آریا بانو
تقویم تاریخ/ روز جهانی کودک و تلویزیون
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 10:37:09
آریا بانو - راسخون / امروزه وسایل ارتباط جمعی، نقش مهم و تعیین کننده‏ای در روابط بین جوامع و گروه‏های موجود در آن‏ها دارند و به میزان زیادی در هدایت و جهت‏دهی افکار عمومی سهیم هستند. در این میان، تلویزیون به عنوان رسانه‏ای دیداری و شنیداری، با حضور بلامنازع خود در خانه‏ها، بیشترین تاثیر را روی خانواده‏ها به ویژه کودکان و نوجوانان می‏گذارد. با ورود تلویزیون به خانه، خانواده بُعد جدیدی یافته، آن را از محلی صرفاً برای استراحت، صرف غذا و... خارج کرده و به سازمانی تبدیل نموده که می‏توان در آن آموخت، جهان را تماشا کرد و نیازهای فرهنگی را برآورده ساخت.
در این میان، کودکان تأثیر بیشتری از تلویزیون می‏گیرند و این رسانه مهم و با نفوذ می‏تواند آگاهی‏های متنوعی را به کودکان منتقل سازد. افزایش آگاهی کودکان در زمینه‏های گوناگون، تشویق کودکان به کارهای خوب با نمایش دادن مهربانی، سخاوت و...، گسترش برنامه‏های آموزشی، ایجاد دوستی و محبت، ترویج و آموزش ارزش‏های اجتماعی و دینی، معرفی روش‏های دوست‏یابی و حفظ دوستی، ایجاد حس مسئولیت در کودکان، جلوگیری از رفتار خودخواهانه کودکان با به تصویر کشیدن رفتارهای جامعه گرایانه و غیره، از جمله کارکردهای مثبت تلویزیون است که همه روزه در حال انجام می‏باشد.
در کنار این موارد مثبت، کارکردهای منفی این رسانه همگانی نیز در خور تأمل و تفکر است. روز جهانی کودک و تلویزیون، تلاشی است برای پیوند دادن مثبت بین کودکان جهان با این جعبه جادویی و زمینه‏ای برای ارتباط بیشتر این دو با هم. مسؤولان و تهیه‏کنندگان تلویزیون، همیشه باید درنظر داشته باشند که برنامه‏هایی که ویژه کودکان ساخته می‏شود، به صورت الگو در بین مخاطبان مطرح خواهد شد و ممکن است تأثیرات فراوانی بر جای نهد. از این‏رو، کوشش در جهت تأثیر مثبت نهادن در کودکان با ساخت برنامه‏های آموزنده، امری ضروری و اجتناب‏ناپذیر است. که باید توجهی جدی به آن مبذول داشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/237107/تقویم-تاریخ--روز-جهانی-کودک-و-تلویزیون
بستن   چاپ