آریا بانو
نخستین ساکنان ایالات متحده حمام نمی رفتند!
دوشنبه 11 آذر 1398 - 23:35:31
آریا بانو - انتخاب / شاید باورکردنی نباشد اما نخستین مهاجران اروپایی ایالات متحده بسیار کمتر از انسانهای امروزی حمام می رفتند و علی رغم بوی بد بدن خود تصور می کردند نیازی به حمام ندارند. استعمارگران اولیه آمریکا به حمام رفتن اعتقادی نداشتند و معتقد بودند که سایر روشها مانند تغییر مرتب لباس برای بهداشت آنها کافیست.
بنا به روایات بومیان آمریکا برخی از نخستین مهاجران ایالات متحده با وجود ساعت ها کشتی سواری بوی بسیار بدی می دادند. فراموش نکنیم که این اروپایی ها حتی در کشورهای خود نیز به دفعات حمام نمی رفتند. پیتر ورد ، استاد برجسته تاریخ در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این خصوص می گوید: "حمام رفتن تا اواخر قرن 18 بسیار نادر بود."
این موضوع تنها بین افراد طبقات پایین جامعه رواج نداشت و مردم در تمام طبقات اجتماعی با این مشکل مواجه می شدند. گفته می شود لوئی چهاردهم ، پادشاه قرن هفدهمی فرانسه ، در تمام زندگی خود فقط سه حمام رفته است. درواقع افراد، خواه ثروتمند بودند و خواه فقیر صورت و دستان خود را به صورت روزانه یا هفتگی شستشو می دادند ، اما تقریباً هیچ کس در اروپای غربی تمام بدن خود را به طور منظم شستشو نمی دادند.
اگرچه حمام ها در مستعمرات وجود داشتند ، اما آنها به معنای مدرن حمام کردن نداشتند. در عوض ، حمام ها به عنوان نوعی داروی درمانی یا دیگر مکانی برای استراحت ثروتمندان تصور می شدند. در دهه 1770 ، فرماندار سلطنتی کلونی ویرجینیا از حمام خود برای خنک شدن در یک روز مخصوصاً گرم استفاده کرد. و تعداد انگشت شماری از حمام های لوئیز چهاردهم گرفت؟ این افراد به توصیه پزشک برای معالجه تشنج های وی بودند.
ورد می گوید: "پاکیزگی به معنای امروزی آن برای مردم در قرون گذشته اهمیت نداشت. این موضوع در اروپا و ایالات متحده صرفا با تغییر ملحفه های سفید، لباس های زیر و مواردی مشابه انجام می شد. درواقع مردم فکر می کردند همین که لباسها عوض شود، بدن انسان آلودگی ها را به پارچه بازتاب می دهد."
بومیان آمریکایی که استعمارگران با آن روبرو بودند از نظر بهداشت اولویت های مختلفی داشتند. اکثر بومیان آمریکایی آشکارا در رودخانه ها و نهرها شنا می کردند و حتی زیر ناخن های خود را پاک می کردند. دندانهای بیشتر افراد بومی نیز از نظر سلامت از دندانهای اروپایی ها بسیار بهتر بود. افراد بومی دهان خود را با استفاده از روشهای مختلفی از جمله مسواک زدن دندانهای خود
با چوب های جویدنی، گیاهان تازه مانند نعناع برای خوشبو کردن نفس خود و مالیدن زغال چوب روی دندان های خود برای سفیدتر کردن قوی تر از بهداشت دهان و دندان اروپایی ها بود. . در مقابل ، اکثر اروپایی ها به هیچ وجه دندان های خود را مسواک نمی زدند.
عدم بهداشت این استعمارگران چیزی بیش از یک ناراحتی بویایی برای بومیان آمریکایی بود. استعمارگران میکروب هایی که آمریکایی های بومی هیچگونه مواجهه قبلی با آنها نداشتند و بنابراین مصونیتی در برابر این میکروبها نداشتند را به بومی ها انتقال دادند.مورخان تخمین می زنند که بیماریهای اروپایی قبل از سال 1620 بیش از 90 درصد از بومیان ساحل نیوانگلند را از بین برد و طی چند دهه آینده ، بیماری های اروپایی میلیون ها نفر دیگر را از بین برد.

http://www.banounews.ir/fa/News/233785/نخستین-ساکنان-ایالات-متحده-حمام-نمی-رفتند!
بستن   چاپ