آریا بانو
نصیری: مهم‌ترین اتفاق وزنه‌برداری ایران، حضور زنان است
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 10:38:22
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ ورزش ایران گفت: مهم‌ترین اتفاق وزنه‌برداری ایران در چند سال اخیر،‌حضور زنان است.

«محمد نصیری» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در تحلیل خود از وضعیت وزنه‌برداری ایران اظهار داشت: مهم‌ترین اتفاق وزنه‌برداری ایران در چند سال اخیر، حضور زنان است. موفقیتی که پس از دهه‌ها شکل گرفت و ایران نخستین مدال خود را از یک تورنمنت جهانی کسب کرد؛ این یک اقدام تاریخی بود.
دارنده پنج مدال طلای قهرمانی جهان در دسته‌های سبک وزن عنوان کرد: سال‌هاست که وزنه‌برداری ایران در این دسته‌ها موفقیت چشمگیری کسب نکرده است و اگر تک‌ستاره‌هایی بودند موفقیت آنان استمرار نداشته است. برای رسیدن به موفقیت در این دسته‌ها باید 2 مولفه اساسی مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه ورزشکار خود تلاش کند تا موفق شود. در دورانی که ورزشکار بودم تمام توان خود را برای رسیدن به سکو به کار گرفتم و از مبارزه خسته نشدم. عاشق افتخارآفرینی بودم و وظیفه خود را در این زمینه انجام دادم. برای رسیدن به بیش از 15 مدال جهانی و المپیک بارها وزن کم کردم. برای رسیدن به موفقیت، نباید از تلاش خسته شوید.
او که نخستین مدال طلای وزنه‌برداری ایران در المپیک 1968 کسب کرد ادامه داد: مولفه دوم مسوولان وزنه‌برداری کشور هستند که باید استعدادها را بشناسند. استعداد برای موفقیت داریم که باید کشف شوند و مورد توجه قرار گیرند. در صورتی که این 2 مولفه مهم تحقق پیدا کند بدون شک به دوران طلایی سبک‌وزن‌ها بازخواهیم گشت.
این پیشکسوت با اشاره به رفتار متقابل ورزشکاران با مردم گفت: بدون شک ورزشکار و قهرمان بدون مردم هیچ نیست بلکه این مردم هستند که یک ستاره ورزشی را قهرمان خواهند کرد. همچنین از پول این مردم است که ورزشکاران در رقابت‌های مختلف حاضر خواهند شد. ورزشکار باید قدردان مردم باشند. اگر قرار بر احترام است باید برای مردم باشد.
خروس طلایی وزنه‌برداری جهان گفت: زندگی ورزشی‌ام پر از چالش است و مهمترین خاطره‌ام از ورزش به نخستین مدال طلایم در المپیک بازمی‌گردد. همچنین گم شدن مدال نقره المپیک 1972 از دیگر چالش‌های زندگی ورزشم بود. البته تمام خاطرات ورزشی‌ام متعلق به مردم است و به عشق مردم توانستم بر تمام سختی‌های ورزش غلبه کنم.
محمد نصیری که در المپیک 1972 مونیخ مدال نقره به‌دست آورده و از او دزدیده شده بود، پس از نیم سده این مدال را در افتتاحیه مسابقات جام فجر از دست «تاماش آیان» گرفت. این مدال در یک حراجی خارج از کشور توسط یک ایرانی خریداری شده بود و به نصیری بازگشت داده شد.
نصیری در زمینه تقدیر از پیشکسوتان گفت: فدراسیون با تقدیر از پیشکسوتان حس غرور و افتخارآفرینی در آنان را زنده کرد و بار دیگر آنان می‌توانند پیش خانواده خود، به بودن افتخار کنند.
دارنده سه مدال طلای بازی‌های آسیایی با اشاره به کیفیت مسابقات لیگ برتر وزنه برداری تصریح کرد: جوانان خوبی در وزنه‌برداری داریم که می‌توانند پشتوانه تیم ملی در رده های سنی باشند. امیدوارم این مسابقات با این کیفیت خوب در سال‌های آینده نیز پیگیری شوند.
نصیری پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ ورزش ایران است که 9 مدال جهانی (پنج طلا، یک نقره و سه برنز)، سه مدال المپیک (یک طلا، یک نقره و یک برنز) و سه مدال طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد. او همچنین سه بار عنوان قهرمانی آسیا را کسب کرده است. او نخستین وزنه‌بردار تاریخ است که توانست 3 برابر وزنه سه برابر وزن خود را مهار کند.
وی در سال 2000 ازسوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به‌عنوان یکی از 10 وزنه‌بردار برتر تاریخ جهان معرفی شد.
برچسب‌ها
بهداد سلیمی محمد نصیری المپیک توکیو فدراسیون وزنه برداری

http://www.banounews.ir/fa/News/237122/نصیری--مهم‌ترین-اتفاق-وزنه‌برداری-ایران،-حضور-زنان-است
بستن   چاپ