آریا بانو
پژمان بازغی: برایم 30 درصد مالیات نوشتند
يکشنبه 17 آذر 1398 - 12:32:26
آریا بانو - خبرآنلاین / پژمان بازغی شب گذشته در برنامه پشت صحنه گفت که وقتی ما در تلویزیون هم که کار می کنیم، 17 درصد از دستمزدمان بابت بیمه و مالیات کم می‌شود یعنی تهیه‌کننده می‌گوید که من 17 درصد مالیات و بیمه شما را به تلویزیون پرداخت می کنم و در نتیجه شما دارید مالیات را پرداخت می کنید.
پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون شب گذشته در گفتگو با برنامه پشت‌صحنه رادیو تهران گفت: قبل از اینکه این اتفاق‌ها بیفتد از اداره مالیات برای من یک پیامک آمد که بیایید تکلیف مالیات سال 96 را روشن کنید. من رفتم و دیدم که در کمال ناباوری حدود 30% برایم مالیات نوشته اند. مالیات را از جایی نوشته اند که در تصورات شان بوده است.
وی ادامه داد: ماجرا این بوده که گفته‌اند شما در سال 96 این فیلم‌ها را بازی کرده اید، برای هر فیلم 300 میلیون گرفته‌اید و باید 30 درصدش را مالیات بدهید. در حالی که چنین رقم هایی حداقل در حیطه کاری من وجود ندارد. فیلم ها قیمت هایشان ثابت نیست. ممکن است که در یک فیلم چند ماه کار کنید و بابت این چند ماه کار دستمزد بگیرید یا بعضی فیلم‌ها را در حد چند جلسه کار کنید که قطعاً میزان کمتری دستمزد خواهید گرفت.
بازغی عنوان کرد: حرف من این است که اتفاقا مالیات یکی از بخش های درآمدی هر کشوری است. در کشورهای دیگر مانند کشورهای اسکاندیناوی که از طریق مالیات اداره می‌شوند، این مالیات‌ها خدماتی دارند، مثل درمان. اگر قرار است از صنف ما مالیات بگیرند، ما یک سندیکا تشکیل می دهیم که مانند سایر اقشار جامعه ساعت کاری مشخص داشته باشیم مثلاً روزی 8 ساعت کار کنیم نه روزی 14 ساعت. صندوق بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی، بیمه بیکاری داشته باشیم. این که ما را مقابل مردم قرار می‌دهند که دستمزدهای میلیاردی می‌گیرند، من تا به حال ندیده ام و یا حداقل در قراردادهای من وجود نداشته است. من تا به حال در پروژه‌ای که حرف و حدیث داشته باشد، شرکت نکرده‌ام.
این بازیگر عنوان کرد: طبیعتاً ما هم دوست داریم مالیات بدهیم ولی ما سندیکا نداریم. برای این که شفاف‌سازی شود می‌گویم که بسیاری از مشاغل در سینما اولاً خویش فرما بیمه می‌شوند. یعنی خودمان، خودمان را بیمه می کنیم. مثلاً دفترچه بیمه من مهر خورده است که بیمه خویش فرما که شامل حدود 10 درصد برخی از اتفاقات درمانی من و خانواده ام می‌شود. مسئله دوم این است که ما صندوق بازنشستگی هنرمندان نداریم. خانه سینما یک نهاد غیر انتفاعی است. یعنی نمی تواند درآمد داشته باشد و نمی‌تواند صندوقی تشکیل بدهد. از اسمش مشخص است که خانه سینما است. یعنی اصناف مختلف در کنار هم نشسته اند و در نتیجه نمی توانند تصمیم گیری مالی کنند. اگر به مردم می گویید که هنرمندان مالیات نمی‌دهند، این را هم بگویید که صندوق بازنشستگی ندارند، سندیکا ندارند، بیمه درمان ندارند و ....
این هنرمند در گفتگو با پشت صحنه رادیو تهران اظهار کرد: ما در تلویزیون هم که کار می کنیم، 17 درصد از دستمزدمان بابت بیمه و مالیات کم می‌شود. یعنی تهیه‌کننده می‌گوید که من 17 درصد مالیات و بیمه شما را به تلویزیون پرداخت می کنم و در نتیجه شما دارید مالیات را پرداخت می کنید. اگر من دارم به تلویزیون مالیات می دهم، پس دیگر چرا باید دوباره مالیات پرداخت کنم؟ اگر این از قرارداد من کسر می‌شود و چرا دوباره باید مالیات بدهد؟ من موافق قانون پرداخت مالیات هنرمندان با خدماتش هستم. خیلی از کسانی که خانه نشین شده‌اند و متاسفانه کار نمی کنند، باید از کجا درآمد داشته باشند؟
پژمان بازغی در ادامه این گفتگو در توضیحی درباره متنی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است که از رای دادنش پشیمان نیست، گفت: من به این دلیل از رای دادن پشیمان نیستم چون از هیچ جناح سیاسی حمایت نکردم، چون پول نگرفتم تا تبلیغ کنم، من کسی را ترغیب نکردم که خلاف میلش کاری را انجام دهد. به این دلیل پشیمان نیستم که الان نمی خواهم از مردم حلالیت بطلبم. من در هیچ یک از کارهای تبلیغاتی هیچ جناحی شرکت نکردم. به عنوان یک ایرانی و کسی که برای کشورش کار می‌کند و در آن زندگی می کند یک رای داشتم و رای خودم را انداخته‌ام.
وی در پاسخ به پرسش مصطفی امامی درباره اینکه آیا موافق یا مخالف اظهار نظر سیاسی سلبریتی ها است، بیان کرد: من مخالفت یا موافقت کسی را تایید نمیکنم، چون آدم سیاسی نیستم. من به عنوان یک ایرانی که در کشورش زندگی می کند و رای می دهد، رای می دهم.

http://www.banounews.ir/fa/News/235861/پژمان-بازغی--برایم-30-درصد-مالیات-نوشتند
بستن   چاپ