آریا بانو
روایت تصویری جشنی که به تراژدی تبدیل شد
شنبه 16 آذر 1398 - 21:17:28
آریا بانو - خبرآنلاین / مستند «با صبر زندگی» اثر وحید فراهانی است. فراهانی متولد 1368 از تهران است که آثار دیگری چون «بدون مرز عشق»، «سلفی با ابومهدی»، «تک تیرانداز»، «با مرگ زندگی»، «هجده» و«شیخ المجاهدین» را در کارنامه کاری خود دارد.
وحید فراهانی درباره قصه ساخت مستند «با صبر زندگی» گفت: «تصمیم داشتیم در مستندی به تبادل و آزادی خانواده‌ها و اهالی فوعه و کفریا در جنوب غربی شهر حلب بپردازیم که چهارسال در اسارت و محاصره بودند. البته با این نگاه که جشن پیروزی و یک حماسه شکوهمند از آزادی فوعه و کفریا هم باشد. اما گروهک‌هایی که قرار بود طرف مذاکره باشند به خاطر اختلافات داخلی کارشکنی کردند و با حمله انفجاری آنها، قصه سفر ما به تراژدی کشته شدن تقریبا 120 کودک و نوجوان تبدیل شد. از این رو، داستان تبادل اسرا تغییر کرد.»
وی افزود: «دوربین ما جزو معدود دوربین‌های مستندی بود که در آنجا حضور داشت؛ هر چند از کشورهای اروپایی و همچنین از روسیه و سوریه نیز گروه‌هایی حضور داشتند و از ایران نیز جز ما، یک گروه مستندساز دیگر هم آنجا بود اما کار آنها با تاخیر صورت گرفت و مستند ما چه به لحاظ تولید و چه در مرحله تدوین زودتر پایان یافت. بنابراین در آن برهه تنها کاری بود که جامعیت داشت و در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت. اما متاسفانه در شبکه‌های غربی که معمولا تحولات منطقه را بازتاب می‌دهند این جنایت با توجه به گستردگی آن و کشته شدن 120 کودک و نوجوان بازتابی نیافت.»
این مستندساز درباره سابقه اکران «با صبر زندگی» گفت: «این فیلم در جشنواره و رسانه‌های مختلف به نمایش درآمده اما تاکید داشتیم در کشور سوریه و بین مردم فوعه و کفریا همچنین استان‌های مختلف، محافل دانشگاهی و سایر تجمعات اجتماعی در این کشور هم اکران شود که چنین هم شد.»
فراهانی در ادامه درباره بازتاب‌های این مستند در کشور سوریه گفت: «فیلم بازخورد جالب و مثبتی داشت، این‌که از نگاه یک فیلمساز ایرانی، قضیه را دیدند. خودم نیز در برخی اکران‌ها همراه‌شان بودم. این کار نشان داد خلا کار رسانه‌ای در بحران سوریه و مبارزه با تکفیری‌ها چه قدر زیاد است.»
او همچنین با اشاره به نمایش این فیلم در شبکه‌های برون مرزی صداوسیما، گفت: «این مستند در شبکه هیسپان تی وی به زبان اسپانیایی ترجمه و نمایش داده شد. در شبکه العالم به زبان عربی و در پرس تی وی نیز پخش شد. در مجموع بازخورد همه آنها، خیلی گسترده و خوب بود.»
کارگردان «با صبر زندگی» با تاکید بر اینکه این مستند هشتمین کارش است، یادآور شد: «یک سال پیش از ساخت این فیلم، مستندی درباره محاصره نبل و الزهرا با عنوان «با مرگ زندگی» ساختیم که این فیلم هم قصه اسارت و محاصره دوساله این منطقه بود. ما پس از آزادسازی آن شهر و شکستن محاصره بخشی از آن، دو هفته آنجا بودیم و قصه محاصره و شکست حصر این منطقه را ساختیم. پیش از بحران سوریه نیز چند کار سیاسی و مربوط به منطقه و موضوعات سیاسی داخلی ساخته بودم.»
این مستندساز درباره سابقه حضور این فیلم در جشنواره‌های دیگر توضیح داد: «مستند «با صبر زندگی» دو سال پیش آماده شد و با اتمام کارهای فنی امسال به جشنواره سینماحقیقت رسید. این مستند در جشنواره بین‌المللی مقاومت در دو بخش بین‌الملل و هم سینمای ایران و هم جشنواره عمار جایزه گرفت.»
فراهانی درباره حضور خود در جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: «کارهای من در سال‌های پیش نیز در این جشنواره حضور داشته اما چون در آن ایام خودم درگیر پروژه‌ها و سفرهای کاری‌ام بودم، در آن حضور پررنگی نداشتم. جشنواره حقیقت به نظر کیفی و تنوع آثار جشنواره خیلی خوبی است. من همیشه سعی می‌کنم فیلم‌های اکران شده و منتخب آن را ببینم.»
این فیلمساز درباره روند کارهای بعدی خود گفت: «تاکنون کارهایم در حوزه جنگ و بحران بیشتر به چشم آمده است، تصمیم من این است پیگیر حوزه جنگ و پشت پرده جنگ با رویکردی پژوهشی‌تر و به لحاظ محتوا عمیق‌تر باشم. چندسال گذشته در دل ماجرا بودیم ولی پس از آن باید به شفاف‌سازی و افشا کردن برخی مطالب و اسناد بپردازیم. مثلا کار آخرم که در دست تدوین است درباره چرایی جنگ سوریه است.»

http://www.banounews.ir/fa/News/235646/روایت-تصویری-جشنی-که-به-تراژدی-تبدیل-شد
بستن   چاپ