آریا بانو
آیا تشخیص ام‌اس با علایم ظاهری است؟!
یکشنبه 17 آذر 1398 - 10:38:44 AM
آریا بانو - سلامانه: آیا تشخیص و درمان شای‌ ترین بیماری التهاب مغز(ام اس) تنها با علایم ظاهری است؟ (من بسیاری از این علایم را دارم.)
پاسخ از دکتر صفورا کوکبی، متخصص مغز
خیر، ام‌اس شایع‌ترین بیماری التهابی مغز و نخاع است. در این بیماری، بدن آنتی بادی هایی را علیه خود می‌سازد که باعث آسیب سیستم عصبی بیمار می‌شود. این بیماری بیشتر در خانم‌های جوان شیوع دارد که باعث ایجاد علایم عصبی مثل تاری دید، بی‌حسی یا مورمور شدن، نداشتن تعادل، دوبینی، سرگیجه و بسیاری علایم دیگر می‌شود. بسیاری از علایم عصبی گذرا که در حد چند دقیقه برای فرد ایجاد می‌شود و بهبود می‌یابد، معمولاً حمله ام اس نیست. از طرفی هرچند که شیوع ام اس بیشتر در خانم‌های جوان شایع است ولی مواردی از بیماری هم در آقایان یا در سنین بالا دیده می‌شود. پس هر حمله با مشکل عصبی جدید به خصوص وقتی‌که بیش از 24 ساعت طول بکشد در هر سن و جنس نیازمند پیگیری و بررسی سریع است.
تشخیص ام‌اس
تشخیص این بیماری نیازمند ام آر آی و انجام یک سری آزمایش های خاص است.در بعضی موارد نیاز به انجام آزمایش مایع مغزی نخاعی (به اصطلاح آب کمر) و نوار عصب چشم است که پزشک برحسب علایم و نشانه‌های بیمار تصمیم به انجام آن‌ها می‌گیرد.
درمان ام اس
پس‌ازاین که تشخیص ام‌اس قطعی شد بیمار باید برای پیشگیری از حملات و پیشرفت بیماری از داروهای خاص این بیماری که به دودسته تزریقی و خوراکی تقسیم می‌شود استفاده کند.از طرفی بعضی از علایم بیمار حمله ام اس نیست و برای درمان آن‌ها، داروهای خاص با نظر پزشک معالج تجویز می شود. 

http://www.banounews.ir/fa/News/235806/آیا-تشخیص-ام‌اس-با-علایم-ظاهری-است؟!
بستن   چاپ