آریا بانو
ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان: می‌جنگم تا به اهدافم برسم
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 11:25:31
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان گفت: برای کسب مدال در مسابقات جهانی و آسیایی پرقدرت تلاش می‌کنم و می‌جنگم.

«پریسا جهانفکریان» وزنه‌بردار اهل کهگیلویه و بویراحمد است که در دسته 87 کیلوگرم وزنه می‌زند. وی در مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه در دسته به اضافه 87 کیلوگرم با رکورد 81 کیلوگرم در یک‌ضرب، 116 کیلوگرم در دوضرب و در مجموع 197 کیلوگرم به عنوان چهارمی رسید.
این وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی جهان تایلند در دسته 87 کیلوگرم به روی تخته رفت که با 87 کیلوگرم یک‌ضرب، 111 کیلوگرم دوضرب و مجموع 198 کیلوگرم در جایگاه بیست و یکم جهان قرار گرفت.
ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با رکورد 82 کیلوگرم یک‌ضرب، 103 کیلوگرم دوضرب و مجموع 185 کیلوگرم در رده نهم آسیا ایستاد.

وی در گفت و گو با ایرنا از چگونگی سپری کردن مشکلات و رسیدن به این عرصه و حضور در مسابقات جهانی و آسیایی سخن گفت.
در متن زیر مشروح گفت و گو با این وزنه‌بردار را می‌خوانیم:
از چه زمانی وزنه‌برداری را آغاز کردی؟ آیا در رشته دیگری فعالیت داشتی؟
در دسته 87 کیلوگرم وزنه می‌زنم و 2 سال به صورت حرفه‌ای وزنه‌برداری کار می‌کنم. قبل از آن در دو و میدانی در رشته پرتاب وزنه و چکش فعالیت می‌کردم. پس از آنکه وزنه‌برداری در ایران فعال شد به این رشته وارد شدم و یک سال تمرین کردم.
آیا در این مدت زیر نظر مربی تمرین می‌کردی؟
بله در شیراز زیر نظر مربیانم با برنامه‌ای خوب تمرین می‌کردم. پس از مدتی در مسابقات قهرمانی کشوری در مشهد شرکت کردم و مدال طلا بدست آوردم. 6 ماه بعد به اردو دعوت شدم و به مسابقات قهرمانی آسیا در چین، قهرمانی جهان در تایلند و مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه رفتم.

هنگامی که «اکبر خورشیدی» مشاور فنی وزنه‌برداری زنان شد، از لحاظ فنی و افزایش رکورد چه تغییراتی داشتی؟
از روزی که خورشیدی مدیریت برنامه‌های ما را برعهده گرفت، از نظر تکنیکی خیلی رشد کردم. خورشیدی ریزبین است و رکوردهای ما پیشرفت چشمگیری داشت. عددهایی را رد کرده‌ام که روزگاری تصور می کردم که رسیدن به آن‌ها برایم دشوار است. او بینشی به من داد تا به رکوردهای بهتری دست یابم. پرقدرت تلاش می‌کنم و می‌جنگم تا به اهدافم برسم.
در مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه از آمادگی جسمانی کافی برخوردار نبودی؟
برای این مسابقات آماده بودم اما در یک ضرب آنگونه که می‌خواستم وزنه نزدم. در دوضرب بهترین نتیجه را کسب کردم و رکورد زدم. در این رقابت‌ها در دسته 87 کیلوگرم وزنه نزدم در دسته فوق سنگین به اضافه 87 کیلوگرم وزنه زدم که نسبت به مسابقات جهانی یک دسته بالاتر آمدم و در نتیجه چهارم شدم. در این رقابت‌ها 18 کیلوگرم رکورد ایران را جا به جا کردم و اکنون رکورددار 2 وزن هستم. همچنین به دلیل آنکه مسابقات آسیایی تجربه اول من بود فاصله امتیازی با جهانی بسیار شد اما در گروه C در جایگاه ششم قرار گرفتم.
دیدگاه کشورها نسبت به حضور زنان وزنه‌بردار ایرانی در مسابقات جهانی و آسیایی برای نخستین بار چه بود؟
بسیاری از کشورها تبریک گفتند و برای آنان جالب بود که که در مدت زمان کوتاه در این مسابقات وزنه بزنیم. آن هم در کنار بهترین رکوردداران دنیا و قهرمانان المپیک که از نظر تکنیکی چیزی کم نداشتند.
از طرف خانواده حمایت می‌شوی؟
همواره از حمایت همه جانبه خانواده‌ام برخوردار بودم و برای آنان مهم بود، در رشته‌ای که به آن علاقه‌مندم، رشد می‌کنم و شکوفا می‌شوم. علاوه بر آن سه بردار ورزشکار دارم که از نظر روحی و روانی حمایتم می‌کنند تا به هدفم دست یابم.

واکنش مردم به ویژه زنان در مورد حضور زنان وزنه‌بردار در مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری چه بود؟
وقتی وارد این رشته شدم، هم‌استانی‌ها می‌گفتند که زنان نمی‌توانند همچون مردان وزنه‌برداری کار کنند اما به مرور دیدگاه آنها تغییر کرد. اکنون با روحیه‌دادن، تشویقم می‌کنند تا بجنگم و مدال کسب کنم. در سطح شهر که رفت و آمد می‌کنم، همه می‌دانند که ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان هستم.
الگوی ورزشی‌ات چه کسی است؟
سهراب مرادی الگوی ورزشی‌ام محسوب می‌شود.
برچسب‌ها
وزنه برداری زنان اکبر خورشیدی پریسا جهانفکریان

http://www.banounews.ir/fa/News/237166/ملی‌پوش-وزنه‌برداری-زنان--می‌جنگم-تا-به-اهدافم-برسم
بستن   چاپ