آریا بانو
مربی تیم فوتبال دختران: سرما و فشردگی بازی‌ها، قهرمانی را از ما گرفت
سه شنبه 12 آذر 1398 - 14:16:13
ایرنا - ورزش بانوان
آریا بانو - تهران- مربی تیم فوتبال دختران زیر 23 از مسیر دشوار دست‌یابی به نایب قهرمانی در تورنمنت کافا سخن گفت و شرایط جوی نامناسب، فشردگی بازی‌ها و مصدومیت بازیکنان را دلیل اصلی نرسیدن به جام قهرمانی دانست.

تیم فوتبال دختران زیر 23 سال از اول تا هفتم آذرماه در تورنمنت کافا در تاجیکستان شرکت کرد. تیم‌های تاجیکستان، ازبکستان، ایران، افغانستان، قرقیزستان و ترکمنستان در این مسابقات حضور داشتند که ایران به جز ازبکستان در برابر دیگر تیم‌ها به پیروزی‌های پرگلی دست یافت.
در نهایت، باخت در آخرین دیدار برابر ازبکستان، نایب قهرمانی را برای دختران ایران رقم زد.
«مریم حسن‌زاده» مربی تیم فوتبال دختران زیر 23 سال از سختی‌هایی که بازیکنان در این تورنمنت متحمل شدند در گفت و گو با ایرنا سخن گفت. شرح گفت‌وگو را در زیر می خوانید:
دلیل اینکه برای دومین سال پیاپی نتوانستید ازبکستان را در تورنمنت کافا ببریم، چه بود و سطح این رقابت‌ها را چگونه ارزیابی کردید؟
تیم فوتبال دختران زیر 23 سال برای نخستین‌بار تشکیل شده است و سال گذشته، تیم دیگری در این مسابقات به میدان رفت. به همین دلیل نتایج دوره گذشته را نمی‌توان به تیم زیر 23 سال مربوط دانست.
با توجه به زمان کم و نبود تیم دختران زیر 23 سال، چگونه بازیکنان مستعد را انتخاب کردید؟
امسال برای تیم‌های ملی دختران در هیچ رده سنی اردو برگزار نشد. تلاش کردیم تا از رده‌های سنی مختلف که به ترکیب تیم زیر 23 سال می‌خورد، بازیکنان خوبی را انتخاب و به اردو دعوت کنیم. از آنجایی که تاجیکستان دعوت‌نامه را دیر ارسال کرد، فرصت زیادی برای آمادگی بازیکنان نداشتیم. 28 بازیکن را به اردو دعوت کردیم و از بین آنان بازیکنان مستعد حاضر لیگ برتر نیز دعوت شدند.

نحوه برگزاری مسابقات برای بازیکنان مناسب بود؟
بارش برف و سرمای هوا، کار را برای بازیکنان سخت کرد، البته برخی تیم‌ها به این هوا عادت داشتند. شرایط بازی فشرده و دشوار بود و در هفت روز، پنج دیدار داشتیم و فرصت استراحت کم و ریکاوری بازیکنان برای دیدار بعدی سخت شد. هیچ جای دنیا دیدارها را به صورت فشرده برگزار نمی‌کنند. با این برنامه به برخی از بازیکنان استراحت دادیم و از بعضی در زمین استفاده کردیم اما به دلیل سرما، فشار بازی‌ها و مصدومیت بازیکنان به مقام دوم دست یافتیم.
شرایط متفاوت تورنمنت کافا امسال و در سال گذشته چه بود؟
تورنمنت کافا در سال گذشته آزاد بود و تیم‌ها می‌توانستند از پنج بازیکن بزرگسال استفاده کنند و در کنار آنان تعدادی از بازیکنان جوان و نوجوان را به این مسابقات اعزام کردیم. بازیکنان پارسال به دلیل حضور در اردو، از آمادگی برخوردار بودند. امسال بازیکنان شرایط دشواری داشتند زیرا یکسال است که اردوی آمادگی نداشتند و به تازگی در لیگ بازی می‌کنند. به دلیل مشکلات مالی نیز باشگاه‌ها برنامه بدن سازی قوی را برای بازیکنان ندارند و آنگونه که باید آماده نیستند.
دلیل اصلی باخت ایران برابر ازبسکتان چه بود؟
همه تلاش خود را در دیدار با ازبکستان انجام دادیم و بازی را مدیریت کنیم. در دقایق پایانی نیمه اول، گل بدی دریافت کردیم. در نیمه دوم نیز شرایط جسمانی بازیکنان نامساعد و رباط صلیبی یکی از آنان پاره شد و 2 نفر از بازیکنان به بیمارستان رفتند. تیم ازبکستان از آمادگی کامل برخوردار بود و از سال قبل تا امسال بازی‌های دوستانه بیشتری انجام داد تا به قهرمانی دست یابد. با وجود نرسیدن به قهرمانی، عنوان خانم گلی به «هاجر دباغی» رسید. وی خیلی در این مسابقات برای رسیدن به پیروزی در کنار دیگر بازیکنان تلاش کرد.

