آریا بانو
آلودگی هوا چه ارتباطی با آنفلوانزا دارد؟
دوشنبه 11 آذر 1398 - 10:02:19
آریا بانو - بهداشت نیوز / آلودگی هوا به دلیل اثراتی که بر سیستم تنفسی افراد دارد، در تبدیل انواع آنفلوانزای خفیف به آنفلوانزای شدید مؤثر است.
خبرنگار ما گفتگویی اختصاصی با دکتر حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت انجام داده و علت شیوع زودرس آنفلوانزا، تأثیر آلودگی بر تشدید آن و امکان پیش بینی موج بعدی این بیماری را مورد بررسی قرار دادند.
چرا امسال آنفلوانزا زودتر شروع شد؟
او گفت: هر سال انتظار داریم در نیمکره ی شمالی زمین با شروع فصل سرد سال، افزایش مواردی در عفونت های حاد تنفسی مانند آنفلوانزا را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: امسال نیز موجی در بحث طغیان فصلی آنفلوانزا در کشور ما اتفاق افتاد که شباهت زیادی به الگوی همین بیماری در سایر کشورهای همسایه و حتی کشورهای آمریکای شمالی، کشورهای اروپایی، غرب و شرق آسیا دارد.
دکتر عرفانی در خصوص اینکه امسال در کشور ما سه تا چهار هفته موج این بیماری نسبت به سال های گذشته زودتر شروع شده است هم گفت: دلیل آن این است که امسال هوا زودتر سرد شد و بارش ها زودتر اتفاق افتاد.
او خاطر نشان کرد: همه ی جغرافیای ایران در نیمکره شمالی و کمربند جغرافیایی این بیماری فصلی قرار دارد، بنابراین موارد بروز بیماری در تمام نقاط کشور دیده شده و بروز آن هم غیر طبیعی و غیر واقعی نیست، البته اگر این بیماری را به عنوان یک واقعیت ملموس بپذیریم و در اندازه خود با آن آشنا باشیم.
آنفلوانزا و آلودگی هوا
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به سرد شدن هوا و افزایش آلودگی، افراد در مکان های بسته حضورشان بیشتر می شود. فضای بسته مستقیما شرایط انتقال بیماری و آلودگی هوا غیر مستقیم در این مورد تأثیر دارد.
وی در اینباره افزود: از طرفی آلودگی هوا به دلیل اثراتی که بر سیستم تنفسی افراد دارد، در تبدیل انواع آنفلوانزای خفیف به آنفلوانزای شدید مؤثر است.
همچنین عرفانی به نکته ی مهم دیگری در خصوص مدیریت بیماری آنفلوانزا اشاره کرد: می خواهیم دامنه ی این موج را کاهش بدهیم و مدت زمان آن را کوتاه کنیم، یعنی تعداد افراد کمتری در زمان کمتری با عوارض کمتری به آنفلوانزا مبتلا شوند.
بیماران از مراکز تجمعی دوری کنند
او تصریح کرد: کسانی که مبتلا به تب و سرفه حاد هستند، حدود سه تا پنج روز در منزل استراحت کنند تا در دوره واگیری بیماری در ارتباط با دیگران نباشند چون با استراحت، آنفلوانزای خفیف بهبود پیدا می کند.
دکتر حسین عرفانی گفت: اگر خردسالی بیمار می شود چند روزی به مهد نرود یا اگر دانش آموزی بیمار است چند روز مدرسه نرود، در کل در مراکز تجمعی، افراد بیمار سعی کنند خود را از دیگران دور نگه دارند تا بیماری را انتقال ندهند.
وی نکته ی مهم دیگری را یادآور شد: در صورت ضرورت حضور بیمار در جامعه، بهداشت تنفسی باید رعایت شود. بیمار موقع سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بهداشتی بگیرد و دستمال را در کیسه فریزر گذاشته و در سطل زباله بریزد.
نیازی نیست افراد سالم ماسک بزنند
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این خصوص اظهار داشت: دست ها مرتب شسته شود، چون عامل بیماری زا تا سی دقیقه روی دست ها می ماند و در صورت تماس، بیماری را انتقال می دهد.
دکتر عرفانی اضافه کرد: کسانی که بیمارند بهتر است از ماسک در اتوبوس و تاکسی استفاده کنند اما افراد سالم نیازی نیست از ماسک استفاده کنند.
فرهنگ مراودات اجتماعی را اصلاح کنیم!
او به دو گروهی که ضروری است واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند هم اشاره کرد: افراد در معرض خطر که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است مانند کودکان زیر پنج سال، افراد سالمند بالای 65 سال، خانم های باردار، افراد چاق، کسانی که بیماری قلبی و عروقی، آسم، بیماری کلیوی، کبدی و دیابت دارند، افراد مبتلا به سرطان، افراد قطع نخاعی کسانی که داروهای سرکوبگر ایمنی مصرف می کنند و کسانی که ایدز دارند.
وی در اینباره افزود: گروه دیگر سیستم ایمنی آن ها دچار مشکل نیست اما به واسطه شغلشان در معرض تماس هستند و باید واکسن را تزریق کنند، مانند پزشکان، پیرا پزشکان، دامپزشکان و محیط بانان.
عرفانی توصیه ای برای افراد سالم جامعه داشت: این افراد باید نکاتی را رعایت کنند، مثل اینکه از افراد بیمار فاصله بگیرند و فرهنگ مراودات اجتماعی خود را اصلاح کنند؛ اگر کسی بیمار است به او دست ندهیم و روبوسی نکنیم.
موج دوم آنفلوانزا در راه است؟/ آنفلوانزای مرغی صحت دارد؟
وی در خصوص شیوع موج دوم بیماری آنفلوانزا در کشور هم گفت: فعلا پیش بینی موج دوم امکانپذیر نیست و این موضوع با بررسی سیر بیماری و اطلاعات بیشتر جهت تجزیه و تحلیل انجام شده و اظهار نظر خواهد شد.
دکتر عرفانی تأکید کرد: اخباری مبنی بر اینکه موج دوم و سوم بیماری آنفلوانزا قرار است شدیدتر اتفاق بیفتد، غیر علمی و کذب محض است و فقط باعث عدم اعتماد مردم و ایجاد رفتار غیر منطقی در افراد می شود.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در آخر در پاسخ به این سؤال ما در رابطه با صحت اخبار شیوع آنفلوانزای مرغی هم گفت: مسئولیت رصد و مراقبت آنفلوانزای مرغی با سازمان دامپزشکی کشور است. اما در طی چند هفته گذشته هیچگونه افزایش مواردی در کانون های مبتلا به آنفلوانزای مرغی را شاهد نبودیم و گزارشی هم در این رابطه نشده است.
گفتگو: مشکات سخاوتی

http://www.banounews.ir/fa/News/233327/آلودگی-هوا-چه-ارتباطی-با-آنفلوانزا-دارد؟
بستن   چاپ