تر شود. این جایزه فرصتی برای پایش و تحلیل در ادبیات به جز شعر است. به نظر می‌رسد وقتی به دوره‌های اخیر نگاه می‌کنیم از دوره دوازدهم اتفاقاتی را می‌بینیم که در ادبیات و فرهنگ نشانه پیشرفت بوده است. نویسندگان جوان روز به روز با خلاقیت در این صحنه ظاهر می‌شوند.
وزیر ارشاد سپس با اشاره به اهمیت و افزایش حضور جوانان و بانوان در عرصه ادبیات اظهارداشت: در سال‌های اخیر به لحاظ کمی و کیفی به سهم زنان در ادبیات افزوده شده است. همچنین در آثار هم تنوع در مضامین را می‌بینیم هم در حوزه داستان مضامین تنوع قابل توجهی دارند. در حوزه مستندنگاری هم این تنوع را بیشتر از گذشته می‌بینیم. جریان مستندنگاری گامی به جلو برداشته است. از موضوعاتی در حوزه‌های مختلف و زندگی روزمره زیر قلم مستندنگاری قرار گرفته است. تنوع در شیوه در حوزه‌های مختلف هم مشهود است.
او با بیان این‌که داستان‌های امروز حرف‌های متنوعی دارند، گفت: همچنین در مستندنگاری علاوه بر مستندنگاری گزارشی، مستند علمی و پژوهشی بیشتر دیده می‌شود. در نقد ادبی هم چنین است و تنوع دیده می‌شود. گرچه مشکلات حوزه نشر مشکلات زمین‌گیرکننده‌ای است و باید از ناحیه ما مسئولان تلاش شود تا کمتر شود اما گزارش شده که دقت ناشران در تولید آثار بالا رفته و گزیده‌پراکنی کمتر شده است و این می‌تواند نعمتی باشد در دل مصیبت.
صالحی ادامه داد: فرهنگ و تمدن ایران‌زمین هم از نظر اقلیمی و هم تاریخی آن‌قدر سوژه دارد که برای آن‌چه باید انجام شود تا آن‌چه انجام شده فرسنگ‌ها فاصله‌ است. سوژه‌های باقی‌مانده منتظر شما هستند تا از آن‌ها اثر خلق کنند. هر کجا می‌روم به این نتیجه می‌رسم که چه بسیار سوژه وجود دارد و چقدر روایت کم.
همچنین اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی از لزوم تکریم دانشمندان، نویسندگان و عالمان گفت و درباره جلال آل‌احمد، گفت: جلال راه ناآرام جامعه ناآرام خود بود. آل‌احمد در نخستین قدم‌های راه سپردن در وادی شدن‌ها به هر کجا که ذهن پرسش‌گر او نیل می‌کرد، سرک می‌کشید. او در مسیر خلاف‌آمدها و خوش‌آمدهای زمان خود چند صباحی قدم زد و همواره در زندگی خود به دنبال جایگاهی قابل اتکا برای اندیشیدن بود. در آثارش از از رنجی که مردم روزگارش می‌بردند سخن گفت.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: جلال از کلان‌ترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی، تا رازدانه‌ترین‌ها و اسرار زندگی خصوصی خود را در عین صراحت و شجاعتی که دیگران برنمی‌تابیدند نوشت. تجربه پختگی و بلوغ فکری او را به سمتی سوق داد که در دو مقوله مذهب و معرفت شرقی سردرگمی‌های خود را طی کند.
مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جایزه "جلال" نیز با بیان این‌که یاد و نام جلال و کتاب‌هایش هنوز زنده است، گزارشی از این دوره جایزه ارائه کرد و متنی را برای تشکر از عوامل جایزه و نویسندگان خواند.
همچنین محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی این دوره از جایزه، در سخنانی گفت: اینک پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب اسلامی و قیام همگانی ما، نویسنده ایرانی بیش از هر زمان دیگری می‌کوشد تا با آثار خویش احساس جدایی من از ما و ما از دیگری را از میان بردارد و ما را به ما توجه دهد و برای واژه‌های مشروطه‌وار حکومت و ملت و مردم معنایی یگانه و سازنده و امیدبخش آماده کند و با آثار خویش ما را به اعمال خویش توجه دهد، به نقشی که بر عهده گرفته‌ایم، به وظیفه‌ای که قرار است انجام دهیم و مدام تذکر دهد که ما نشسته‌ایم که تنها نظاره کنیم و مطالبه‌گر از دیگران باشیم. ما قیام کرده‌ایم که حرکت کنیم و معنای انتخاب و رای دادن ما خلاصی از انجام وظیفه و ایجاد مرز و دوگانگی میان ما و دیگران و فرض واگذاری مالکیت به دیگری و آن‌گاه گفتن این‌که خلاص و نشستن نیست.
او سپس با بیان این‌که بیایید نویسندگان‌مان را بخوانیم تا خودمان را خوانده باشیم، اظهارداشت: آنان نه، دیگری که خودمان هستند در هر مستندنگاری در هر نقد، در هر رمان و داستان کوتاهی ما این‌که حضور داریم و مالک آن چیزی هستیم که نوشته می‌شود. نخست نسبت به آن‌چه از ماست دلسوزی کنیم و با دریافتن و استقبال همدلانه بدان مجال بالندگی دهیم. آن‌گاه آن‌چه را که از ماست به پرسش بگیریم.
دبیر علمی جایزه جلال افزود: پس از این نیز شایسته است که پنجره گشوده به نقد آثار معرفی‌شده باز باشد و اختتامیه معنای ختم کلام نباشد چراکه از نظر اهالی نقد و رسانه چه در رد و چه در تایید آثار مورد نظر جایزه می‌تواند ما را که ماییم به نویسندگان‌مان توجه دهد.
در مراسم پایانی دوازدهمین دوره جایزه ادبی "جلال آل‌احمد"، آیین رونمایی از کتاب "کارت دعوت" نوشته احسان رضایی و یزدان سلحشور که توسط نشر جام‌جم منتشر شده و مجموعه‌ای از آثار نقد شده توسط سایت و مجموعه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، برگزار شد.
برگزیدگان و شایستگان دوازدهمین دوره جایزه "جلال آل‌احمد" به شرح زیر معرفی شدند:
آثار برگزیده مشترک و شایسته تقدیر بخش "نقد ادبی":
برگزیده:
"بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران" به قلم محمد حنیف و محسن حنیف از انتشارات علمی فرهنگی
"نظریه و نقد ادبی میان‌رشته‌ای" به قلم حسین پاینده از انتشارات سمت
شایسته تقدیر:
"درباره مانایی و میرایی" به قلم احمد شاکری از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
اثر شایسته تقدیر بخش "داستان کوتاه":
شایسته تقدیر:
"افتاده بودیم در گردنه حیران" به قلم حسین لعل‌بذری از نشر نیماژ
آثار شایسته تقدیر بخش "داستان بلند و رمان":
شایسته تقدیر:
"دور زدن در خیابان یک‌طرفه" به قلم محمدرضا مرزوقی از نشر ثالث
"وضعیت بی‌عاری" به قلم حامد جلالی از انتشارات شهرستان ادب
آثار برگزیده و شایسته تقدیر بخش "مستندنگاری":
برگزیده:
"نقاشی قهوه‌خانه" نوشته محسن کاظمی از انتشارات سوره مهر
شایسته تقدیر:
"قطار باز" نوشته احسان نوروزی از نشر چشمه

http://www.banounews.ir/fa/News/238552/معرفی-برگزیدگان-جایزه-"جلال-آل‌احمد"
بستن   چاپ