برنامه تدارکاتی دیگری برای بازیکنان در نظر گرفته‌اید؟
حضور در تورنمنت‌های مختلف نیازمند دعوت کشورها از دختران فوتبال ایران برای شرکت در آن مسابقات است. این دیدارها، آمادگی جسمانی آنان را بالا می‌برد. شرایط برای تیم‌های ما سخت است، به لحاظ اینکه نمی‌توانیم روی لیگ برتر فوتبال حساب کنیم تا از آمادگی کاملی برخوردار شوند.
فدراسیون به ملی‌پوشان برای نایب قهرمانی در تورنمنت کافا پاداش داد؟
بله، فدراسیون پس از کسب مقام نایب قهرمانی نه تنها به بازیکنان بلکه به کادر فنی پاداش داد. که بهتر است سرمربی در مورد مبلغ آن صحبت کند.

حال که بحث پاداش مطرح شد، به نابرابری دستمزدها می‌پردازیم، دلیل این نابرابری را در چه چیزی می‌بینید؟
اگر برنامه‌ریزی قوی در ورزش زنان به ویژه در فوتبال داشته باشیم، می‌توانیم به این نابرابری پایان دهیم. اگر باشگاه‌ها 10 یا پنج درصد هزینه‌هایی که صرف فوتبال مردان می‌کنند به زنان اختصاص دهند و نیز زمین خوبی در اختیار دختران قرار دهند نه تنها لیگ بهتر بلکه بازیکنان آماده‌تری خواهیم داشت. فوتبال زنان باید به سطح حرفه‌ای در آسیا مثل کشورهای کره جنوبی ژاپن، تایلند برسد و این امر تنها نیازمند حمایت مالی بیشتر است. مساله مالی خیلی در روند توسعه فوتبال زنان تاثیر دارد.
نبود پخش تلویزیونی هم یکی از این مشکلات است.
بله. برخی از مدیران باشگاه‌ها نمی‌خواهند به خود سختی دهند. در همه شهرها تلویزیون یک ساعتی را به تیم های ورزشی آن شهر اختصاص می‌دهد. پنج دقیقه پخش فوتبال زنان می‌تواند در جذب حامیان مالی و حرفه‌ای شدن لیگ و لژیونر شدن بازیکنان کمک کند.
صحبت پایانی؟
تشکر می‌کنم از کسانی که از تیم فوتبال دختران زیر 23 حمایت کردند تا در تورنمنت کافا شرکت کنند. فرصت زیادی نداشتیم اما مسوولان امر امکانات خوبی را در اختیار بازیکنان قرار دادند و حتی به آنان پاداش تعلق گرفت.
برچسب‌ها
فدراسیون فوتبال ایران تورنمنت کافا سرمربی تیم فوتبال دختران زیر 23 سال

http://www.banounews.ir/fa/News/234004/مربی-تیم-فوتبال-دختران--سرما-و-فشردگی-بازی‌ها،-قهرمانی-را-از-ما-گرفت
بستن   چاپ